Last van oor, wat kan dit zijn?

Ik heb bij de volgende punten last:

- Bij oortjes erin (linker oor doet pijn)
- Als ik er op druk
- Heel heel klein beetje normaal, maar niet heel erg.

Het is wel vervelend aangezien ik toch wel muziek wil kunnen luisteren, maar moet ik hiermee naar de huisarts of gaat het vanzelf weg.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Amadea
10 jaar geleden
Nooit meer oortjes in doen, dan heb je geen last meer. Je kunt toch ook zo muziek luisteren, of met een hoofdtelefoon op?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, daar vraagt de persoon niet om. Wanneer je oortjes niet meer gaat gebruiken, maar iemand trekt bijvoorbeeld voor de grap aan je oor, dan is het probleem ook niet verholpen. Wat betreft de vraag of je naar de huisarts moet ja of nee: ik heb zelf ook wel eens oorpijn gehad. Het voelt alsof iets verrekt zit. Ik ben er een beetje aan gaan trekken, aan de oorlel. Ik hoorde een soort knak, en ineens was de pijn ook lichtelijk weg. Als de klachten aanhouden, toch de huisarts bezoeken denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je misschien een puistje in je oor? Als dat zo is, gaat het vanzelf wel weer weg. Kijk het gewoon even aan en anders ga je naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat het ermee te maken hebt dat er geen lucht in het oor kan komen door de oordopjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allemaal, ik zal voorlopig de oordopjes uit laten en aankijken of het weg gaat/ minder wordt. Anders ga ik alsnog naar de huisarts. Nogmaals bedankt!

Het beste antwoord

Uiteraard kan ik niet zeker zijn zonder in je oor gekeken te hebben, maar het klinkt voor mij als een buitenste-oorontsteking, een otitis externa.
Bij een otitis externa is de gehoorgang om wat voor reden dan ook ontstoken geraakt. Een van de oorzaken is het dragen van oordopjes, maar het kan ook gewoon botte pech zijn.

Je zou kunnen kijken of het wegtrekt als je de dopjes een tijdje uit laat. Blijft het dan toch pijnlijk dan is bezoek aan een huisarts wel aan te raden. Die kan je dan oogdruppels geven.
Als de pijn te erg is, je koorts hebt of de oorschelp rood is, kan je beter direct een arts opzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik zal voorlopig de oordopjes uit laten en aankijken of het weg gaat. Indien het erg lang duurt dan ga ik alsnog naar de huisarts. Nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (1)

Mogelijk heb je een buitenoorontsteking. De verschijnselen kunnen zijn roodheid, jeuk, pijn , gehoorverlies en vochtafscheiding uit het oor. Dat hoef je niet allemaal tegelijk te hebben maar het kan wel. Veelal wordt dit door een infectie veroorzaakt door een bacterie of een schimmel. De oorzaak kan velerlei zijn, maar vocht en warmte kunnen dit veroorzaken, en dat ontstaat als je vaak oordopjes draagt. Ook kan je allergisch zijn voor het materiaal van die dopjes, hoewel ik dan zou verwachten dat je het aan twee oren zou hebben. Peuteren in het oor, niet goed afdrogen na het douchen kan het ook veroorzaken of verergeren. De pijn kan je vaak opwekken door je oorlel naar beneden te trekken. Meestal gaan de klachten na enkele weken vanzelf over, afhankelijk van de oorzaak, en als het een milde ontsteking is. Krijg je ook zonder die oordopjes pijn, dan zou ik even naar de huisarts gaan. Die zal waarschijnlijk druppeltjes geven met daarin een ontstekingsremmer. Ook kan je klacht een mechanische oorzaak hebben. Daarbij veroorzaakt de druk van het dopje als het ware een irritatie, kneuzinkje aan het oor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!