Hoe vind een betrouwbare alternatief geneeskundige?

Mijn vriendin heeft last van allerlei allergieën, inhalatie en voedselallergie.
Hierdoor word het haar bijna onmogelijk gemaakt om normaal te leven. Ze is vrijwel constant benauwd en ze moet altijd opletten wat ze eet, drinkt of welke allergenen er in de lucht hangen.
Ze wil niet dat haar leven bepaald word door de allergieën. Hierdoor kiest ze ervoor om lekker eigenwijs geen rekening met haar allergie te houden. Maar daardoor is ze eigenlijk nooit gezond.
Nu heb ik gehoord dat alternatieve genezers allergieën kunnen minderen. Via de reguliere weg kunnen de allergieën alleen met medicatie bestreden worden.'
Hoe kan ik iemand vinden die haar kan helpen. En die betrouwbaar is. Ben altijd angstig en voorzichtig voor kwakzalvers en profiteurs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat ook alternatieve geneeskunde waarvan daadwerkelijk is aangetoond dat het in de meeste gevallen positieve, meetbare resultaten boekt. Het heet geneeskunde.

Antwoorden (15)

Dat is heel lastig. Bij mijn weten is er namelijk geen standaard waaraan dit soort mensen zich moeten houden. Dat is nu juist het grote verschil met de traditionele geneeskunde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vriendin geen rekening houdt met haar allergieen, zal ze ook nooit echt geholpen worden. Ook niet door het alternatieve circuit. Als je allergisch ben voor bv. pinda's, moet je geen pinda's meer eten. Als je dat toch doet, ben je simpelweg dom bezig.

Maar vooruit, probeer eens een homeopaat, die behandelingen zijn vaak erg onschuldig. Kan geen kwaad.

Een goede homeopaat zal echter een behandeling weigeren, aangezien ze zelf haar gezondheid in de hand heeft en ervoor kiest om niet gezond te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feitelijk zijn alle alternatief genezers kwakzalvers omdat de methodes die ze hanteren onbewezen zijn. M.a.w. een alternatieve geneeswijze werkt niet, maar kan wel helpen. Immers, de kracht van de suggestie kan ook erg groot zijn. Dus als je vriendin in een bepaalde alternatieve geneeswijze gelooft en haar allergiën hebben een psychosomatische oorsprong, dan kan het bezoek aan een alternatief genezer heilzaam zijn. Echter, als ze net zo veel vertrouwen zou hebben in een reguliere arts en die zou haar een placebopilletje geven, dan zou het resultaat vergelijkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vics, ik weet uit eigen ervaring dat met Shiatsu heel goede resultaten te bereiken zijn in het behandelen van allerlei vormen van allergie. Shiatsu is een vorm van acupressuur. Een goede shiatsu therapeut is aangesloten bij een beroepsvereniging en sommige ziektekosten verzekeraars vergoeden zelfs behandelingen.

Afgezien van het feit dat een Shiatsu massage heilzaam is, is het ook nog es lekker ontspannend.

Op het internet kun je met een beetje googlen wel een lijst met therapeuten in jouw omgeving vinden.

Succes en beterschap met je vriendin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks, had idd eerder gehoord over shiatsu. Maar niet dat ziektekostenverzekeraars ze ook vergoeden. Geeft wel een stukje meer vetrouwen.
En als ze alleen maar ontspannen raakt... ook goed.
Heeft de behanding sowieso enig effect...
Dit is een hele goeie!

Oosterse geneeswijzen. Lees maar eens.
Jan Schroen is een geweldige arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben destijds met mijn dochter naar een natuurgeneeskundige gegaan. Deze legt verbanden tussen wat je eet en de klachten. Die verbanden zijn er logischerwijs waarschijnlijk ook. Verder uitzoeken waar ze allergisch voor is, is ook verstandig. En dan is er waarschijnlijk ook een manier te vinden waarop je weerstand kan worden verhoogd. Bv. sommige eczemen zijn constitutioneel, zo wordt dat dan genoemd, als het van je gezondheid afhangt of ze kunnen toeslaan of niet.
De natuurgeneeskundige die ik destijds bezocht, woonde in Oosterhout en was ook gewoon arts.
Zoek eens in het tel. boek.
Een homeopathisch arts (een gewone arts met deze specialisatie) zou misschien ook kunnen helpen.
Helaas bestaat er geen wonderdokter die de klachten kan wegtoveren.
Deze artsen die ik noem, zoeken naar de oorzaken ipv dat de verschijnselen worden bestreden, zoals dat b.v. gebeurt met corticosteroiden (gemaakt van bijnierschorshormoon) die uiteindelijk je botten, weliswaar heeeel erg langzaam, maar toch,...aantasten.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zou ik even googlen naar bijvoorbeeld 'natuurgeneeskunde' ''
of 'bioresonantie'

Kies ik er eentje uit en bekijk de website. Vervolgens is de enige methode om betrouwbaarheid te testen, is bellen. Bij een goed gevoel 1 afspraak maken om te proberen.

Het zijn vaak gewone praktijkruimten of bij iemand thuis. Kwakzalvers begeven zich niet vaak op dit vakgebied.

http://www.bioresonantie.nl/index_therapeuten.php?id=25
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: ga naar een homeopaat met bioresonantie. Mijn broer had ook diverse allergieen, vrij ernstig, en d.m.v. bioresonantie is hij helemaal genezen. Het is echt aan te bevelen, en het is betrouwbaar.
kijk eens op www.mecebi.nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de beschrijving van de klachten en verschijnselen lees, is mijn eerste gevoel: dit is vooral een schreeuw om aandacht, en om bevestiging.

Het is goed mogelijk dat er ook één of twee "echte" overgevoeligheden zijn. De rest klinkt, met alle respect, als "self-inflicted injury".

Ze lijdt eronder, de symptomen zijn echt, ze heeft er echt nadelen van - maar desalniettemin gaat mijn gevoel heel sterk in de richting van een behoefte aan aandacht, aan vertroeteling. Dit geldt zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak.

Voor een oplossing moet je dan niet zozeer bij de reguliere geneeskunde zijn. Die gaat meer uit van de "ingenieurs-aanpak": wat is het probleem, en welke oplossing hoort daarbij. Oplossing toepassen, probleem verdwenen.

De alternatieven zijn veel beter in het vertroetelen, vooral op geestelijk vlak. Ze zal aandacht krijgen, en bevestiging. De behandeling zelf doet helemaal niets (da's bewezen). De aandacht, het serieus genomen worden, het samenwerk-gevoel - dat zal haar kunnen genezen.

Misschien kun jij het completeren door haar eens een vertroeteldagje in een sauna of kuuroord te geven. Een time-out uit de dagelijkse stress, en vooral: puur verwennen.

De échte genezing kan alleen uit haarzelf komen. Zolang ze die kracht nog niet heeft gevonden, kan de geestelijke vertroeteling door een alternatieveling samen met een lichamelijke vertroeteling door jou haar een heel eind op weg helpen. In feite spreekt ze hierdoor ongemerkt haar eigen genezende krachten aan.

Een volgende stap zou dan kunnen zijn dat ze zich niet meer op de buitenwereld richt voor haar genezing, maar dat ze zichzelf gezond kan houden. Dan is ze voor haar gezondheid niet meer afhankelijk van anderen, maar onafhankelijk en zelfredzaam. Dat is iets voor de langere termijn - eerst maar eens de korte termijn, waarvoor ze best mag "inpluggen" op een alterneut en op jou. Probeer er op toe te zien dat ze zich niet afhankelijk maakt van die externe bronnen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Infmeer eens bij de Infolijn Alternatieve Geneeswijzen. Zoals op hun website staat:
Wij informeren u vanuit het consumentenbelang omtrent de mogelijkheden en risico's van de diverse behandelwijzen.

Wij verstrekken betrouwbare adressen van artsen en therapeuten voor homeopathie, acupunctuur enzovoorts.

Via ons nummer 088-2424240 (normaal tarief) wordt u direct doorgeschakeld naar de dienstdoende vrijwilliger.

Wij doen ons best om alle werkdagen van 10-17 uur en op maandag en woensdag ook van 19-21 uur voor u klaar te zitten.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voelt mee met je vriendin dat is begrypelyk,maar laat t niet je leven overheersen. Doe ook je eigen dingen en lyd je eigen leven! Ben er echter wel voor haar (durf ook ns nee te zeggen,dit raad k je uit eigen ervaring aan!!) Doe dingen met haar waar ze n positief zelfbeeld van krygt oa zonnebank,nieuwe outfit,haren laten verven,sauna,de frisse lucht in. Blyft ze in n cirkeltje draaien en komt er geen verandering en je wilt n andere geneeswijze voor haar zoeken(ze moet dit zelf ook willen,dus praat erover) kykt dan altyd of n homeopaat of paranormaal genezer (deze werkt oa met energieen,chakra's,voetreflex zone) een praktyk licentie heeft!!! Je zit dan altyd goed. Ga de eerste paar keer mee als steun en om t probleem toe telichten! Heel veel sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dreamqueen; kan je mij uitleggen hoe leuke dingen doen zou kunnen helpen tegen allergie?
Hoe kom je tot deze conclusies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met leuke dingen bezig bent vergeet je,je problemem (in dit geval n allergie) je zou ook n filmpje kunnen pikken bv. Vergeten en leuke dingen doen geloof me!! Ik heb n familielid die de ziekte van berger heeft,google dat maar ns dan begryp je het !!! Nogmaals sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met leuke dingen bezig bent vergeet je,je problemem (in dit geval n allergie) je zou ook n filmpje kunnen pikken bv. Vergeten en leuke dingen doen geloof me!! Ik heb n familielid die de ziekte van berger heeft,google dat maar ns dan begryp je het !!! Nogmaals sterkte
Veel alternatieve geneeswijzen hebben beroepsverenigingen die vaak ook een soort kwaliteitswaarborg hebben. Kijken of een behandelaar aangesloten is bij zo'n beroepsvereniging kan denk ik een goed uitgangspunt zijn.
Verder zou ik eens kijken naar acupunctuur of NEI, beide kunnen volgens mij allergieen verminderen. Als je bij google zoekt op nei en allergie, of acupunctuur en allergie vind je meerdere behandelaars die allergien noemen bij de klachten waaraan ze kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben meer dan tevreden met mijn natuur arts.
Ik ben al meerdere malen geholpen door 'mijn' arts, met goede resultaten.
Ik heb ooit eens een klacht gehad die de eigen huisarts na veel onderzoek, niet kon vinden.
Ik ben toen maar weer naar mijn natuurarts gegaan en binnen een half uur wist hij wat er aan de hand was.
Ik heb toen aangepaste pillen gehad en was er met een maand vanaf.
De ziekenfonds vergoed 75% van het consult ( met een basispakket)
Je kunt hem ( Ron Grit) zelf bellen om te vragen waar hij nog meer praktijk heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is heel terecht. Sterker nog er bestaan geen uitzonderingen. Jouw vriendin moet nog eens praten met haar dokter of er toch geen betere oplossingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom dat zij zelf weinig behoefte heeft aan hulp. Je gaat voor je vriendin zoeken, terwijl zij zelf geen rekening houdt met haar allergie. Zij zal zich dus ook niet houden aan een advies, ongeacht of het een advies is uit de reguliere of de alternatieve geneeskunde.

Uiteindelijk kun JIJ haar niet helpen als zij zichzelf niet wil helpen. Laat het probleem bij degene die het probleem heeft (je vriendin dus!). Ik kan me wel voorstellen dat je haar graag wilt helpen, maar zal voor haar pas echt kunnen werken als ZIJ daartoe gemotiveerd. Motivatie komt van binnenuit en niet van buitenaf. Dus alles wat jij doet of zegt, zou haar weerstand om hulp te krijgen wel eens groter kunnen maken.