Kunnen egoïstische mensen makkelijker nee zeggen en dus beter hun eigen grenzen bewaken?

Mijn broer is zo iemand. Hij denkt voornamelijk aan zichzelf en zal niets doen waar hij niet achterstaat. Hij kan heel makkelijk nee zeggen en gaat nooit zijn grenzen over. Is dit omdat hij een groter stuk egoïsme in zich heeft dan anderen en zichzelf voorop stelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op er is een dunne lijn tussen egoïsme en egocentrisch zijn .
Egocentrische personen kunnen doen wat jij beschrijft , maar doen dit niet persé ten koste van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het verschil. Heb net ook al gehoord over positief en negatief egoïsme. Het zijn inderdaad erg dunne lijntjes.

Het beste antwoord

Het hoeft niet altijd met egoïstische mensen te maken te hebben hoor, dat heeft juist te maken met grenzen. Zeker als je vaak druk bent met andere, mag je heus je grenzen stellen.
Als dingen tegen je gevoel ingaan en je kan daar nee op zeggen ben je assertief. Dat zie ik als positive egoïsme . Je doet dingen waar je achter staat en dat het ook iets opleverd voor je zelf.

Negatieve egoïsme is als je alleen maar aan jezelf denkt . Niets kan delen , nooit iets voor een ander over kan hebben. Nooit mensen helpt en altijd met jezelf bezig bent. Dus geen noodzaak kan in zien om klaar te staan voor een ander. Dus zoek de verschillen . Ik ken jou broer niet, in welk hoort rijtje hij hij thuis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja:

Egoïsme
Opvatting of levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon enkel gericht is op het eigen belang/welzijn. Tegenovergestelde positie Altruïsme

Hm.. Als je egoistischer bent houdt je meer rekening met je eigen belang. En inderdaad. Dan kan je makkelijker nee zeggen. En door dat nee zeggen wordt je ook alweer gezien als iemand die egoistischer is.

Je moet dit alleen niet puur als het negatieve nemen (Egoistisch heeft een negatieve toon vind ik altijd. Zelfbescherming is de enige manier om te zorgen dat je nier overlopen wordt met verzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Egoïstische mensen letten beter op wat zij in hun eigen belang achten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan wel wat invloed hebben maar hij denkt ook goed over dingen na alvorens ja of nee te zeggen.
Kan het niet direct egoïsme noemen.
Lijkt misschien wel zo maar dat komt omdat het niet strookt met jouw manier van reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk inderdaad dat hij wat egoïstisch is, maar dat is zoals ik dit lees zeker niet slecht. het is naar mijn idee goed om een beetje egoïstisch te zijn, om je zelf te beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vind ik. Egoist zijn en nee kunnen zeggen zijn twee verschillende dingen. Er zijn zat mensen die best veel voor een ander over hebben – tot aan een grens. En dan kunnnen ze goed nee zeggen. Net zo goed zijn er egoisten die die alleen hun eigen belang verzorgen, en zich met leugentjes en smoesjes verontschuldigen als iemand iets van ze wil.
Verder denkend: misschien zijn het juist de altruisten die het beste nee zeggen. Omdat ze beter weten hoe ze ja moeten zeggen, en weten waar de grens tussen die twee ligt. Ikzelf merk wel dat ik makkelijker nee zeg als ik eerst een paar stapjes ja heb gezet.
Wil je dit even doen? Ja hoor. En dan meteen ook even dat? Ja, ook best. En ook zus nog? Nee, daar begin ik niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed gezegd, +