Hoe je wapenen tegen een zwaarmoedig/deprimerend persoon?

Binnenkort met ik op mijn werk een kamer gaan delen met een persoon die nogal zwaarmoedig is, heel veel klaagt, alles negatief ziet en dat ook luidop verkondigd. Zelf ben ik redelijk positief ingesteld maar merk wel altijd dat ik me gauw mee laat slepen. Hoe kan ik me hier het beste tegen wapenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

ow jeee ,dat is herkenbaar, ik heb precies zo'n collega. Ik ben een optimist in hart en nieren. Ik ben een vrolijk mens. Ik laat me daarin niet meeslepen. Als er geklaagd moet worden over werk verwijs ik haar door naar mijn leidinggevende. Als ze over prive dingen klaagt zeg ik altijd joh ik ben nu even bezig.
Het klinkt bot, ik heb geleerd dat ze geen ingang krijgt bij mij. Dit is al een paar keer gebeurd het het lijkt erop dat ze mij niet zo snel opzoekt. Want negatieven mensen kunnen je helemaal leeg slurpen. Bescherm je daar tegen.
Sterrrrrrkte !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

probeer niet te veel te veel op in te gaan als hij/zij steeds klaagt. , als je er niet steeds op reageert is het voor die ander mischien ook minder interesant om steeds weer te klagen.
ik denk dat diegene gewoon aandacht zoekt.
of als je wel reageert zelf dan wel positief te wezen mischien pep je hem dan ook wat op
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er absoluut niet op in en loop maar ms positivo uit te hangen maar het lijkt wel averechts te werken.
Door de problemen bij de persoon te laten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Allereerst kan je proberen de andere persoon positief te stimuleren. Als dat niet helpt, dan het voorzichtig met die andere persoon te bespreken. Als dat nog niet helpt, dan in je hoofd het probleem bij de andere persoon plaatsen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je heel goed te realiseren, dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen gevoelens, en zijn reakties op de gevoelens van anderen. Het zijn en blijven de zwaarmoedige gevoelens van die persoon, en net zo min als jij dezelfde kleuren aan hoeft te trekken als die persoon, hoef je zijn/haar gevoelens aan te trekken. Hij/zij heeft een bril op waardoor de wereld bekeken wordt, jij hebt je eigen bril. Als hij/zij in een diepe kuil zit, heeft niemand er iets aan (jij zelf wel het allerminst) om óók in die kuil te springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je vraagstelling gebruik je het woord 'wapenen'. Je gaat eigenlijk al van het negatieve uit.

In zo'n situatie kunnen twee dingen gebeuren, of die persoon neemt jou mee in zijn zwaarmoedigheid, of jij trekt die persoon mee in jouw positiviteit.

De keuze is aan jou. Start altijd als eerste het gesprek, door iets positiefs te zeggen over die persoon. B.v. Wat zie je er goed uit o.i.d. Ga niet in op geklaag, maar probeer te relativeren. Kap het ook niet gelijk af. Vraag naar de interesses van die persoon, dingen die hem vrolijk maken, hobby's etc. Praat daar dan over.

Voordat je naar je werk gaat tegen jezelf zeggen dat het gezellig gaat worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nat deken aan een waslijn is kogelwerend. Omdat het meegeeft terwijl het weerstand biedt. Vandaar de term ‘wet blanket techniek’.
Meeveren. Als de collega jeremieert, wees deelnemend, maak het zelfs een stukje erger en ga door met nog hartverscheurender steen-en-benen over iets anders – bij voorkeur iets onbenulligs. In het volle bewustzijn dat je toneel zit te spelen, natuurlijk. Binnen de kortste keren zijn de rollen omgedraaid en zit hij jou op te vrolijken. Dan ontstaat vanzelf een balans, een verstandhouding, en wordt het verschil in pessi/opti een soort onbenoemde grap. Speelgoed voor grote mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel een beetje. Het is een vaardigheid, maar niet zo heel moeilijk aan te leren. Bij ons is iedereen er redelijk goed in, maarja, ambtenaren, die moeten wel. Altijd de wind van voren, vaak onredelijk, en toch beleefd en positief bijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oefening baart kunst ;-)
Laat je niet leegzuigen... Door om te gaan met een deprimerend persoon, raak je zelf ook gedeprimeerd... Hij pikt energie van jou, sta dat niet toe... Of laat hem links liggen... Schep afstand... Maar als die persoon op je slaapkamer moet slapen, dan kun je die niet links laten liggen...

Vraag of je ergens anders mag slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je niet wapenen. Leef zelf. Leef jouw leven met al je positieve en vrolijke gevoelens. Laat je niet bepalen door de negativiteit van de ander, maar juist tegen de verdrukking in vrolijk zijn. Geef die ander totaal geen kans om met zijn negatieve gevoelens vat op jou te krijgen, ga er niet op in.

Na een tijdje kan je er met je collega over praten en zeggen hoe jij er over denkt. Geef hem of haar het aanbod om mee te gaan in jouw positieve levensinstelling. Maar let op: neem het niet op jouw nek. Doordat jij vrolijkheid uitstraalt heeft de ander de kans om zich daaraan te warmen en met jou mee te gaan. Misschien wordt de negativiteit dan wel overwonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen wapen tegen. Vermijd die persoon. Zeker als je zelf nog niet levensmoe bent. Is deze persoon niet te vermijden zet dan een masker op van een lachende clown.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je frustratie uitspreken! Ik ken ook zo'n zwaarmoedig persoon, vreselijk :( Maar laat jezelf niet lijden onder dit gedrag. Vroeg of laat gaat het dan botsen. Dus je kan beter meteen al kenbaar maken dat je niet van geklaag houd. Wees eerlijk en vertel hem/haar dat jij je makkelijk laat meeslepen, en dat dit ten kostte gaat van jouw positiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best kunnen dat die persoon tijdelijk een fase doormaakt. Na een aantal dagen zou het best kunnen minderen als alle geklaag geklaagd is. Blijf vooral jezelf en positief. Blijf vriendelijk reageer alsof er niks aan de hand is. Je zou iets kunnen zeggen die toegefelijk is en tegelijk einde gesprek bv: dat gebeurd op een ander ook wel eens, het is overal wel iets. Je gaat daarna even naar de wc of vraag of ze ook een glaasje water wilt en kom goedgeluimd weer binnen. Die persoon zal het snel opgeven als die merkt dat het jou niet beïnvloed en gaat mss wel naar je opkijken en zelfs nieuwsgierig zijn naar hoe jij zo optimist blijft. Begin zelf een gesprek zodat geklaag geen ruimte heeft, mss kijken jullie wel naar een zelfde tv programma of een sport waar je over kan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst door jezelf te verzekeren dat het een realistisch probleem is. Slechte verwachtingen voordat je ergens aan begint zorgen er voor dat je er misschien onterecht tegen op gaat zien. Ik kan je sterk aanraden om (hoe goed je diegene misschien ook kent) er helemaal blanco in te gaan.

Wanneer blijkt dat je echt last ervaart van het gedrag van de ander zijn er verschillende manieren waarop je daar mee om kunt gaan:

- Feedback geven > eerst vertellen wat je precies signaleert bij die ander, daarna vertellen waarom dit jou stoort, wat het met je doet, vervolgens een paar complimenten geven en tot slot: NIET vragen of de ander zich daar in herkent. Mensen zijn snel geneigd om zich te verweren wanneer ze feedback krijgen. Als diegene iets wil verklaren of zeggen dan doet diegene dat uit zichzelf.

- Iemand anders om hulp vragen, het liefst iemand met overwicht of hogere status.

- Je er simpelweg niet aan ergeren. Diegene zal vast een reden hebben om zich zo te uiten, en is bovendien (neem ik aan) volwassen. Dat kun je niet zo eentweedrie veranderen. Bedenk je daarbij ook dat iemand meer eigenschappen heeft dan die zichtbaar zijn.

Probeer in ieder geval een goede band op te bouwen met diegene; dat kan heel erg leuk uitpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vragen aan die persoon of hij niet wil klagen omdat je er geen zin in hebt om naar zijn problemen te luisteren,klagen doet hij maar in zijn eigen tijd en anders aan je baas vragen om iemand anders bij jou op je kamer ,iemand die ook positief in gesteld is en de klagers lekker bij elkaar laten zitten,dan kunnen ze tegen elkaar klagen