Hoe doen mensen dat? (zie uitleg)

MIJN HAMSTER (gedicht)

mijn hamster,
heeft een reuze groot hok.
Op een dag
is het tijd voor verschonen.
Ik pak de grote bak,
en het voelt zo vreemd
dat ik niet op zoek hoef
naar mijn kleine lieve beestje.
Verstopt onder een berg zaagsel
of onder de spullen
die ze heeft.
Het voelt zo eng
dat als alles schoon is,
er geen zaagsel meer in hoeft.
Die lege,
half droge bak,
in een hoek gezet zal worden.

Dat lieve beestje,
werd maar een jaar oud!
__________________________________
Ik weet t, hamsters worden niet heel oud,
Maar HOE kunnen sommige mensen zo Nuchter doen,
als hun hamster overlijdt?
Ze zijn misschien klein, ze lijken onbenullig en saai,
maar ik vind ze ultra te gek.
En dat mensen tegen me zeggen:
Het is maar een hamster? Dan snap ik niet:
WAAR zij hun gevoel bewaren!
Hoe doen die mensen dat?? Daar zit toch een steekje in ze los??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp er geen moer van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gedicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@plasje
als je het idee hebt dat het niet voor jou bestemd is geeft dat niet! :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HEEL mooi gedicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aaahhh kwartje moest vallen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gedicht! En gecondoleerd met je hamster (indien van toepassing, ik kan niet uit je schrijven halen of je net het overlijden van je hamster hebt moeten ervaren). Ik begrijp het verdriet dat ermee gepaard gaat in elk geval wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap het ook niet goed, wij gaan met ze naar de dierenarts en toen verklaarden ze ons niet goed snik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ oeroeboeroe, dank je :)
@ koolwitje: wij gingen ook eens met een cavia naar de dierenarts: Die kreeg een chirurgische?? operatie aan het oor! Hoezo super luxe, :P Nou ja, hij was daarna wel weer mooI!

Het beste antwoord

Verlies doet pijn. Veel mensen leren zichzelf aan om die pijn zo snel mogelijk ‘weg te praten’. Dat doet minder pijn, maar het kost ze een stuk van hun gevoel, hun eigenwaarde, hun wezen. En in onze ogen worden het kille onmensen, als ze zo doen.
Maar zij zijn eigenlijk zieliger dan jij. Jij voelt je verdriet, en draagt het. Zij vluchten, en ze weten dat ze vluchten. Ze leven met de pijn van hun eigen onechtheid.
Laat ze maar sukkelen.
Jij bent echt. En echt zijn doet pijn, maar dat is het waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad. dikke +!
je zei trouwens:
Veel mensen leren zichzelf aan om die pijn zo snel mogelijk ‘weg te praten’.
EN toen was mijn vraag eigenlijk, waar laten ze die pijn dan?? Want door weg te praten VErdwijnt het niet zomaar zoals lucht kan doen. Het blijft toch ergens zitten,,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie!
Ik denk: in het onderbewuste. Je kan emoties er laten zijn, ze voelen en erom huilen (uiten en verwerken), maar je kan ze ook 'verdringen', 'inslikken' of 'opkroppen' door ze te overstemmen met gedachten, rationalisaties. Die emotie blijft onverwerkt en wordt in een vergeethoekje van je geest gedrukt. Daar blijft-ie zitten, en je gedachten houden hem op een afstand. Steeds als je herinnerd wordt aan die emotie gooi je er meteen een 'Ach, wat!' overheen 'Dat viel wel mee, laat het toch!'
Totdat die emotie vervaagt uit het geheugen, maar hij blijft zitten in het onderbewustzijn, de kelder van de geest. En op zwakke momenten vliegt-ie je toch weer aan - maar nu onherkenbaar. En dan zit je ineens te huilen om niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EIgenlijk: Klinkt dat inderdaad super logisch.
Dank je!! =D

Andere antwoorden (12)

Voor jou heeft die hamster heel wat betekend,en het is jouw vriend en huisgenoot geworden.
Een ander die dat hele beestje niet kent,heeft geen idee wat deze voor jou betekende voor hun is het gewoon een hamster waarvan er zovele zijn op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmz, en toch:
Er zijn toch ook zoveel opa's op de wereld??
iedereen gaat op zijn eigen manier om met zn emoties.en niet iedereen krijgt een even sterke band met zijn of haar hamster of welk dier dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor jou was die hamster een echt vriendje.
ik had vroeger zelf een klein vogeltje ik weet nog dat ik een hele tijd heb zitten janken toen hij dood ging.

en ja voor somige mensen is een dier gewoon een dier en verder hebben ze er niet zoveel gevoel bij. en ach ze kopen wel weer een nieuwe.

het gaat erom wat jij voelt, en ook om een hamster moet je gewoon even je verdriet verwerken het gaat erom wat jij voelt. en als een ander dat niet begrijpt is dat hun probleem. het is jou gevoel.

Toegevoegd na 57 seconden:
ps, mooi gedichtje
14 jaar geleden
Dat denk ik ook, dat er een steekje los zit aan die mensen.

Toegevoegd na 17 uur:
Mijn dochter had een keer een cavia gekregen, zo n leuk zwartwitte. Na een dag zaten er ineens drie kleine schattige caviaatjes bij. Helemaal compleet. Maar de moeder was jong en en in een vreemde omgeving. De caviaatjes gingen de een na de ander dood. Wij hebben erbij staan kijken en geprobeerd de caviaatjes naar de moeder te brengen, maar de moeder had geen interesse. Wij hebben erg gehuild. En pappa heeft ze toen in een kistje gedaan en we hebben ze begraven in de tuin. Daar moest ik aan denken, toen ik jouw verhaal over de hamster las. Dieren gaan soms dood, daar mogen we verdriet over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel mensen is een hamster een diertje waar niet mee te communiceren valt en om die reden zullen ze niet kunnen begrijpen dat iemand er heel veel van kan houden. Dan zit er inderdaad een wereld van verschil tussen jou en die anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lief gedicht...jij bent een echte dierenvriend en dus heb je erg veel verdriet als een diertje overlijdt,hoe klein of groot het ook mocht zijn.Dan huil je en kijk je naar het lege hokje,en begrijp je niet dat het beestje er niet meer is..en dat doet zeer....dat jij er verdrietig om bent,begrijpen (meestal) alleen de andere dierenliefhebbers...want je houdt van een dier,soms net zoveel als van je broer of zus...en zo hoort het ook,want je neemt een dier om van te houden en niet om alleen maar in een hokje te zetten...
en de mensen die er om moeten lachten dat jij verdriet hebt...die het stom vinden en jou een aansteller vinden...nou...die moeten nooit,maar dan ook nooit een dier nemen....
Jij wel hoor....want jij houdt van dieren....en ik ook!
Sterkte met het verlies....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond moest ik vorig jaar laten inslapen.Het doet nog steeds pijn.Dus ik begrijp het verdriet van een huisdier dat je moet missen.Of dat een hond,kat,hamster,goudvis of wat voor dier dan ook is.Het doet gewoon pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Troost

Er is vast wel ergens een plaats
waar alle lieve dieren samenkomen
om te gaan slapen met hun maats
en van ons zullen blijven dromen

hoe we ze vasthielden en hebben gevoed
en met ze speelden en deden
ze vergeten ons niet dus houd goede moed
hoe lang het ook is geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,die plaats heet "de regenboogbrug''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gedicht! :D +
Ik snap wat je bedoeld!
Het mag misschien een hamster zijn, maar het blijft één ziel, één verstekeling in de wereld.
Ik snap wel waarom mensen denken: 'Het is maar een hamster' want veel mensen zien een leven niet zoals ik dat doe.

Toch, ik heb een soort theorie.
Namelijk dat het goed is dat je hamster is dood gegaan omdat hij/zij dan verlost is van de verantwoordelijkheden en de pijnen van het leven.
Het zelfde geld voor mieren, konijnen, mensen, walvissen etc.

Natuurlijk blijft het geen leuk gevoel als je huisdier overlijdt.
Veel succes met het vinden van een nieuwe huisdier (als je die wilt ;)).

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. eerst nog even uithuilen natuurlijk.
Maar waarom zou de dood van je hamster je ervan weerhouden een nieuwe vriend te maken.
Ik weet zeker dat je hamster dat wilde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nieuwe?
nee, 3 is genoeg.
2 van die 3 zijn oud en gelukkig gestorven.
Maar of het nou met of zonder pijn was, ik kan het niet hebben dat ze zo kort mee gaan.
Dus mijn 3de was echt mijn laatste... (L)
Over een aantal jaar begin ik denk ik met iets groters en wat langer mee gaat: Een hond. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig dat die andere 2 wat ouder zijn geworden.
Veel succes met het zoeken van een hond, dan :p ps. jij bent echt een dierenliefhebber!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. :)
Sommige mensen lijken te denken dat de dood van een klein dier dat niet erg oud wordt, minder erg is dan de dood van een groter dier. Alsof je de waarde van een huisdier letterlijk kunt afwegen aan het aantal kilo's. Ik weet er alles van, één van mijn cavia's heb ik gered uit zo'n gezin. Voor haar zusje kwam ik helaas te laat.

Voor mij zegt dat heel veel over iemands karakter. Als je wilt weten hoe iemand echt is, kijk dan niet hoe hij zijn gelijken en meerderen behandelt, maar hoe hij omgaat met zwakkeren en weerlozen.

Het was niet 'maar een hamster'. Het was jouw vriendje, een gezinslid. Het kleinste en meest weerloze gezinslid. Hij heeft geboft met iemand als jij die van hem hield.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord =)
Je zou kunnen zeggen dat de dood van een hamstertje, of een goudvis mensen over het algemeen niet veel doet.
Ik zie het andersom. De levensverwachting van kleine huisdieren is over het algemeen erg laag.
Neem bijvoorbeeld een goudvis. Wist jij dat die wel 10 jaar oud kunnen worden? Toch zijn er mensen die de dood van een goudvis binnen enkele maanden bestempelen, als: het was z'n tijd, die beesten worden niet oud.
Het gaat erom, omdat de meeste mensen verwachten en zich er van bewust zijn dat het kleine grut snel de geest geeft, gaan ze zich er niet al te erg aan hechten.

Het is een soort van zelfbescherming, en ook goed praten. Het was maar een.., ontheft een persoon van de verantwoordelijkheid die hij tegenover het beestje had om er goed voor te zorgen. Zo is die goudvisfabel ook de wereld in gekomen.

Gecondoleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks, voor de condoleance.
Bij mij zit naar mijn mening geen steekje los,maar een hamster is voor mij niet meer dan een klein irritant knaagdier, Dat je dat beest leuk vind wil niet zeggen dat het ook leuk is.
Het overdreven hechten aan huisdieren is een typisch gevolg van de welvaartsmaatschappij,waarbij vergeten of voorbijgegaan word dat de mens een symbiose aangegaan is met dieren omdat die dieren een doel hadden in het leven van de mens. Honden voor de jacht en bescherming,kippen als voedsel. hamsters en andere knaagdieren als leerschool voor kleine kinderen om te leren voor dieren en daarmee uiteindelijk voor hun nageslacht te zorgen.
Het gevoel dat jouw dwars zit ken ik niet, als realist weet ik dat alle levende wezens ooit sterven en dat hoef en zal ik niet erg vinden omdat de recycling van leven anders geen doorgang kan vinden.