Bestaat er een manier om in de darmen te kijken of zich daar aangekoekte restanten bevinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Als er serieuze klachten zijn, dan is het tegenwoordig mogelijk om een microcamera in te slikken. Deze maakt op z'n weg door de darmen om de zoveel tijd een foto. Op zo'n manier is dat denk ik zichtbaar te krijgen. Maar een dure behandeling!
ronron1212
10 jaar geleden
In het ziekenhuis kunnen ze dat.
Cryofiel
10 jaar geleden
"Aangekoekte restanten" klinkt als "slakken" - en dat klinkt weer heel erg naar kwakzalverij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als deze restanten (geen idee wat het zijn) in de darm bevinden kan dat inderdaad in het ziekenhuis, met een colonscopie.
Ritsuka
10 jaar geleden
Colonscopie is inderdaad enige manier om in de darmen kijken, maar dat doen ze niet zomaar tenzij er een vermoeden is dat je daar iets hebt.
Schijnt ook niet echt een prettig onderzoek te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een roesje krijgt valt het wel mee (dan doen ze eigenlijk altijd) maar de voorbereiding is absoluut niet prettig.
Tegenwoordig heb je ook wel een manier waarop ze er niet in hoeven, maar dan kunnen ze geen kweekjes afnemen.
Ik denk niet dat daarmee ''aangekoekte restanten'' gezien kunnen worden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je darmen zijn heel goed in zelf alles opruimen. Als je er geen rotzooi ingooit, hoeft er ook geen rotzooi uit.
Al die detox dingen zijn onzin, gewoon voornamelijk gezond eten, genoeg water drinken etc.

Het beste antwoord

De enige manier om echt aan de binnenkant van jouw darmen te kijken is een endoscopie. Kort gezegd kijkt men dan via een slang met een cameraatje in jouw 'systeem'. Afhankelijk van welk deel van de darmen onderzocht moeten worden, gebeurt dit via de mond (je slikt de buis dan als het ware in) dan wel via de anus (de buis wordt dan ingebracht en daar doorheen gaat de camera).

Toegevoegd na 44 seconden:
Een microcamera kan overigens ook, maar wordt nog niet op heel grote schaal toegepast.