Waarom "moeten" zoveel mensen direct na het vliegen direct naar het toilet?

Dit valt mij op, ook bij kortere vluchten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet heur, maar ik denk dat "de vloeistof" heel erg tegen de onderkant van de blaas wordt gedrukt.
Amadea
10 jaar geleden
Die durven misschien in het vliegtuig niet te gaan? En het zou kunnen dat de luchtdrukverschillen er ook invloed op hebben.
ronron1212
10 jaar geleden
Het luchtdruk verschil wat bedoel je Amadea wel eens in een vliegtuig gezeten?
Cryofiel
10 jaar geleden
Luchtdrukverschillen zijn er wel degelijk. Vaak zitten er op een vlucht een heleboel luchtdrukverschildetectoren die een fink kabaal maken wanneer de luchtdruk daalt of stijgt. (Afhankelijk van de afmetingen worden die luchtdrukverschildetectoren "baby's" of "peuters" genoemd.)
ronron1212
10 jaar geleden
Je zit in het vliegtuig en dat is een luchtdruk cabine
Amadea
10 jaar geleden
Ik heb aardig wat vlieguren gemaakt, ja. Er hangt in een vliegtuig een atmosfeer die niet prettig is. Het is goed vol te houden, vooral als je geregeld wat drinkt. Maar ik zou geen stewardess willen zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Het kan benauwd zijn in een vliegtuig maar verder heb ik er geen last van.
Cryofiel
10 jaar geleden
De passagiersruimte van een vliegtuig is inderdaad een drukcabine. De daarin heersende druk is echter geen 1 atmosfeer, maar merkbaar lager. Vandaar de "luchtdrukverschildetectoren" die afgaan.

Antwoorden (1)

In het vliegtuig gaan veel mensen liever niet. Een vliegtuigtoilet is erg krap, je kunt er soms je kont niet keren. En mensen zijn bang dat het toilet vuil is.

Daarnaast vinden verbazend veel mensen het beschamend om door het gangpad naar het toilet te lopen en daar misschien even te moeten wachten. Ze hebben dan het idee dat alle passagiers hen aanstaren.

Na de landing volgt vaak een nogal langdurig natraject met auto, bus of trein. Gedurende dat natraject kun je niet naar het toilet, of je komt ook daar toiletten tegen die mogelijk vies zijn. Dan is het logisch om in het luchthavengebouw naar het toilet te gaan: ook als je niet echt nodig hoeft is dat een goede voorbereiding op het laatste stuk van de reis.

Mensen die alleen reizen hebben daarnaast nog hun koffers, die ze graag in de gaten blijven houden als ze in de trein zitten. Dat is een extra reden om in de trein niet naar het toilet te gaan - en dus wel in het luchthavengebouw, en wel voordat je je koffers van de band haalt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je zult je verbazen hoeveel mensen denken dat met de kracht waarmee de wc doorspoelt je meegezogen kan worden xD
gvrox
10 jaar geleden
Daarbij komt dat als je een raamplaats hebt je soms 2 mensen moet storen om er voorbij te kunnen. Dan is de keuze "ik wacht wel tot we geland zijn" snel(ler) gemaakt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goeie aanvulling!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb ik ook nog een aanvulling.
Zeker als het op de vertreklocatie wat warmer is, dan hebben de mensen vaak wat gedronken. Doordat het warmer is, staan de bloedvaatjes in de huid wagenwijd open. Dit heeft als doel het lichaam af te koelen, zodat de lichaamstemperatuur gelijk blijft. Vervolgens stappen mensen in het vliegtuig, waar het dan een stuk kouder is dan buiten. (Ik weet niet precies wat de temperatuur in een vliegtuig is, maar ik vind het er vaak wat frisjes) Dit zorgt ervoor, dat de bloedvaatjes in de huid dichtknijpen om teveel afkoelen te voorkomen.
Al het bloed dat eerst in de huid zat, gaat dan naar de inwendige organen; het moet immers ergens naartoe. Als er meer bloed door de nieren stroomt wordt er dus meer bloed gefilterd en wordt er dus meer urine geproduceerd.
De redistributie van het bloed geeft ook een lichte stijging van de bloeddruk, die op deze manier ook nog gecompenseerd moet worden. Dit zorgt ervoor, dat de blaas verrassend snel gevuld wordt. En aangezien mensen in het vliegtuig inderdaad liever niet naar het toilet gaan, staan veel mensen ook na een korte vlucht echt op knappen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed punt, goed uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens met al het bovenstaande. Vliegen geeft altijd wat spanningen. Eenmaal weer beneden komt dan de letterlijke "ontlading". Ook wel genoemd de catharsis. Eigenlijk is het naar de w.c. gaan dan een psychische en lichamelijke ontlading. Bronnen:
- Caroline van der Aa