voor geestelijke gezondheid beter minder werken. fin. niet mogelijk.. wat kan ik doen?

Ik heb ADD en kan het zonder medicijnen gelukkig redden, maar merk dat ik het allemaal niet zo goed meer aan kan. Op mijn werk heerst een gespannen sfeer. Er word veel geroddeld. De sfeer onderling is vreselijk en er word vanuit het management niets mee gedaan. Deze werksfeer kan ik niet handelen 38uur werken is wel haalbaar, maar als er op het werk een conflict is dan kost me dat super veel energie en bestaan mijn dagen uit werken, op de bank liggen en slapen. En daar word ik down van en zo kom ik in een vicieuze cirkel terecht..
Ik moet natuurlijk wel gewoon werken om rond te komen, maar ik denk zelf dat het beter voor me zou zijn om 24uur te werken.
Maar hoe pak ik dit aan? Kan ik dit bijvoorbeeld met een arbo arts bespreken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je terug gaat naar 24 uur, lever je een derde van je inkomen in. Dat moet je wel kunnen missen, want anders los je het vermoeidheidsprobleem misschien op, maar heb je er een financieel probleem voor terug.

Ik hoor vaak 'het management doet er niets mee'. Maar weet het management het wel? Is duidelijk wat de problemen zijn? Heb je het echt geëscaleerd of een keer tijdens de lunch geroepen? Het management heeft ook baat bij een goede werksfeer, want een goede sfeer bevordert de productiviteit.

Breng je klachten nog eens serieus ter sprake. Niet in een verwijtende vorm, maar zeg zakelijk wat er mis is.

Als laatste kun je altijd nog proberen een andere baan te vinden, maar probeer eerst de situatie te verbeteren.
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Dan zijn het onbekwame managers en moeten ze de laan uitgestuurd worden. Managen is het in goede banen leiden van het arbeidsproces. Als je dat niet kunt als manager, moet je weg. Simpel, maar helpt jou natuurlijk niets die theorie. Managers hebben ook weer leidinggevenden, wellicht kun je daar terecht. Ik ken natuurlijk de situatie niet. Maak ook van dichtbij een soortgelijke situatie mee als die van jou, dus begrijp het probleem. Mijn advies aan die persoon is 'schakel je emoties uit en vermijd conflicten' . Kan jou het schelen wat een ander van je vindt of denkt. Je hebt inkomen nodig, daarvoor werk je en collega's zijn geen vrienden. Dat jij niet de oorzaak bent, wil niet zeggen dat je niet moet proberen het op te lossen. Je lijdt er namelijk wel onder. Laatste wat ik nog wil meegeven (en dat bedoel ik minder onaardig dan dat het misschien leest), is dat de ADD aandoening voor je werk niet relevant is. Daar zal niemand rekening mee houden, dus probeer dat ook niet te verwachten (als je dat doet). Sterkte!
paulus811
10 jaar geleden
Sorry, met 'niet relevant voor je werk', bedoel ik werkgever. Voor jou is het natuurlijk wel heel relevant. Jij hebt een enorme rotdag na een conflict en slaapt daardoor misschien slecht. Het voorbeeld dat ik net noemde is mijn vrouw. Die kan een week van slag zijn na kritiek en dat schakel je inderdaad niet uit. Ik kan haar ook niet helpen, behalve zeggen dat ze haar baan op kan zeggen. Dat wil ze niet en is voor jou geen optie. Wat haar helpt is praten met mensen die ze vertrouwt en de situatie kennen.
Er is nog een optie, laat je keuren bij het UWV, dit gaat om een medische keuring.
Hoewel vaak wordt gesproken over een keuring gaat het in feite om een beoordeling van uw recht op een uitkering. Het UWV moet daarom beoordelen of u volgens de WIA arbeidsongeschikt bent en voor hoeveel procent. Dat laatste bepaalt of u recht heeft op een volledige uitkering, een gedeeltelijke uitkering of dat u helemaal geen recht heeft op een uitkering.
Om de mate van uw arbeidsongeschiktheid te beoordelen krijgt u twee gesprekken. Eerst hebt u een gesprek met de verzekeringsarts en vervolgens met de arbeidsdeskundige van het UWV. Uiteindelijk krijgt u van het UWV een officiële beslissing over uw arbeids(on)geschiktheid en over uw recht op een uitkering .
De verzekeringsarts is geen arts, die een diagnose stelt en een behandeling voorschrijft. De verzekeringsarts heeft tot taak uw medische situatie in kaart te brengen en uw belastbaarheid vast te stellen. Met belastbaarheid wordt bedoeld hoeveel werk u aankunt en wat voor werk. De verzekeringsarts bekijkt of u zich goed kunt concentreren, of u kunt tillen, staan, lopen, enzovoorts. Bij de WIA-beoordeling wordt dus uw medische situatie onderzocht om te beoordelen wat uw beperkingen en mogelijkheden zijn voor het verrichten van betaald werk. De verzekeringsarts doet dit aan de hand van uw dossier, van eigen onderzoek en/of medische klachten.
Jouw ADD is in jouw werk een beperking, die het jou moeilijk maakt je werk voor 100% uit te voeren, of hindert in jouw gezondheid. Een medische keuring bij het UWV kan jouw werkgever niet negeren. Kijk of je recht hebt op een aanvullende uitkering als je minder gaat werken.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze keuring kun je zelf aanvragen en is geheel vrijwillig, kost ongeveer 50 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Financieel niet mogelijk dat is een kwestie van het aanpassen van diverse behoeften.

Kies maar voor je geestelijke gezondheid anders bouw je sowieso een burnout op, zo te lezen zit je daar nu al dicht tegen aan let dus goed op jezelf!
Het is sowieso verstandig dit ook voor te leggen aan je werkgever, misschien kan hij met je meedenken.

Wanneer je door blijft lopen (werken) met deze klachten dan zal dat eerder vroeg dan laat resulteren in een soort van burnout en daar zit je niet op te wachten hoor!!

Daarbij adviseer ik je RHODIOLA http://serotonine-tekort.blogspot.nl/2011/05/rhodiola-rosea.html