Onze dochter van ruim 10 is 's nachts nog niet zindelijk. Wat kunnen we hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Daarmee ga je - uiteráárd - naar de huisarts.
Tien jaar is in elk geval de leeftijd voor bijvoorbeeld een plaswekker of een andere blaastraining. Vanzelf gaat het op die leeftijd ECHT niet meer over, en een eventuele lichamelijke oorzaak moet in elk geval eerst worden uitgesloten voor je met andere therapieën kunt beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is absolute onzin dat het niet over zou gaan, is namelijk wel zo. Het bewijs woont bij mij in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik het niet het standaard-advies bij een tienjarige ; vaak gaat het natuurlijk wel OVER, maar niet VANZELF. Fijn dat het bij jullie wel gelukt is, maar voor heel veel kinderen is een plaswekker of blaastraining op die leeftijd toch veel meer een optie.
Ik zou met een kind van die leeftijd zeker niet 'afwachten' (hoe lang dan ?) maar eérst iets lichamelijks uitsluiten.

Andere antwoorden (9)

Laat haar niet teveel drinken voor het slapen gaan.
Maak haar rond 12.00 uur wakker om te gaan plassen.
Desnoods 2 keer per nacht en bouw dat langzaam af. Ze moet er namelijk niet aan gaan wennen.
En last but not least: Nooit boos worden als het fout gaat! Het zal haar ongetwijfeld al onzeker genoeg maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een afwijking in het "alarmsysteem" dus niet teveel drinken heeft helemaal geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar baseer jij dit dan op?
Ik neem aan dat je het 's nachts wekken en minder laten drinken al geprobeerd hebt. Bij een 10-jarig kind lijkt het mij dan toch verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan. De meeste kinderen groeien er overheen maar 10 is toch alvrij oud. De dokter kan je doorverwijzen, misschien zijn er medische oorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet teveel drinken..
En anders een plas wekker!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eerder gemeld flauwekul!
Als een kind dat op die leeftijd nog heeft, is er vaak een oorzaak voor, en het is belangrijk om daar naar te kijken. Dat kan iets zijn waar ze bang voor is, stress, zorgen. Daar zou ik dus goed naar kijken.
Bij de huisarts liggen wel altijd van die foldertjes voor verdere informatie.
Volgens mij zijn er ook bepaalde pilletjes voor waardoor je een nacht "droog"blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf was 14 toen ik nog steeds in mijn bed plaste. Dit ging vanzelf over toen er thuis een stressvolle situatie(scheiding van mijn ouders) ophield te bestaan. Bij mij was het dus heel duidelijk spanning. Het kan dus zowel iets medisch zijn als iets psychisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook nog toen ik 10 was, ben nu 14.
Ik ben ermee naar de arts gegaan, en die zei dat als ik naar bed ging, eerst naar de wc moest gaan. Als ik dat niet deed dan plaste ik namelijk in m'n bed. Maar echt net voor 't slapen dus. En ik moet een soort stickerkalender bijhouden, ik mocht een sticker op de dag plakken als ik niet in m'n bed geplast had.
Bij mij hielp 't erg goed.
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan in ziekenhuizen poep- en plaspoli's. Misschien kunnen die je helpen met een bepaalde therapie, ga eens naar je huisarts voor een verwijzing. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heel belangrijk is, niet alleen weinig drinken voor het naar bed gaan, maar ook zorgen dat je haar goed wakker maakt voor haar te laten plassen, als ze nog half slaapt leer je haar juist plassen in de slaap. veel succes, gooferikje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom flauwekul antwoord.
Heel vaak is er een ""stofje"" wat mist in de hormoonhuishouding. Ook al eerder te lezen, groeien ze er over heen. Niet in de stress schieten, komt een keer goed.
Het bewijs woont bij me.