kun je spataderen voorkomen?

Ik weet dat als je een staand beroep uitvoert, je meer risico hebt op het krijgen van spataderen, wat op mij van toepassing is. Nu ben ik nog jong en zie ik hier en daar al spataderen ontstaan. Weet iemand misschien of je iets kunt doen om het krijgen van spataderen te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Volgens mij kun je er niet zo heel veel tegen doen.
Ik merk bij mijzelf wel dat door meer sporten en bewegen ze ietsje minder lijken (betere doorbloeding?)
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom zou je een lange broek aan doen om het te verbergen?
Spataders zijn niet iets raars, zoveel mensen hebben het in meer of mindere mate. Waarom zou je dit verbergen, schaam je je ervoor?
Het is net zo natuurlijk als cellulite

Antwoorden (3)

Tips op spataders te voorkomen
• Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Indien u een zittend beroep hebt, moet u geregeld, minstens om de 20 minuten, even opstaan en rondwandelen of (al zittend) met uw benen of voeten bewegen.
Hebt u een staand beroep, ga dan af en toe even zitten.

• Beoefen regelmatig een ‘benensport’, zoals wandelen, zwemmen, fietsen of dansen.
Sporten zoals tennis, squash, hand- en basketbal worden afgeraden, omdat ze de aders doen uitzetten.
Er bestaan ook enkele eenvoudige, maar nuttige oefeningen die u nagenoeg overal kan uitvoeren. Zo kan u bv. afwisselend op de hielen en op de tippen gaan staan. Krul de tenen zoveel mogelijk naar boven wanneer u op de hielen staat zodat u voelt dat je kuiten gespannen worden. Zorg wel voor de nodige steun wanneer uw evenwicht niet al te best is.

• Vermijd warmtebronnen die de aders doen uitzetten: sauna, zonnebank, hete baden, vloerverwarming. Ook het ontharen van de benen met warme was is af te raden.
Een koudwaterdouche op de benen bevordert de werking van de aders en vermindert het zwaartegevoel en pijn in de benen.

• Vermijd strakke broeken en sokken met spannende elastieken.

• Draag niet te strak zittende schoenen met een hak van 3 tot 4 cm. Schoenen zonder hak of met hoge hak laten niet toe om uw voet volledig af te rollen, terwijl dat nodig is om uw bloed optimaal weg te pompen.

• Plaats het voeteneinde van uw bed wat hoger, zodat uw benen ongeveer 10 cm hoger liggen dan uw hart.

• Bestrijd overgewicht en constipatie, die de druk in de aders doen toenemen, met gezonde, vezelrijke voeding en veel lichaamsbeweging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt voorkomen kan je het niet. Je kunt het hooguit proberen te beperken. Het hangt ook van je lichaamsbouw af - dat is aanboren- en van andere omstandigheden zoals gewicht, bijwerking van medicijnen; zwangerschap is ook berucht. Maar bewegen is het allerbelangrijkst als voorkoming van de stuwing.
Steunkousen- ook voor mannen- is een fantastische oplossing, zeker als je wat ouder wordt. Het zijn rotdingen maar ze werken goed.
Zitten tijdens het werk scheelt iets in de spataderen in de benen, maar dan krijg je weer eerder aambeien, en dat is ook een soort spataderen.
Ik ben ervaringsdeskundige. Veel lopen, nooit de lift nemen. Als je eindelijk zitten kunt, benen op krukje. Kortom, zo mogelijk veel lopen en als de aderen heel lelijk worden of gaan bloeden, dan kan er geopereerd worden. Ondertussen zijn steunkousen de beste oplossong, als is het niet elegant. Overigens, de steunkousen die je bij de Hema kunt kopen werken voor geen meter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga niet met de benen over elkaar zitten.