Kan je van menstruatie bloed die je oraal oplikt/opeet ziektes of andere dingen krijgen?

Weet dat dit nogal een vieze/vrede vraag is maar ik dacht zoiets gehoord te hebben

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Hepatitis B is een infectie van de lever, veroorzaakt door het hepatitis B-virus. In Nederland wordt dit virus vooral overgedragen door seksueel contact. Het dringt via de slijmvliezen van de geslachtsorganen het lichaam binnen en verspreidt zich dan via de bloedbaan naar de lever. Daar nestelt het virus zich in de levercellen en veroorzaakt een ontsteking. De omvang van de klachten is wisselend. Soms zijn er helemaal geen klachten, maar op de lange termijn kan er blijvende schade aan de lever optreden.
Vaak is het lichaam het virus binnen een half jaar de baas en de infectie is dan voorbij. Dit kan met behulp van bloedonderzoek worden aangetoond. Het virus is dan verdwenen uit het bloed en het lichaam heeft antistoffen aangemaakt. Iemand is dan niet meer besmettelijk en bovendien beschermd tegen een eventuele nieuwe besmetting met het hepatitis B-virus. Soms kan het lichaam het virus niet aan. Er ontstaat dan een chronische hepatitis B-infectie. Iemand met een chronische infectie (ook wel ‘drager' genoemd) is nog wel besmettelijk voor anderen. De kans dat iemand ‘drager' wordt, is groter als de infectie op jonge leeftijd wordt opgelopen. Hoe langer je als drager geïnfecteerd bent met het virus, hoe groter ook de kans dat er blijvende schade optreedt in de lever. Er kan ten slotte zelfs leverkanker ontstaan.
Hepatitis B is erg besmettelijk. Het virus bevindt zich in het bloed, maar ook in andere lichaamsvloeistoffen, zoals sperma, speeksel en vaginaal vocht.
Maar ook hiv en andere soa's kunnen hierdoor veroorzaakt worden. Zorg dus altijd voor goede bescherming tijdens seksuele handelingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan.
Je kunt er HIV door oplopen.

Virussen die zich in het bloed bevinden zoals het HIV virus komen als de vrouw menstrueert in je mond terecht.

Ze dringen via de slijmvliezen in de mond door tot de bloedbaan waar ze hun ziekteverwekkende activiteiten ontplooien.