hoe heet de antibioticakuur voor maag en darm bacterie ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je stelt een vraag waar geen antwoord op te geven is. Er is niet 1 maag-darmbacterie en er zijn gewoon maag-darmbacteriën die zo goed voor je zijn dat je daar geen antibioticakuur tegen zou willen gebruiken.

Het beste antwoord

Daar is geen antwoord op te geven.
Er zijn vele verschillende bacteriën, die in de darmen leven. E. coli wordt vaak aangeduid wordt als de "darmbacterie" maar dit is zeker niet de enige bacterie soort in de darmen. In de maag leven weer heel andere soorten bacteriën; al is het aantal dat het zure milieu de maag overleven niet groot. De belangrijkste in de maag is de Helicobacter pylori.

Naast dat er dus vele verschillende soorten bacteriën zijn, zijn ze ook nog eens allemaal gevoelig voor andere antibiotica. Sommige soorten bacteriën zijn gevoelig voor het ene antibioticum en andere weer voor andere. En dan is er binnen de verschillende soorten soms ook nog sprake van resistentie tegen antibiotica waar de andere bacteriën van hun soort wel gevoelig voor zijn.

Welk antibioticum nodig is, is dus van vele factoren afhankelijk. En dan laat ik de factoren, die niets met de bacterie maar met de patiënt zelf, nog buiten beschouwing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je onderstaand bedoeld, dan is dit het antwoord. Kijk ook naar links.

Anders zijn zo veel mogelijkheden dat hier zonder meer gegevens geen antwoord mogelijk is.

Behandeling maagzweer
Een maagzweer die veroorzaakt wordt door de Helicobacter pylori bacterie wordt behandeld met twee verschillende antibiotica en een maagzuurremmer. De antibiotica zorgen ervoor dat de Helicobacter verdwijnt en de maagzuurremmer bevordert de genezing van de maagzweer. In circa 90% van de gevallen is de Helicobacter pylori na deze medicijnenkuur verdwenen: de klachten verdwijnen en komen niet meer terug.
Als er geen infectie met de Helicobacter pylori wordt aangetoond, worden alleen maagzuurremmers voorgeschreven. Door het maagsap (tijdelijk) minder of niet zuur te maken, kan het gat in de slijmvlieslaag herstellen.
http://www.mlds.nl/ziekten/56/maagzweer/behandeling/

De antibiotica die vaak wordt voorgeschreven zijn clarithromycine en amoxicilline. In de loop der jaren zijn er ook andere varianten bijgekomen door bijvoorbeeld één van de antibiotica te vervangen door metronidazol (vooral bij mensen die allergisch zijn voor penicillinederivaten).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori