Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen jeuk, door exzeem in de oren.

Ik ben al vaak naar de huisarts geweest, maar die schrijfd dan zure oordruppels voor, en die prikken als ik weet niet wat.
Ik zit dus vaak met wattestaafjes in mijn oren te friemelen om de jeuk te stoppen, maar daardoor gaat vaak mijn oor dicht zitten.
is er iets wat de jeuk vermindert of stopt dat ik in mijn oren kan doen, zodat ik niet meer met wattestaafjes hoef te krabben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iets dat niet prikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik herken het probleem. Ook ik heb hier last van en wordt bij tijd en wijle gek van de jeuk. Ook mijn huisarts schreef deze zure oordruppels voor. De bijtende oordruppels werkten wel. maar steeds maar tijdelijk.Toen ik voor de zoveelste maal bij de huisarts kwam met deze klacht heb ik gevraagd of ze mij wilde doorverwijzen. Dit deed ze. Ik werd doorverwezen naar een KNO-arts.
Deze constateerde dat er inderdaad eczeem in mijn gehoorgang zat. Deze ontstond omdat de gehoorgang nauw was. Dit zou definitief verholpen kunnen worden door de gehoorgang operatief 'te ruimen'.
Verder was ik zelf debet aan het probleem, want door de jeuk met wattenstaafjes te bestrijden, beschadigde ik de gehoorgang en verergerde ik de jeuk. Niet de eczeem, maar de beschadiging van de gehoorgang maakten dat de oordruppels zo prikten.
Voor een operatie voelde ik niet veel, maar met de adviezen en de zalf die ik van de KNO-arts kreeg, houd ik het 'probleem' onder controle.

De adviezen:
Maak na het douchen je oor voorzichtig droog door het vocht uit je oren in een wattenstaafje te laten trekken. Niet wrijven met het wattenstaafje!
Daarna smeer ik een beetje zalf in het oor. Dit doe ik niet altijd, maar wel als ik voel dat de exceem weer opspeelt.
Door de zalf blijft de gehoorgang soepel en gaat niet schilferen.

De zalf: