Wat zijn de risico's van het inademen van een grote hoeveelheid (fijn) stof (ongebeer 15 minuten zonder masker)?

Tijdens een filmopname zijn we in een fabriek geweest waar vroeger metaal werd geproduceerd. Bij het ophangen van een doek voor een raam kwam er veel stof vrij van de vervallen bouw, en heb ik veel fijne stof ingeademd. Direct hierna voor de hele crew fijnstof maskers gehaald voor de rest van de dag die we doorbrachten in deze verlaten fabriek. Nu voel ik een benauwd gevoel met ademen maar ik kan het me verbeelden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Maak je maar geen zorgen, dan gaat die benauwdheid ook zo weg. Ik denk ook dat je nu alles extra voelt.
Je longen kunnen heel wat verwerken, vooral als het maar zo'n korte tijd is.
Net als je lever, die kan een avondje stappen met veel alcohol ook wel aan, maar het moet niet elke avond gebeuren

Toegevoegd na 4 minuten:
en de hele dag met zo'n masker op dat ben je ook niet gewend, daar krijg je waarschijnlijk ook een droog gevoel van in je keel.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, vanochtend had ik een droge keel, vanmiddag had ik er nog last van. Nu de avond vordert valt het wel mee. Bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (1)

Als je veel sof inademt is de kans groot dat het in je longen blijft hangen, denk maar aan roken. Je kan het beste zo veel mogelijk water drinken om het stof weg te spoelen. Dan zal je waarschijnlijk morgen weer vrij kunnen ademen. Als dit probleem blijft aanhouden, kan je het beste een arts bezoeken.