Is het waar dat vrouwen langer leven dan mannen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
nee, want ik ken een man die langer leefde dan een vrouw

Het beste antwoord

Ja, gemiddeld gezien is dat waar ja.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vroeger werden vrouwen vooral ouder omdat ze niet of nauwelijks gevaarlijke beroepen hadden maar nu nog steeds door hun langzame veroudering van het immuunssysteem:

Hoe kan het eigenlijk dat vrouwen gemiddeld langer leven? Wetenschappers hebben een nieuwe verklaring hiervoor: het immuunsysteem van vrouwen veroudert langzamer.

Het mysterie dat vrouwen gemiddeld langer leven dan mannen, is kortgeleden al deels opgelost: de mutaties in de energiecentrales (mitochondriën) van onze cellen hebben alleen bij mannen effect op het verouderingsproces.

Onderzoekers aan de Tokyo Medical & Dental University stellen nu dat het minder snel verouderende immuunsysteem van vrouwen ook kan bijdragen aan hun gemiddeld langere levensduur. En dat zou wel eens een logische verklaring kunnen zijn. Want wie niet ziek wordt en alle schadelijke bacteriën en virussen buiten het lichaam weet te houden, kan daar in ieder geval niet aan dood gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankuwel

Andere antwoorden (2)

Ja, dit klopt. In 2005 waren er op 100 vrouwen 39 mannen die ouder waren dan 100. Vroeger was dit verschil nog groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die verhouding ligt nog veel schever, eerder richting de 85% vrouw bij 100+
Wetenschappelijk gezien wel ja..