Waarom niezen we niet in onze slaap?

Als je heel erg verkouden bent hoest je en snotter je gewoon door in je slaap maar waarom dan niet niezen?

Toegevoegd na 19 minuten:
als mijn kids de hele dag hoesten en snotteren en niezen hoor ik als ze slapen alleen maar het gesnotter en gehoest maar ik heb ze nog nooit horen niezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag ;) Misschien hebben we het niet door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je dat zeker dat men hoest in de slaap?
jc54
14 jaar geleden
Deze vraag is 3 maanden geleden ook gesteld, door aerarius. Die koos toen als beste antwoordhet antwoord van XiniX. Stom hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slaapt slapen ook de zenuwen die het niezen aansturen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jc54: Wat is stom?
jc54
14 jaar geleden
@dounja: Vragensteller heeft zich toen waarschijnlijk laten imponeren door het mooie praatje van XiniX, wat m.i. niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Het beste antwoord

Je niest wel degelijk in je slaap. Het is gewoon een soort reflexreactie die noodzakelijk kan zijn om je luchtwegen vrij te krijgen / houden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het zou natuurlijk kunnen dat het niet bij iedereen in even grote mate voorkomt, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat ik het wel doe. Ik slaap met een luchtmasker wegens slaapapneu en als je die eens goed volniest, wat me wel overkomen is, dan ben je weliswaar meteen wakker, maar je sliep toch echt nog toen je moest niezen. Overigens heb ik ook voordat ik aan dat masker begonnen ben wel van mezelf gemerkt dat ik het deed.

Toegevoegd na 2 uur:
Gezien de minnetjes dan nog even een toevoeging. Ik heb de Engelstalige wikipedia erbij gepakt en daar lees ik dit:

Sneezing cannot occur during sleep due to REM atonia - a bodily state wherein motor neurons are not stimulated and reflex signals are not relayed to the brain. Sufficient external stimulants, however, may cause a person to wake from their sleep for the purpose of sneezing, although sneezing occurring afterwards would take place when partially awake.

Vrije vertaling door mij:
Niezen kan niet voorkomen gedurende de slaap, doordat er sprake is van REM-atonie, een staat waarin neuronen verantwoordelijk voor motorische aansturing niet werken en reflexsignalen niet doorgegeven worden aan de hersenen. Bij voldoende externe stimuli wordt je wakker met als doel om te niezen, eigenlijk nies je dan dus als je al (gedeeltelijk) wakker bent.

Als je de zin nog eens doorleest zie je dat deze niet kan kloppen. Atonie vind plaats gedurende REM-slaap, maar REM-slaap beslaat niet de gehele tijd dat we slapen, conclusie je kunt dus wel degelijk niezen tijdens je slaap.

Kun je dan niezen tijdens je periodes van REM-slaap? Nee. Is het dan soms ook noodzakelijk om je luchtwegen vrij te maken? Ja. Wat gebeurt er in zo'n situatie? Dan wordt je dusdanig wakker dat je alsnog kan niezen. Weet je je dit altijd te herinneren de volgende ochtend? Nee.

Antwoord op de eigenijke vraag 'Waarom niezen we niet in onze slaap?' is dus: "Eigenlijk niezen we niet gedurende een gedeelte van de slaap omdat de neurotransmitters die voor de niesreflex verantwoordelijk zijn dan minder functioneren en omdat de spieren anders (of niet) functioneren, een verschijnsel dat aangeduid wordt met de term REM-atonie, wel is het mogelijk om dusdanig geprikkeld te worden gedurende de REM-slaap dat je wakker wordt om te niezen, waarvan je je overigens niet veel hoeft te herinnen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor alle moeite van het opzoeken

Andere antwoorden (3)

In (diepe) slaap nies je NIET... De niesprikkel wordt door het automatisch ademen in de kiem gesmoord... Als je bijna wakker bent, dan neem je de automatische ademhaling over en dan kun je moeten niezen, maar in slaap, diepe slaap is er automagische ademhaling en daar nies je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet alleen niezen van zonlicht,
of als ik iets vind jeuken.
In je slaap jeukt nikd,
en zie je ook geen zon! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vannacht nog wakker geworden van mijn eigen nies hoor... Schrok me wezenloos!
:-)