Wat betekent het als iemand aan "ik-zwakte" lijdt en kun je dat behandelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Antoni
10 jaar geleden
In welke context ben je deze term tegengekomen? Ik zie deze term voor het eerst! Ik ben erg benieuwd.

Antwoorden (2)

Het kan te maken hebben met een zwak zelfbeeld. Je minderwaardig voelen, als of je niet mag zijn. Door te leren van jezelf te houden en jezelf te accepteren zoals je bent ga je daaraan werken. Dat is niet gemakkelijk. Het is fijn wanneer je mensen in je omgeveing hebt die lief voor je zijn en je begrijpen. De oorzaak heeft vaak temaken met dingen die in het verleden zijn gebeurd. Dat je niet zijn mocht zoals je echt bent, en je afgewezen voelt. Ik wens je veel sterkte toe en veel geluk. Elk mens is uniek en mag er zijn, met zijn goede dingen en verkeerde. Wees lief voor jezelf. Dat kun je leren door naar je eigen gevoel te luisteren. Vaak is het een lange leer weg, maar door de eerste stap te zetten ben je al halve wege!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een psychiater zei eens: een psychische diagnose is een hypothese voor een
behandeling.

Als iemand van iemand anders beweert dat hij/zij 'ik-zwakte' heeft
word waarschijnlijk bedoeld dat die 'ik-zwakke' persoon zich snel van zijn/haar
eigen doel, plan, opvatting af laat brengen ter willen van (de opvatting van)
een ander.

Een andere mogelijkheid is dat bedoelt wordt dat de 'ik-zwakke' persoon
weinig doorzettingsvermogen heeft.

Wayn W Dyer schreef een 'must-read' voor iedereen die niet zo goed in zijn/haar vel
zit. Hij schrijft vooral over wat je zelf onderneemt om niet in jezelf te geloven én
wat je daaraan kunt doen. Een samenvatting van zijn boek is te vinden op: gelukkiggeluk.nl .