Klopt het dat als één van je ouders rode haren heeft, dat mijn kind het ook krijgt? Vanwege de generatie

Ik heb gehoord dat als je rode haren hebt, dat het pas erfelijk kan zijn alleen voor de kleinkinderen. Is dit waar? En is dit ook qua ziektes en gedragstoringen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

"Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar."

Ergens anders heb ik weer gelezen dat het echte rode haar langzaam 'uitsterft' aangezien het gen dat zorgt voor rood haar, vrijwel altijd het onderspit delft tegenover de genen van andere haarkleuren.

Qus ziektes en gedragstoornissen kan het anders liggen overigens. Een goede site op dit gebied is: http://www.erfelijkheid.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit dit verhaal kun je overigens afleiden dat het onwaarschijnlijk is dat er een 'echt' roodharig kind wordt geboren uit twee ouders die zelf geen rode haren hebben. Vaak heeft tenminste een van de ouders dan ook het 'echte' rode haar en de partner een afgeleide ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de praktijk: Niks is zeker met genen.

Mijn opa en oma hadden beide geen rood haar, Mijn vader wel.
Mijn oom en tante niet, Mijn nichtje wel.
& bij mij en mijn broers zijn alleen onze baardharen rood.

Genen zijn onvoorspelbaar, Zo kunnen 2 Zwart harige mensen ook een blond kind krijgen dus de zekerheid is er nooit. Maar een kans zeker wel!