Deze vraag heb je gisteren ook al gesteld, maar dan in iets ander vorm.
Daar heb ik toen uitgebreid op geantwoord en dat antwoord geldt hier nog steeds:

Als je 6 uur lang in de sauna bent dan doe je 3 - 4 saunagangen.
De eerste saunagang is 7 stappen en die moet je op je gemak doen.
Daarna 6 stappen:
- voetenbad
- afdrogen: met een droge huid de sauna in
- saunacabine
- koude buitenlucht
- koud dompelbad of sproeier of slang
- warm voetenbad.
http://www.mediorweb.nl/nieuws/sauna_wellness/saunagang_in_7_stappen_een_saunagang_doorlopen

In de saunacabine zelf blijf je dus gemiddeld 6 - 15 minuten. Daar hangt niet voor niets voor ieder persoonlijk een zandloper.

Verder is het belangrijk om na iedere saunagang een rustperiode te nemen.
Dat relaxen hoort gewoon bij een dagje sauna! Neem minimaal 30 minuten rust tussen de saunagangen en drink veel water (na een saunaronde). Tijdens een saunagang kan uw lichaam wel 0,5 tot 1,5 liter vocht incl. alle afvalstoffen kwijtraken. Een dagje sauna is dus ideaal om uw lichaam eens lekker door te spoelen.

Een complete saunagang duurt anderhalf tot twee uur. Inclusief rusten en wat drinken.

Dus nee, als je het goed doet is het niet slecht voor je gezondheid.
Als je daadwerkelijk een paar uur achter elkaar in de saunacabine zou verblijven...
dan zou dat wel slecht zijn voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
De vraag, die ik gisteren stelde, is door het moderatieteam verwijderd, omdat de vraag niet duidelijk en goed gesteld was. Ik mocht de vraag wel in een andere vorm stellen. Vandaar.
corzijlstra
10 jaar geleden
Je zegt, dat een complete saunagang ca 1,5 a 2 uur duurt, inclusief rusten en drinken. Maar hier gaat het om 6 uur saunagang, ook inclusief rusten en wat drinken. Dus 3 keer langer dan normaal. Is dat niet te veel van het goede? En is dat wel gezond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals is geantwoord doe je ongeveer drie keer een saunagang, volgens de stappen in het antwoord. Dat houd in drie saunagangen van ongeveer twee uur om op jouw zes uur te komen.
Als je steeds de stappen maar volgt is het niet teveel van het goede. Veel saunabezoekers maken er een middag of avond van met twee of drie complete sauna rondes.
Let er gewoon op dat je ook afkoelt en rust, dus alle stappen volgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals: Je bent 6 uur in het gebouw van de saunafaciliteit.
Dat wil niet zeggen dat je 6 uur in de saunacabine verblijft.
Een saunagang wordt in de bronnen goed omschreven.

Andere antwoorden (1)

in die uren zit je gemiddeld 3x daadwerkelijk ongeveer 15 minuten in de saunaruimte.de rest van de tijd zit/lig je ergens ander te relaxen of je gaat zwemmen.
dat is niet schadelijk.nee dat is voor de meeste mensen gezond.