Ik zie de laatste tijd bij het typen van teksten veel kleine foutjes van mezelf over het hoofd, is hier een medische verklaring voor?

Ik snap dat we hier geen artsen hebben, althans dat een consult niet mogelijk is via deze weg, maar ik vroeg me af of ik uit jullie antwoorden een beginnetje kan afleiden dat ik misschien naar mijn echte arts kan meenemen.

Ik lijk veel vaker letters die ik teveel getypt heb, of juist te weinig, of op verkeerde volgorde (niet/neit) over het hoofd te zien dan voorheen, daarnaast voelen mijn ogen soms droog / raar aan, soms zelfs pijnlijk.

Naast dit alles heb ik Sarcoïdose (zie eventueel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcoidose dus een eventueel geval van Uveïtis (zij bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uve%C3%AFtis is niet ondenkbaar, alleen ik weet niet precies wat ik me daarbij zou moeten voorstellen, of dat er nog andere dingen zijn die de bovengenoemde verschijnselen (mede) kunnen veroorzaken. Ik ben dus met name op zoek naar mensen die ervaringen hebben met dit probleem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
AWM
14 jaar geleden
Ik plaats dit met opzet als reactie, want het is geen antwoord op je vraag. Eén van mijn beste vrienden heeft Sarcodiose. Het is echt een vervelende aandoening, maar in heel veel gevallen gaat het over. Zo ook bij hem. Het duurt lang, maar er is echt heel veel kans dat het weggaat.
De vriend in kwestie is alweer aan het werk. Na een diep dal, dat wel, maar het komt echt goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je bemoedigende reactie en gelukkig ken ik ook een paar succesverhalen over mensen met deze ziekte. Ook de negatieve verhalen ken ik helaas en mijn dal duurt zolangzamerhand ook al ruim anderhalf jaar, vandaar de vraag.

Het beste antwoord

Volgens mij kan het een kwestie van concentratie zijn.
Of een gebrek eraan. Misschien ben je, terwijl je aan het typen bent, in je hoofd ook bezig met andere dingen en zie je daardoor kleine fautjes over het hoofd.
Welicht heb je de laatste tijd veel (andere) dingen aan je hoofd en ben je er niet 100% bij, maar slechts 90 of 95%.
Dan zie je kleine dingen sneller over het hoofd. Daar komt trouwens misschien ook wel deze uitdrukking vandaan :-)
Ik zou me niet al te veel zorgen maken en eens een proef doen met het typen van een stuk tekst (een antwoord op GV bijvoorbeeld), met 100% concentratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, misschien wel, maar ik zie het soms echt niet, ook als ik me op een stuk tekst concentreer dat er al staat zie ik soms bepaalde letters niet. Toch een goede suggestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je je er té veel op concentreert dan staar je je als het ware blind.
Dan wordt je "blind" voor je eigen tekst.
Daarom komt er bij professionele teksten - als het goed is - een "nalezer" aan te pas.
Iemand die zonder voorkennis en voor de eerste keer de tekst nogmaals leest.
Niet te zwaar aan tillen mlodewijk, dan wordt het alleen maar erger. In jouw reactie zit geen enkele fout, dus het valt reuze mee :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Dat scheelt dan alweer. Ik til er ook niet al te zwaar aan. Misschien is het wel lastig om goed te omschrijven wat er hier gebeurt, maar ik heb echt het idee dat het iets is waar ik zelf geen positieve of negatieve invloed op kan uitoefenen. Maar inderdaad, ook als je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief schrijft is het het beste die nog even door een ander te laten lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben door drukte nog niet bij een arts geweest, maar dit lijkt me toch het beste antwoord toe.

Andere antwoorden (6)

Ken het probleem, volgens mij ligt het probleem meer in een teruglopend keyboard door het vuil wat er tussen sluipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat zou er aan bij kunnen dragen, maar ik zie het soms echt niet, ook niet als ik geconcentreerd naar een woord kijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk je tijdens het typen naar het scherm Martijn? Als je tekst af is,lees je hem dan nog na?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja op beide Peter, ik kijk al tijdens het typen en vaak ook nog naderhand, dus voordat ik een bericht daadwerkelijk post.
Dat noemt men ouder worden. Je zult steeds meer zaken vergeten en steeds meer fouten maken die je vroeger niet zou maken. Zulke effecten beginnen al vroeg - niet pas als je al bejaard bent.
In de toekomst zullen er waarschijnlijk uitgebreide gentherapiën komen en dergelijke, waardoor men zulke zaken sterk zal kunnen afremmen en men veel ouder zal kunnen worden - bijv. 200 jaar (nog meer overbevolking...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je zit te veel voor de pc, en ziet het allemaal niet meer zo goed, geld nu ook vor mij, tijd om te gaan slapen.
Welterusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft iedereen in bepaalde omstandigheden. Bij vermoeidheid, oververmoeidheid komt dit vele malen vaker voor dan bij iemand die volledig is uitgerust.

Sarcoidose heeft als bijverschijnsel 'vermoeidheid' en ik zou eerder daaraan denken dan dat het een probleem met de ogen is.

Uit je verhaal begrijp ik dat het er niet om gaat dat je de letters niet kunt lezen, maar dat het niet opvalt dat de lettervolgorde onjuist is. Dat is een interpretatiefout, daarvoor moet je volgens mij echt bij de hersenen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ja, echter vaak kan ik ook echt stukken van woorden niet lezen en moet ik bijvoorbeeld met mijn hoofd heel dichtbij het scherm, dat ik dan al flink heb uitvergroot om te zien of iets een l of een i is of om te zien of een bepaalde letter er nu wel of niet staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk, ik vind dit (uit jouw reactie hier bedoel ik) een stuk ernstiger klinken dan wat ik had ingeschat uit je vraag en toelichting. Zoals meestal hier op GV wordt de vraagsteller naar de arts verwezen. Maar hier wil je goed beslagen ten ijs komen bij de arts, en je wilt alvast aandragen wat volgens jou (of volgens de collectieve mening van GV) de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik vraag me af of dat wijsheid is, of dat het beter is als je puur met alle symptomen die je kan ophoesten (en dan nog wel opgeschreven en meegenomen, want je vergeet makkelijk wat) naar de arts gaat en hem vraagt wat dit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, ik ga binnenkort naar mijn huisarts.
De snelheid van het nalezen te hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd van het typen tekort en geen genomen voor het nalezen en het bekijken van de spellingscontrole van jouw browser. Je bent misschien wel ongeduldig, maar het is zeker nog geen kwestie van ouder worden,

Toegevoegd na 1 minuut:
of van een andere medische conditie. Tenzij je uiteraard ook vaak vergeet de wc door te trekken, dan klinkt het serieus mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik weet niet wat de WC ermee te maken heeft, maar ik zie ook dingen over het hoofd als ik rustig lees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan jou het meisschien een beginnende Alzheimer kunnen zijn. :-((