Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms krijg ik zomaar spontaan de hik. Hoe ontstaat dat zo ineens?

Ik heb wel eens gehoord dat je het kan krijgen door te snel eten, maar dit is meestal niet het geval. Het komt soms zomaar ineens, op heel vervelende momenten. En het blijft lang aanhouden. Wat kan ik er aan doen?

Mijn vriend zegt dan dat ik mijn adem moet inhouden en drie keer moet slikken, dan is het volgens hem over. Maar helaas, dit werkt echt niet bij mij. Het lukt me niet om mijn adem zo lang in te houden ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Allebei de vragen zijn al eens gesteld.

Hier vind je antwoorden op het ontstaan.
http://www.goeievraag.nl/vraag/hik.14525

En hier op hoe je er af zou kunnen komen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/afdoend-middel-hik.13607

Wellicht vind je er iets voor jou bij. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry. De vraag was al gesteld.

Andere antwoorden (5)

over de hik is niets met zekerheid te zeggen. al het onderzoek heeft niet tot zekerheid geleid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je van de hik af wilt komen, moet je achterste voren water drinken uit een glas.
Dus je mond aan de achterkant op de rant, en met je kin in het glas, en dan drinken.
Klinkt heel vreemd, maar het werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij leven eigenlijk allemaal middels onze automatische piloot. Soms rijdt je in de auto. en denk je ineens, hee, ben ik al hier? Kan me niet herinneren dat ik bepaalde plaatsen al gepasseerd ben...

Eten, drinken en ademen gaat ook allemaal via onze automatische piloot. Maar ook die piloot kan een keer een foutje maken...

Je neemt een slok, ondertussen ben je met de afstandsbediening een andere zender aan het zoeken, en dankzij een kriebel in je keel moet je ineens nog hoesten ook.

Er zijn zat van dit soort voorbeelden denkbaar, en het gevolg is dat je ademhaling even van de automatische piloot afschiet.

Je kreeg meer of minder lucht/zuurstof binnen dan waar je automatische piloot op rekende en vervolgens wordt je daarmee afgestraft met de hik.

Beste manier om er dan weer vanaf te komen is, om je te concentreren op je ademhaling. En experimenteer daarmee, om uit te vinden wat voor jou het beste helpt.

Diep adem inhouden, of juist veel zuurstof proberen uit te blazen.

Geen mens is het zelfde, dus je moet zien uit te vinden wat voor jou het beste werkt.

Regelmaat in je ademhalen is wel belangrijk. En misschien helpt het je ook wel om wat te eten en derhalve voedsel door te slikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De theorie dat als je te snel eet je gaat hikken is waar.
Omdat je te snel eet komt er tijdens het eten lucht binnen die je niet nodig hebt (en die ook i.p.v. in de luchtpijp te gaan je slokdarm in rekt).
Deze overbodige lucht veroorzaakt, door een (nog niet) bewezen oorzaak, de hik.

Daarom helpt je adem inhouden ook goed, omdat dan de overbodige lucht geen overbodige lucht meer is.

Uiteraard is dit alleen maar theorie en het verhaal van Conan klinkt in princiepe ook erg geloofwaardig en klopt in zekere zin ook.

Je moet inderdaad voor jezelf uitzoeken wat het beste is.
(En ik zou op je kop uit een glas water drinken overslaan)

Veel succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. ik heb hierna nog eens Conans verhaal overgelezen, en ik kwam erachter dat hij eigenlijk hetzelfde bedoeld als ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ontstaat spontaan, zoals je al zei... En meestal is dat wat spontaan ontstaat ook spontaan weer verdwenen, net als een onweersbui, die komt, heerst even en is dan weer weg, allemaal spontaan...

:-))

Laat het zo lang het er is, neem desnoods een regenjas mee voor onderweg, maar verspil geen energie om met de regenbui te gaan vechten, accepteren is beter op zijn plaats...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing