waarom kan hooikoorts erger worden in de loop der jaren?

Sinds een jaar of 4 heb ik last van hooikoorts, maar het lijkt elk jaar heftiger te worden. Ik vraag me dus af waarom het heftiger wordt en niet gelijk blijft!?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Ja het kan erger worden. Soms krijgen mensen pas later in hun leven last van hooikoorts. Dit kan dus gedurende een bepaalde periode erger worden. Zo ben ik zelf geleidelijk "uit" mijn hooikoorts aan het groeien. Wat voor mij heel erg hielp tijdens belangrijke periodes uit mijn leven was een speciale spuit van de huisarts. Deze werkt ongeveer een half jaar en zorgt ervoor dat je geen last meer hebt van hooikoorts aanvallen. Hier heb ik veel voordeel bij gehad bij mijn eindexamens op de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je eerst naar de oorzaak van hooikoorts.
Dat zijn niet de pollen, want waarom heb je daar last van?

De oorzaak ligt bij je immuunsysteem in combinatie met hormonen. Vrouwen hebben niet toevallig vaker last van hooikoorts.
Beide zijn met een gezonde levensstijl te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan omdat je dan "gesensibiliseerd" raakt, ofwel steeds gevoeliger wordt.
Het lichaam reageert op vreemde stoffen zoals bijvoorbeeld pollen of kattenharen enzovoort. deze reactie kan mild en bijna onmerkbaar zijn, maar ook matig tot zeer heftig zijn. Een allergische reactie is eigenlijk een onnodig sterke reactie op iets. Het lichaam ziet de stof waar je allergisch op bent als " een groot gevaar" en zet alle verdedigingen in werking. Dat is de allergische reactie, die dus eigenlijk niet nodig is.
Bij een volgend contact met de stof, denkt het lichaam " Daar heb je de vijand weer" en nog meer soldaten worden dan gemobiliseerd. De reactie is dan erger. Mensen met allergie voor bijvoorbeeld een wespensteek kunnen bij de eerste steek min of meer normaal reageren en bij een volgende steek heel heftig reageren. Ook kan je allergisch worden voor iets waarvoor je nooit allergisch was. Bijvoorbeeld voor schaal- en schelpdieren zoals mosselen.