Slaappillen krijg je alleen op recept bij de apotheek.
Wel zou je melatoninepilletjes kunnen halen bij de drogist. Deze maken het in slaap vallen wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan wel, maar het is geen goed idee..
het kost een hoop geld
je schiet er niet echt iets mee op
praat over je slaapprobleem met iemand die je vertrouwd
en zoek naar een andere oplossing, die is er echt.
veel sterkte, je komt eruit.
lieve groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kost veel geld, maar is ook gevaarlijk. Je weet niet of je echte of nep pillen krijgt. Als je nep pillen krijgt, dan weet je niet wat je slikt, het kan echt heel gevaarlijk spul zijn. (de nep pillen lijken heel veel op de echte, zijn vaak niet van elkaar te onderscheiden. Alleen door testen in laboratoria weet je of ze echt zijn of niet, dus ik zou de gok NOOIT wagen)
Mocht het wel echt zijn, dan is het nog niet verstandig, je huisarts kan zoiets beter voorschrijven (mocht dit echt nodig zijn!), hij weet welke dosering je nodig hebt en kan het allemaal wat in de gaten houden. Hij weet je medische geschiedenis. Het beste is uit te zoeken waardoor je niet kunt slapen en dat aan te pakken. De oorzaak aanpakken, niet het gevolg.
Komt het door stress problemen op school, stress voor examen) doordat je te veel tv hebt gekeken of zitten internetten of gamen, doordat je te lang uitslaapt, door te veel cafeine drinken (bijv. koffie, cola, energydrink), door alcohol gebruik (sommige mensen vallen als een blok in slaap, anderen kunnen er niet door slapen (ik bijvoorbeeld). Ga uitzoeken waar het door komt.

Sterkte
als je op deze leeftijd al slaapproblemen hebt is het verstandig om er eens met de huisarts over te praten. Deze heeft geheimhoudingsplicht en zal je ouders niet ongevraagd inlichten. Eventueel zou je, zoals in een eerder antwoord al aangegeven, melatonine kunnen gebruiken. Dit is een stof die je lichaam zelf aanmaakt voordat je gaat slapen. Maakt je lichaam deze stof niet aan, dan kunnen deze pilletjes helpen. Gebrruik om te beginnen 1mg. Maakt je lichaam deze stof wel zelf aan, dan zullen deze pilletjes niets doen. Voor deze pilletjes geld: werken ze niet, dan maakt je lichaam deze stof zelf aan. Voor een maand ben je ong 10 euro kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor slaap pillen heb je een recept nodig. Koop niet die melatonine pilletjes want in Nederland mag er maar 0.1mg inzitten. Omgerekend voor 1 mg heb je dus 10 pilletjes nodig. Dit gaat ten koste van je lichaam.
Loop even langs de huisarts deze kan wel goede melatonine pillen voorschrijven. Deze zijn sterker, en omdat melatonine een natuurlijk product is kan je niet aan deze stof verslaafd raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal je even wakker schudden. slaappillen kan je niet kopen, sterker nog ze bestaan niet. elke medicatie heeft een naam, met een bijsluiter, en met bijwerkingen.

het is namelijk geen onschuldig middeltje dat je even bij de Etos kan halen. als je problemen hebt om in slaap te komen moet je toch echt naar je huisarts. hier kan ook gekeken worden naar de reden, en misschien krijg je wel een receptje voor melatonine mee. deze kan je overigens ook bij de apotheek kopen. de prijs weet ik niet, ik heb de zwaardere variant via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals boven al gezegd: slaappillen kun je niet zomaar kopen. Die krijg je uitsluitend op doktersrecept. En ook artsen schrijven die niet zomaar uit.
Dan Melatonine. Ik heb net een wetenschappelijk stuk daarover gelezen. Daaruit haalde ik:
Melatonine is een hormoon dat het lichaam zelf aanmaakt en dat de 24 uurs cyclus regelt. Het geeft het signaal af: 's avonds worden we moe en moeten we slapen. Als we ouder worden neemt die productie vaak af. (Dat speelt bij jou ws nog niet.)
Dus zouden we wat moeten innemen om de slaap te bevorderen. Maar de biologische klok gaat er sneller van lopen zodat je vroeger naar bed wilt. Maar een slaapbevorderend effect is nooit aangetoond. Het is niet te vergelijken met een slaappil. Het heeft geen effect op inslapen noch op doorslapen. Het heeft geen zin om 's nachts als je wakker ligt melatonine te gaan slikken.
Het nadeel is dat het vertragend werkt 's morgens. Het is nog niet uit je lichaam en dan ben je nog slaperig als je opstaat.
Bijwerkingen zijn er niet, maar een wondermiddel is het ook niet, omdat lang niet alle slaapproblemen worden veroorzaakt door het gebrek aan melatonine.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er op zo'n jonge leeftijd niet mee beginnen, want voor je t weet ben je aan die dingen verslaafd.
Er bestaan een hele hoop trucs voor om beter in te slapen (zie bron).
Anders kan je een goede thee kopen (de rustgevende van ladrome is heel goed!).
Als je echt tabletjes wil nemen is de alticalm van altisa een hele goede. Deze is op basis van kruiden, en je raakt er helemaal niet afhankelijk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor tijdelijk: bij Kruidvat/Etos: Valdispert nachtrust. Sterk of extra sterk. Een euro of acht per doosje, geloof ik.

Maar 16 en slaappilletjes: dan is er meer aan de hand. Stress, problemen?
Praat eens met je ouders, je huisarts. Eigenlijk zou je gewoon in slaap moeten vallen als je in je bed ligt...