hoe brengen ze iemand onder narcose in positie?

Afgelopen week ben ik geopereerd aan een hernia, dit gebeurde onder algehele narcose. Tijdens de operatie lig je op armen en knieën, met bolle rug. Hoe krijgen ze "dood gewicht" in die positie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb het vaak zelf gedaan en gezien, zowel bij dieren als bij mensen, en het is geen rocket science: gewoon ouderwets optillen, draaien en in positie brengen, alsof je een zak aardappelen bent.
Je lichaam wordt dan in de gewenst positie gehouden door kussen, doeken, enz. op strategische plaatsen te zetten zodat je niet beweegt of kantelt tijdens de chirurgie. Vaak wordt je lichaam ook vastgebonden. Ik ken mensen die na een operatie klagen van blauwe plekken op hun polsen of enkels.
Uiteraard heeft de operatietafel allerlei voorzieningen om je lichaam te ondersteunen, maar het is echt voornamelijk "ambachtelijk" werk, en het personeel van een operatiekamer is daar hel goed in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hebben ze tegenwoordig geen hijskraantje, takel om de patiënt te liften/verplaatsen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, die hebben ze altijd paraat, maar zo'n ding is niet nodig, als je een gemiddelde patiënt hebt, met een gewicht van zeg maar rond de 80 kg. Meestal helpen 3-4 personen, en dat is prima te doen.
Allen bij erg zware mensen wordt dan zo'n hijskraantje ingezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen!