Wat te doen tegen jeuk, door exzeem in de oren.

Ik ben al vaak naar de huisarts geweest, maar die schrijfd dan zure oordruppels voor, en die prikken als ik weet niet wat.
Ik zit dus vaak met wattestaafjes in mijn oren te friemelen om de jeuk te stoppen, maar daardoor gaat vaak mijn oor dicht zitten.
is er iets wat de jeuk vermindert of stopt dat ik in mijn oren kan doen, zodat ik niet meer met wattestaafjes hoef te krabben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iets dat niet prikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Ik herken het probleem. Ook ik heb hier last van en wordt bij tijd en wijle gek van de jeuk. Ook mijn huisarts schreef deze zure oordruppels voor. De bijtende oordruppels werkten wel. maar steeds maar tijdelijk.Toen ik voor de zoveelste maal bij de huisarts kwam met deze klacht heb ik gevraagd of ze mij wilde doorverwijzen. Dit deed ze. Ik werd doorverwezen naar een KNO-arts.
Deze constateerde dat er inderdaad eczeem in mijn gehoorgang zat. Deze ontstond omdat de gehoorgang nauw was. Dit zou definitief verholpen kunnen worden door de gehoorgang operatief 'te ruimen'.
Verder was ik zelf debet aan het probleem, want door de jeuk met wattenstaafjes te bestrijden, beschadigde ik de gehoorgang en verergerde ik de jeuk. Niet de eczeem, maar de beschadiging van de gehoorgang maakten dat de oordruppels zo prikten.
Voor een operatie voelde ik niet veel, maar met de adviezen en de zalf die ik van de KNO-arts kreeg, houd ik het 'probleem' onder controle.

De adviezen:
Maak na het douchen je oor voorzichtig droog door het vocht uit je oren in een wattenstaafje te laten trekken. Niet wrijven met het wattenstaafje!
Daarna smeer ik een beetje zalf in het oor. Dit doe ik niet altijd, maar wel als ik voel dat de exceem weer opspeelt.
Door de zalf blijft de gehoorgang soepel en gaat niet schilferen.

De zalf:
De zalf heet: Triamcinolonacetonide . De zalf is alleen op recept verkrijgbaar, maar omdat de zalf dezelfde werkzame stoffen heeft als de druppels, kun je met je huisarts overleggen of dit voor jou ook een mogelijkheid is.

Ik plaats er een link bij met meer informatie over de zalf.
http://www.consumed.nl/medicijnen/5092/Triamcinolon_Creme_Zalf_FNA

Toegevoegd na 1 minuut:
De zalf prikt niet en is in het gebruik veel prettiger dan de zure oordruppels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (4)

Wat ik zelf doe als ik last heb van psoriasis (ook een huidziekte) is op plaatsen waar het extreem jeukt verkoelende gel smeren; prikt niet, voelt heel koud aan en jeukt (tijdelijk) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag eens om Alpha cortison, brand een á twee dagen, jeuk is wel weg en daarna is het probleem snel verdwenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande creme krijg je trouwens alleen via een arts, dus even met hem bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijfd het probleem dan ook weg voorgoed, of komt het na een bepaalde tijd weer terug?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorm die ik heb, wordt na een paar dagen 100% onderdrukt met af en toe een beetje creme kom dan weer de periode door. Normaal komt het bij mij ook maar een keer per jaar voor als het echt droog is (dus koud). Maar ik schrijf het ook niet voor, raad je alleen voor het eens met je arts te bespreken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En voor je die creme gebruikte, had je er toen meer last van.
Bij mij is het begonnen in 2005, en nog nooit weg geweest/ gegaan, die eczeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb er al 47 jaar last van, en dit is het eerste wat echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.k bedankt, ik zal het eens met mijn arts bespreken, want 5 oorontstekingen, en 2 dichte oren verder, benn ik het nu wel goed beu.
Als je denkt dat je huisarts niet het goede middel voorschrijft, vraag dan even om een doorverwijzing naar een huidarts.
14 jaar geleden
Jouw probleem wordt veroorzaakt door een te nauwe gehoorgang.
De druppels die je voorgeschreven zijn is inderdaad datgene wat daarvoor geschikt is.
Doordat je met de wattenstaafjes in je oren gaat zitten krabbelen maakt de zaak alleen slechter.
Trouw de druppels gebruiken, dan gaan ze ook minder zeer doen, dan wordt het langzaam beter.
Over gaat dit kwaaltje niet, dus als het weer de kop op steekt meteen weer druppelen.
Groeten van mijn man, dezelfde kwaal.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik heb sinds 2005 spontaan een nauwere gehoorgang gekregen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor die heb je of heb je net
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is dat niet het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is het eczeem, maar die komt meer voor bij een nauwe gehoorgang.
Sorry als ik onduidelijk ben geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geefd niks.
Maar ik heb het sinds ik 25 ben, en ik ben nu 30, daarvoor heb ik het nooit gehad.
Maar meschien heb ik altijd al een nauwe gehoorgang gehad, alleen is het toen pas begonnen door de stres of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je gehoorgang krimpen niet door stress. daar doe je de stress teveel eer aan.
Maar door het eczeem gaat het slijmvlies zwellen en dan zijn vanzelf nauwer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat bedoel ik ook niet.
Ik bedoel, dat die eczeem pas later is gekomen door de stres, in combinatie me de nauwe gehoorgang die ik altijd al heb gehad.
Dat stres dus de veroorzaker is van de eczeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okido.!!