Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de arts vervolgd?

Het schijnt dat Jehova's Getuigen geen bloed of organen mogen aannemen van andere mensen. Maar stel nou dat zo iemand op de O.K. terecht komt en de enige manier van overleven is een bloedtransfusie van een niet- Jehova Getuige, de familie van de Jehova Getuige weigeren de transfusie, (de persoon in kwestie is niet bij kennis en kan zelf niet bepalen)de arts heeft wel de middelen en de mogelijkheid om de transfusie toch door te laten gaan maar respecteert de wensen van de familie en de Jehova komt te overlijden.........is de arts dan schuldig aan moord/doodslag? Wordt deze dan vervolgd? (evenals de familie)?

Moet een arts niet alles op alles zetten om een leven te redden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Goede vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze nemen helemaal geen transfusie dus ook niet van familie of andere Getuigen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (9)

Ja, maar niet tegen de zin van een patiënt.
De beschikking over je eigen lichaam is een onvervreemdbaar recht. Die beschikking gaat over naar je familie als je zelf wilsonbekwaam bent.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar wordt de familie dan ook vervolgd?
AWM
15 jaar geleden
Helaas niet :(
Je mag je eigen kinderen broodnodige vaccinaties onthouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar hallo! iemand doelbewust dood laten gaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vindt het weigeren van een medische behandeling nogal wat anders dan een mens dood laten gaan omwille van een geloofsovertuiging..........
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind een vaccinatie wel duidelijk iets anders als bloed, hoezo is een vaccinatie broodnodig?
AWM
15 jaar geleden
Omdat kinderziektes die kunt oplopen echt vreselijke gevolgen kunnen hebben. Heel makkelijk vermijdbaar met een prikje. Heb je wel eens een poliopatiënt gezien? In België is de vaccinatie wettelijk verplicht, dat zou bij ons ook moeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en ze komen er steeds meer achter dat de prikken ook niet zonder gevolgen zijn. Polio vind ik nog daar aan toe, maar waarom BMR? Kinderen mogen ook niet meer ziek zijn en er overlijden ook jaarlijks kinderen vlak na inentingen. en zolang het RIVM hier de uitvoerende en controlerende instantie is hecht ik niet veel waar de aan hun uitspraken. En als hier de vaccinaties wettelijk verplicht worden verhuis ik! En dat meen ik heel serieus. Ik verbied niemand om te laten enten, maar ze moeten mij ook niet dwingen. Ik heb goede redenen vind ik zelf waarom 1 kind niet volledig geent is en dat wil ik zo houden.
AWM
15 jaar geleden
Tijdens de Mexicaanse griepgolf is hier uitgebereid over alle ins- en outs van de vaccinaties gesproken. Ik dank dat voor- en tegenstanders het niet eens zullen worden. Maar vergeet niet dat we de pokken de wereld uit hebben gekregen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat vergeet ik zeker niet, maar ook niet een meisje dieik heb verzorgd welke zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapt was als gevolg van een pokkenprik. Dus ik blijf kritisch en vindt dat je niet alles zo maar moet aannemen of veroordelen.
AWM
15 jaar geleden
Stond echt vast dat de oorzaak die vaccinatie was? Vreselijk.
Bij elke vaccinatie staat vast dat er meer mensen door gered worden dan beschadigd. Maar het komt voor. Was het maar te vermijden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies, daarom blijf ik kritisch.
Deze vraag is natuurlijk niet alleen van toepassing bij Jehova getuigen maar voor elke situatie waar een arts een behandeling heeft die de patient en of de ouders weigeren.

De arts zal niet vervolgt worden, zolang hij de familie heeft laten tekenen voor het weigeren van behandeling EN die familie daadwerkelijk tekeningsbevoegd waren (Ouders, voogden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een pittige vraag zeg, als het nu om een kind ging wist ik het antwoord wel (in dat geval wordt met 1 heel kort telefoontje de ouder die de behandeling tegenhoudt uit de ouderlijke macht gezet en wordt het kind behandeld, probleem daarbij is dat het kind niet meer geaccepteerd wordt door de jehova omgeving) Maar nu gaat het om een volwassene... tja daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee. Ik ga voor je op zoeken wat de beroepscode ervan zegt (ik vrees dat het een grijs gebied is)

Toegevoegd na 10 minuten:
In het voorbeeld dat je schetst is er hoogstwaarschijnlijk geen tijd voor overleg met de familie over de wens van de patient, in dat geval zal de arts doen wat nodig is om de patient de best mogelijke overlevingskans te bieden. Maar eigenlijk kent iedere arts en verpleegkundige de geloofsovertuiging van Jehova's. Voor een behandeling (mits dit gepland is) zal hierover gesproken worden en wanneer de patient een behandelbeperking wenst (bijv bloedtransfusie) zal dit moeten worden opgesteld en ondertekend door de wilsbekwame patient.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak hebben Jehova's getuigen een verklaring opgesteld waarin is bepaald dat ze geen bloed willen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor mensen die niet geranimeerd willen worden (een zogenaamde NTBR not to be reanimated verklaring). In dat geval besliste de getuige dus zelf zonder bij kennis te zijn. En rekan maar dat het frustrerend is voor een arts.

Bij bepaalde operaties kan een arts ook weigeren die uit te voeren als de patient geen bloed toegediend wil krijgen.

Bij kinderen wil, in een uiterst geval, er nog wel eens worden overgegaan om de ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht te zetten. Dit gaat dan via de rechter.

Toegevoegd na 2 minuten:
En nee de arts wordt dus niet vervolgd en zal in dit geval ook de familie laten ondertekenen dat noodzakelijke behandeling geweigerd is. Ook gelukkig maar dat het kan anders hadden we geen zelfbeslissingsrecht, je mag een behandeling weigeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is zelfs tegenovergesteld. Een patiënt heeft het recht van zelfbeschikking. Het zogenaamde zelfbeschikkingsrecht. Gaat een arts daaraan voorbij, kan hij worden aangeklaagd. Hij begaat dan een straftrechterlijk misdrijf. Dit geldt haast voor alle landen.

Bron, pagina 204
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zelfbeschikkingsrecht zegt volgens mij niets over euthanasie en dat lijkt me toch ook een zelfbeshikking.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfbeschikking wordt hier gezien in het licht van toestemming geven voor een behandeling. Niet in het licht van wat een mens zelf met zijn eigen lijf wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Petergradiser
Euthanasie is een misdrijf in nagenoeg alle landen, ook in Nederland. Geen enkele richtlijn geeft wie dan ook toestemming om een misdrijf te plegen.
Betreffende richtlijn gaat dan ook over recht op behandeling weigeren, niet over het recht een behandeling op te eisen. Dat kan een patient nl. niet. De artsheeft nl. wel het laatste woord om te bepalen of een behandeling zinvol is/kan zijn.
voor een jg geopereerd wordt bespreekt die altijd met de arts dat, als er bloed moet worden gegeven hij dat niet wil hebben en dus moet de arts hoe frustrerend ook die wens nakomen

komt een jg onverwachts in het ziekenhuis en zou die bloed moeten hebben dan heeft de jg altijd een bloedkaartje opzak waar opstaat dat hij bloed weigerd maar wel bloed vervangende middelen zal accepteren

en nee een arts zal niet vervolgd worden
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zie als bron dat je mezelf opgeeft...ben je arts?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee ex jg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het was ook een grapje ;-) maar ''ex''?.........ik ben zeer benieuwd naar je verhaal.......
Alle rechten zijn bij de patient zelf. Een Jehovah´s Getuige zal een verklaring bij zich dragen als het goed is.
Artsen weten tegenwoordig ook de alternatieven voor bloedtransfusie, dus ook daarmee kan het leven gered worden. Hebben ze zelf niet de beschikking over die middelen dan zullen ze een ander ziekenhuis moeten raadplegen. Artsen weten hier ook van. Sommigen weigeren er aan mee te werken maar dragen dan over aan een ander. Hij kan dus zowiezo alles op alles zetten om het leven te redden, maar mag niet tegen de wens van de patient in gaan. De wens van de patient zal gerespecteerd moeten worden, je mag uit religieuze overwegingen transfusie of ook reanimatie weigeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn vaak maar zeer weinig alternatieven voor bloedstransfusie...zeker na ernstige ongevallen en bloedingen daardoor. Als een patient de aangewezen behandeling weigert ontslaat dat automatisch de arts van een behandel verplichting (volgens de eed van hyppocrates)
Als het een minderjarige is dan kun je eventueel de ouders uit de ouderlijke macht laten zetten. Kind kan immers niet voor zichzelf beslissen.
gaat het over volwassenen dan zal de arts de patient duidelijk maken welke de risico's zijn, en laten tekenen.
Hij kan hier niet door vervolgd worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iemand onverwacht op een OK terechtkomt, vaak zal dat gevolg zijn van een ongeval, dan zal de arts NIETS vragen aan wie dan ook, maar gewoon behandelen met de beschikbare middelen. Het gaat per slot op minuten, soms seconden of de persoon in leeft of sterft.
Er is dan GEEN tijd om welke verklaring dan ook te lezen en derhalve heeft de familie dan geen enkele invloed op de behandeling.
Als een patient "gewoon" in het ziekenhuis beland zal de patient VOORAF zelf afspraken maken over de behandeling en tekenen voor de gevolgen.
De arts kan bv eisen dat de patient dan zelf zorgt voor het benodigde bloed (bv door familie leden met dezelfde bloedgroep als donor te laten opdraven).

Een arts mag NOOIT iemand tegen diens uitdrukkelijke wens in behandelen en is na een uitgesproken wens ook op geen enkele manier meer verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen. Uiteraard onder voorwaarde dat die patient in staat was die wens uit te spreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aantal JG's, maar ook mensen uit andere groeperingen nemen ook hun eigen bloed of plasma niet, omdat het ook tegen hun principes ingaat. Het lastige is natuurlijk dat het niet voor alle volgelingen geldt, want dan heeft de arts dus alsnog een probleem. Je heb namelijk gelijk, als elke seconde telt zal er behandeld worden, maar mocht de arts er tijdens de spoedbehandeling achterkomen dat iemand JG is dan zal hij zich denk ik toch moeten gaan afvragen of die persoon tegen of voor transfusie is. Er bestaat een kleine kans (let wel kleine) dat de arts dan dus tegen de wil van de patiënt handelt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing