Vrijwillig bijziend?

Als iemand met goed zicht een bril opzet (voor veraf) en hij draagt deze voor een lange tijd, wordt die persoon dan bijziend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In mijn jeugd las ik veel en was dan zo verdiept in mijn boek dat ik, als het donker begon te worden, vergat om het licht aan te doen.

Kreeg toen vaak van ouders en grootouders te horen dat ik mijn ogen aan het bederven was. Nu volwassen, ben ik er niet van overtuigd dat mijn ouders en grootouders gelijk hadden. Ik denk nu, dat ik destijds onbewust, mijn ogen aan het trainen was...

Wat je doet als je een bril opzet terwijl je die niet nodig hebt, is het je ogen makkelijker maken. Dat lijkt me niet gezond. Ik kan me voorstellen dat je dan, wanneer je die bril ineens afzet of kwijtraakt, in problemen komt, die niet nodig waren.

Wat denk je dat er gebeurd, als je een opgroeiend kind in een ruimtestation plaatst voor een paar jaar, en die dan ineens weer naar de aarde laat komen. Heeft die spierkracht ontwikkeld? Ik denk niet veel, want in de ruimte was alles dankzij gewichtloosheid lekker makkelijk. In ieder geval niet lichamelijk intensief. Zo`n kind kan hier vervolgens op aarde misschien niet eens lopen...

Kortom, vooral geen bril opzetten op de manier zoals jij in je vraag omschrijft. Dat kan niet gezond zijn en zal inderdaad naar alle waarschijnlijkheid bijziendheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hier ooit onderzoek naar is gedaan.
Wel lijkt het mij vanzelfsprekend dat je je ogen er niet veel goed mee doet.
De ogen zouden zich constant op een ongekende manier moeten inspannen om het zicht een klein beetje te normaliseren, wat voor de oogspieren nooit goed kan zijn, en ook niet voor de hersenen.
Op de lange duur zal dat best wel schade aanrichten, maar wat precies, dat kan ik je ook niet vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af. Focus is een kwestie van spiertjes die de lens in je oog platter maken door ‘m iets uit te rekken. Dat doe je om ‘ver’ te zien, voor dichtbij ontspan je die spiertjes en de lens veert terug naar bol. Mensen die een bril nodig hebben voor veraf, kunnen (meestal) de lens niet plat genoeg krijgen omdat zelfs de platste lens door een ‘foute’ vorm van het oog geen scherp beeld op het netvlies krijgen. De bril corrigeert de afwijkende vorm van het oog, zodat zodat veraf en dichtbij goed te zien is. Ouderen moeten een leesbril dragen omdat de lens aan veerkracht verliest en niet bol genoeg meer wordt. In beide gevallen is dus iets ‘mis’ met het oog.
Door een verafbril te dragen als er niets mis is met het oog, zul je problemen krijgen met dichtbij zien, want het oog heeft de goede vorm. Maar ook blijven de spiertjes, die voor het veraf-kijken zorgen, minder getraind. Maar ze zijn er nog wel, gaan er niet stuk van en zullen, als je die bril afzet, weer normaal gaan functioneren: de lens plat trekken en je veraf laten zien. In het begin zul je snel last hebben van moeie ogen, maar dat gaat vast wel weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je lens laat zich niet van buitenaf manipuleren, nee dus... De rek van de lens gaat eruit door de jaren dus iedereen gaat van bijziend naar verziend na verloop van veel tijd...