Wat kan je het beste eten als je "hongerklop" gevoel hebt?

Hypoglykemie in onschuldige vorm. Tijdelijk glucose tekort. Je hebt plotseling last van een beetje licht gevoel in hoofd en ledematen, beetje gevoelig voor licht en minder scherp zien. Je lichaam schreeuwd om chocola , appelmoes, koekjes etc. Maar is wat je lichaam vraagt wel wat goed voor je is ?

Ik heb geen diabetes type 1 of type 2. Ik werk wel in onregelmatige diensten ( ook nachtdienst) .

Kan je niet beter weinig eten , rustig aan weer opbouwen van je te glucose tekort . Of juist andere dingen eten ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hongerklop komt vaak voor bij sportmensen . Ze hebben te lang niet gegeten en plotseling komt "de man met de hamer " .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb ook hypoglycemie en als ik zo'n aanval krijg eet ik altijd een halve bruine boterham met jam en een glaasje vruchtensap. Werkt direct. Ik heb er geen last van als ik zes keer per dag eet. Die behoefte aan zoetigheid komt denk ik dat je te lang wacht, je lichaam vraagt dan automatisch om hele snelle koolhydraten, zoals suiker. Je zou als tussendoortjes af en toe pure chocolade kunnen eten, dan is de kans niet zo groot dat je lichaam schreeuwt om zoetigheid. Ook ontbijtkoek werkt goed om je suikerspiegel op peil te houden. Om de drie uur iets eten is het beste en dan beginnen met lichte ontbijt, het zware voor de middag bewaren en 's avonds afsluiten met weer iets lichts.

een tabletje druivensuiker...

Banaantje, doet het altijd goed.

Als je direct last hebt van een licht gevoel in je hoofd kun je het beste een tabletje druivensuiker eten (snelle suikers). MAAR eet daarna ook een bijvoorbeeld een boterham. Het effect van de druivensuiker verdwijnt snel weer en dan zul je die boterham nodig hebben.

Een folklore boterham of een appeltje.

Broodje kaas.

mijn partner is WEL diabeet, en heel eerlijk gezegd heb ik zijn oplossing ook over genomen als ik eens de hongerklop heb. Dan drink ik een AAtje. Zo'n sportdrankje, met genoeg koolhydraten om snel weer op de been te zijn. Het werkt snel genoeg om meteen dat slappe trilgevoel kwijt te zijn, en daarna kan ik rustig zien waar ik op dat moment ben, en wat ik wil eten. Mooie oplossing vind ik en omdat het vloeibaar is gaat het snel.

Er zijn al goede antwoorden gegeven, als aanvulling: Eerst iets dat heel snel door je lichaam opgenomen wordt zoals de genoemde sportdranken, druivesuiker ed, direct daarna iets wat voldoende energie aanvult EN lichtverteerbaar is. Bij bergwandelen, maraton roeien ed. hadden we rozijnen, noten en/of bananen als goede snelle energiebron bij ons. Pure chocola is ook goed (als je dat lust). Is veel energie tegen weinig gewicht om te dragen.

Als je er snel van af wilt zijn,raad ik je aan maaklimonade aan,in de verhouding50/50. Afschuwelijk zoet,maar wel doeltreffend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100