Hoe kan het dat mijn haar van steil naar golvend/krullend is gegaan op latere leeftijd?

Ik ben van Chinese afkomst, en voor zover ik weet zijn beide kanten van mijn ouders volledig volbloed. Nu is het zo dat ik altijd wel een beetje pluizig en droog haar heb gehad, waardoor mijn haar als kind zijnde ook nooit volledig mooi steil viel. Rond mijn 14e begon mijn haar steeds minder steil te worden tot op het punt dat het nu erg golvend is als ik het natuurlijk laat drogen. Sommige mensen in mijn kennissenkring beschuldigen mij er zelfs (stilletjes) van dat ik sinds mijn puberteit permanentjes heb laten zetten, nu het relatief weinig voorkomt. Nu vroeg ik mij af iemand wist hoe dit precies mogelijk is? Beide ouders en ook mijn broertjes hebben niet het typische steile Chinees haar, maar lang niet zo golvend/krullend als de mijne.
Als dit iets is dat in de puberteit is veranderd, kan het dan ook zijn dat mijn haar naarmate ik ouder word ook weer langzamerhand steil wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Je haar vernieuwd zich iedere 5 a 7 jaar, daar kan ook een structuurwisseling bijkomen, van stijl naar krul bijvoorbeeld, maar ook andersom. Dit komt omdat bijvoorbeeld onder invloed van hormonen, de opbouw van je haar anders wordt, waardoor het nu gaat krullen. Dit gebeurd vooral na hormonale veranderingen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Je haar kan dus vaker in je leven veranderen van structuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dit nu echt zo of is het een fabeltje? Haren groeien gemiddeld een jaar of 7 voor ze uitvallen en dan komt daar een nieuwe haar. Waarom zou die haar opeens wel krullen? Krullen zijn genetisch en je DNA verandert toch niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op www.haarcentrum.nl info hormoonhuishouding daar vind je een gelijk antwoord Pelle, ik heb dit jaren geleden geleerd en dit is dus nog steeds bekend.Krullen krijg je wel of niet door de vorm van je haarzakjes en de vorm staat vast voor je geboorte, de krul wordt gevormd door de manier waarop de keratineketens met zwavelbruggen aan elkaar zijn gekoppeld in het haar. Dit kan veranderen nadat je haar na 5 a 7 jaar is uitgevallen, onder invloed van onder andere hormonen. Dit komt dus niet ineens, maar als de haar is uitgevallen, waarvan er 100 per dag normaal zijn, kan de nieuwe haar stijl of een krulvorm hebben. En nee, het is geen fabeltje, vraag het maar eens aan je huisarts als je er toevallig eens moet zijn.