De strategie die U kunt hanteren om Uw depressies de baas te worden richt zich op vier punten:

A. Inzicht in het ontstaan en de functie van de depressie.

B. Het aanpakken van het zelfverwijt.

C. Het veranderen van gedrag.

D. Herstel van contact met de eigen gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet makkelijk. Allereerst zal de persoon moeten gaan inzien wat de oorzaken zijn van de depressie. Dit kost veel energie en men zal zich er niet meteen beter door voelen. Veel praten is belangrijk, sluit naasten niet buiten. Zij kunnen het niet oplossen, maar kunnen de persoon wel steunen in de worsteling.

Erkennen dat het niet alleen valt op te lossen is ook belangrijk. Professionele hulp, zoals een psycholoog, kan helpen om het proces in goede banen te leiden. Eventueel helpt medicatie ook om de symptomen van depressie te onderdrukken.

Maar er is helaas geen wondermedicijn. Mensen met een serieuze depressie, kunnen hier hun hele leven last van houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek profecionele hulp.
Een depressie is te persoonlijk om zomaar lukraak vanalles uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het zo: Een depressie ontstaat als je niet op de levensfiets fietst, dan val je na 3 maanden niet meer getrapt te hebben van je levensfiets af... En dan heb je een depressie... Dat duurt een tijd, waar je bijna niets aan kunt doen...

Maar dan wil je weer fietsen, terwijl je op de grond ligt en als je opstapt kieper je er meteen weer af omdat je geen snelheid hebt... En sur place is geen optie... Dus je moet trappen en trappen zonder dat je op je levensfiets fiets met snelheid om je in het zadel te houden... Na 3 maanden continu fietsen,krijg je momentum en snelheid... En als je dat dan maar volhoudt en volhoudt en ben je na een jaar weer een beetje op de rit...

In mijn ogen kost herstellen van een depressie jaren en jaren om werkelijk helemaal terug te komen...

Zo ben ik ervan af gekomen, wellicht geldt dit ook voor anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geroerd door dit antwoord. Serieus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je van de auto af?
AWM
14 jaar geleden
Ja, de auto is meer iets voor reclamejongens.
dat is vreselijk moeilijk, ik kan het weten. het belangrijkste is dat je niet toegeeft aan negatieve gevoelens. Als je geen zin hebt in iets, het toch doen. En jezelf dwingen om leuke dingen te doen. Ook is het verstandig om met iemand te praten, dat is beter dan medicijnen. Medicijnen is troep en helpt maar tijdelijk. Als je met iemand praat kan je de oorzaak van de depressie aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat vanzelf over. Als je weet dat je een depressie hebt, dan kan je er ook prima vanaf komen, zonder flauwekul als doktersbezoek (alleen van zo'n bezoek wordt je al depressief ;)), medicijnen etc. De vraag is alleen of je er wel meteen van af wilt, want het is ook wel eens lekker om even depressief te zijn, even over alles negatief te kunnen zijn, omdat er nu eenmaal veel dingen zijn die helemaal niet leuk zijn. En als je dan na een paar dagen denkt dat je genoeg hebt van het depressief zijn, dat het tijd wordt voor iets anders, de volgende tip:
maak een lange lijst van dingen die je leuk vindt en ga in drie achtereenvolgende dagen alleen maar dingen doen die op dat lijstje staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je een paar dagen depressief voelen is iets heel anders dan een depressie.
Heb je ooit een depressie gehad, zal je nooit meer zeggen : Het is wel eens lekker om even depressief te zijn.
Je een paar dagen depressief voelen zal idd vanzelf over gaan, voor een depressie kan dit heel anders liggen. Dit is niet te vergelijken.
als je tegen een depressie aanzit, maar het nog wel op kan brengen, ga dan vooral veel naar buiten, en beweeg.
ga fietsen, wandelen, joggen, net wat je het meest aanspreekt.
probeer daarnaast regelmatig en gezond te eten, en leef en slaap regelmatig.
ben je het stadium dat je dat op kan brengen voorbij, zoek dan professionele hulp, eventueel in combinatie met medicatie.
sterkte!
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik zie dat je al wel een hele hoop goede antwoorden hebt, misschien heb je ook iets aan de biologische kant.

Depressie is eigenlijk "gewoon" een tekort aan serotonine in de hersenen. Dit zijn neurotransmitters (die de signalen van de ene hersensynaps aan de andere doorgeeft). Bij een tekort worden de signalen niet goed doorgegeven.

Antidepressiva herstellen het serotonine niveau in de hersenen maar er schuilt wel gevaar hierin. Serotonine moet je lichaam zelf kunnen aanmaken. Als je te lang antidepressiva neemt kan er gewenning optreden en maakt je lichaam dit zelf niet meer aan. Hierdoor herval je alleen maar dieper.

Je kan ook grijpen naar homeopathische remedies, bijvoorbeeld Sint-janskruid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die zijn manisch-depressief. Bij deze ziekte is aangetoond dat er een stofje in de hersenen ontbreekt die deze heftige wisseling van emoties reguleert-stabiliseert. Het medicijn dat hiertegen wordt gegeven stabiliseert wel, maar mensen zeggen dan dat ze zo weinig voelen.

Ik heb een flink aantal jaren geleden meegewerkt aan een onderzoek naar het voorkomen van depressies in Nederland. Ik kreeg al snel door dat de farmaceuten hier een flinke vinger in de pap hadden. Er moest perse uitkomen dat 7% depressief was. Terwijl ik meende dat vele mensen verdriet hadden, rouwden o.i.d en dat is geen depressie. Verdriet hoort bij het leven, we zien het niet meer, maar uiteindelijk komen we eruit.
Is er een oorzaak te zien voor wat jij ervaart als een depressie?
Verzink in ieder geval niet in eenzaamheid. Praat erover, desnoods in de kroeg, probeer er een leuk verhaal van te maken, zoals Hans Dorresteyn doet. Niet steeds maar bij een persoon, die houdt dat toch niet vol. Als je vaak depressies hebt, dan hoort dat bij je. De ene mens is de andere niet. Je hebt vast de ervaring dat het ook weer over gaat. Ga in ieder geval noooit in je eentje zitten. Houd contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hulp zoeken werkt het best en het snelst en je leert wat je valkuilen zijn.

Cognitieve gedragstherapie kan goed helpen. De basis daarvan is dat gedachten invloed hebben op iemands stemming. Je gaat bijvoorbeeld uit van het idee ‘Ik ben niets waard'. Deze gedachte maakt dat je somber in het leven staat en zullen de depressie onderhouden. Bij mij was het bijvoorbeeld 'ik mag geen fouten maken', en 'ik moet aardig gevonden worden'.

Door oefeningen leer je deze gedachten te herkennen en gaandeweg te vervangen door meer reële gedachten. Als je denkt dat ‘niemand van mij houdt' wordt je bijvoorbeeld uitgedaagd in de omgeving na te gaan of dit inderdaad zo is. Door je te confronteren met de realiteit lukt het deze negatieve gedachten bij te stellen en zo de stemming te verbeteren. Verder word je gestimuleerd door het uitvoeren van concrete opdrachten (boodschap doen, wandeling maken) om activiteiten te ondernemen. Mij heeft het erg geholpen. Het duurde een maand of vier. Eerst wekelijks een gesprek op het laatst eens in de drie weken. Je kunt dit soort therapie tegenwoordig ook online volgen (bij PsyQ bijvoorbeeld). Je moet eerst een vragenlijst invullen om te kijken of je geschikt bent voor online hulp.

Maar ik was niet zwaar depressief. Welke hulp het beste helpt hangt wel af van de zwaarte van de depressie. Bij sommige mensen is medicatie nodig (maar altijd in combinatie met een ander soort behandeling) en er zijn mensen die opgenomen moeten worden om beter te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.goeievraag.nl/vraag/volgens-jou-best-depressie.8764
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag is lastig te geven, want de ene depressie is de andere niet. Op onderstaande website staat:

Als u een lichte depressie hebt, gaat deze meestal over als u sympathie en steun van uw naasten krijgt (watchful waiting; waakzaam afwachten). Als u toch hulp nodig hebt, is dat geen teken van zwakte. Een depressie kan vaak goed worden behandeld en u moet een bezoek aan de dokter niet uitstellen als u zich continu somber voelt. Deze kan u onderzoeken en eventueel bloedonderzoek laten uitvoeren om te zien of er een lichamelijke oorzaak is. U kunt zich ook psychologisch laten onderzoeken

Kijk voor meer informatie op onderstaande site, je kunt ook verwijzingen vinden naar behandelmogelijkheden. Via de tweede link kun je ook vinden hoe je iemand kunt helpen die een depressie heeft.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een depressie, een al lang sluipende ziekte kan je over het algemeen het beste met behulp van een vertrouwde eerste lijn zorgende verwerken.
Meestal ben je het zicht op je eigen functioneren kwijt en kan de begeleider dit samen met jouw weer in koers brengen.
Stap naar de huisarts en vraag een hulp om dit te realiseren.!