Het risico op kanker kan belangrijk worden gereduceerd door een gezonde levensstijl. Niet roken, vermijd overgewicht, voldoende fruit en groente eten, en regelmatig bewegen zijn algemene aanbevelingen die niet alleen de kans op kanker, maar ook die op hart- en vaatziekten kunnen beperken. Dit betekent niet dat je geen kanker kan krijgen als je gezond leeft. Ook dan is het risico aanwezig door andere externe invloeden als luchtvervuiling en zonlicht. Genetische aanleg kan onafhankelijk van externe factoren tot kanker leiden.

Dit wil dus zeggen dat kanker kan worden veroorzaakt door een ongezonde levensstijl. Roken, overgewicht, te weinig groente en fruit eten, te weinig bewegen. Verder spelen luchtvervuiling, zonlicht en genetische aanleg een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rook niet, ben goed op evengewicht.
Sport vaak eet elke dag gezond.
En slaap goed.
ook drink ik niet. zou dit de kans wel drastisch verminderen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt in ieder geval gezond. Je vermindert zo niet alleen de kans op kanker, maar ook de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Volhouden zou ik zeggen.
Maar het garandeert natuurlijk niets... De kans wordt er kleiner door, maar is niet 0...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, duidelijk.

Andere antwoorden (9)

bijna alles

Toegevoegd na 9 minuten:
zelf elke dag denken dat je kanker hebt kan kanker veroorzaken. het zit hem er in dat ieder mens van zich zelf al kankercellen hebben. het moet alleen ff geactiveerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1 :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je lol vindt.!
kanker word veroorzaakt door 1 van de 3 van de volgende punten:
er zijn cellen die zich onbeheerst vermenigvuldigen en dit blijven doen

de woekerende cellen breiden zich uit in omliggend weefsel en richten hier schade aan (invasieve groei of infiltratie)

de woekerende cellen verspreiden zich ook naar ver weg gelegen plaatsen in het lichaam (metastasering ofwel uitzaaiing). Dit geschiedt via de lymfevaten (lymfogene metastasering), via het bloed (hematogene metastasering) en in aanwezige lichaamsholten (bijv. buikholte).

van wiki
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Héél veer waaronder UV-straling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen, verbrand vlees (let wel, bij dit alles geldt de TE-veel regel) ehm onbeschermd zonnen, erfelijkheid, roken. Er zijn echt veel redenen waardoor je kanker kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een langzame dood.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ongezond te leven, maar het kan ook een geestelijke oorzaak hebben. Als iemand verbitterd leeft, altijd boosheid van binnen zit, ongelukkig is... kan je jezelf verkankeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Centraal in het ontstaan van kanker staan defecten in het DNA door mutaties. Ze kunnen aanvankelijk op de volgende manieren ontstaan:

Erfelijke mutaties
Verworven mutaties
Erfelijke mutaties. Er zijn mutaties bekend die overgeërfd kunnen worden en een sterk verhoogd risico geven op het ontstaan van kanker. In dit verband wordt ook wel gesproken over erfelijke kanker. Voorbeelden hiervan zijn het BRCA1-gen en het BRCA2-gen. Vrouwen die door overerving een dergelijke mutatie hebben, hebben een sterk verhoogd risico op het krijgen van borstkanker of ovariumcarcinoom.

Infecties. Verschillende ziekteverwekkers worden in verband gebracht met het ontstaan van bepaalde typen kanker. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Humaan papillomavirus en het cervixcarcinoom en peniscarcinoom
Schistosomiasis en het blaascarcinoom
Epstein-Barrvirus en het Burkitt-lymfoom
De bacterie helicobacter pylori en maagkanker
Het Merkelcelpolyomavirus dat aangetoond werd in Merkelcelcarcinoom
Fysische factoren. Ultravioletstraling en ioniserende straling kunnen mutaties en dus kanker veroorzaken.

Chemische stoffen. Van verschillende chemische stoffen is bekend dat ze kanker kunnen veroorzaken (carcinogenen). Voorbeelden zijn:

Asbest en het mesothelioom
Benzopyreen in rook en het bronchuscarcinoom
Aromatische aminen in verf en het blaascarcinoom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lange vervelende behandeling.
Veel angst.
Veel lichamelijke beperkingen.
Schaamte voor je lichaam door nare operaties.
Niet weten of je ooit nog gezond kunt worden.
Dus een heleboel ellende, voor de persoon en zijn omgeving.!