Mijn vriend heeft een verstandelijke beperking, heeft hij recht op urgentie?

Mijn vriend staat nu al ongeveer 2 jaar in een woningcorporatie ingeschreven, hij is licht verstandelijk beperkt, hij heeft ongeveer begeleid gewoond vanaf zijn 18e tot 22e om zo aan een woning te komen dit bleek dus niet te zijn, maar ik heb wel iets gelezen over mensen met een beperking recht te hebben op urgentie, maar of julie er mischien wat meer van af wisten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met de woningcorporatie waar hij is ingeschreven. Zij kunnen het beste vertellen of hij in aanmerking komt voor urgentie. Misschien heeft de gemeente waar hij wil wonen nog aparte regelingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Neem met beide even contact op om zoveel mogelijke informatie in te winnen over de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u om ernstige redenen heel dringend woonruimte nodig heeft, dan bestaat er de mogelijkheid om een urgentieverklaring aan te vragen bij uw woningvereniging.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen medische en (psycho)sociale urgentie:
Medische urgentie
Bij medische urgentie is er sprake van gezondheidsproblemen als gevolg van een medische aandoening. Medisch gezien is het niet verantwoord om nog langer in de huidige woonsituatie te blijven wonen.
Psychosociale urgentie
Als u door ernstige persoonlijke omstandigheden in een noodsituatie zit waarbij u snel andere woonruimte nodig heeft, kan men spreken van psychosociale redenen voor een urgentieverklaring.
Urgentiecriteria
Om in aanmerking te komen voor een urgentieverklaring moet u voldoen aan bepaalde urgentiecriteria.
Deze criteria kunnen bijvoorbeeld zijn:
dat de noodsituatie buiten uw schuld of nalatigheid is ontstaan;
dat de noodsituatie in directe relatie staat met de huidige woonsituatie of woonomgeving;
het probleem uitsluitend in het werkgebied van de woningstichting kan worden opgelost.
Tevens kan de voorwaarde gesteld worden dat:
het niet gelukt is om via de gebruikelijke manier passende huisvesting te vinden;
men bereid is een objectief passend woningaanbod te accepteren.
Wanneer komt men niet in aanmerking voor een urgentieverklaring?
Een urgentieverklaring wordt alleen verstrekt als u voldoet aan de urgentiecriteria. In het algemeen wordt geen urgentieverklaring verstrekt bij:
echtscheiding of beëindiging van een samenlevingsrelatie (zonder kinderen);
een moeilijke thuissituatie door bijvoorbeeld generatieconflicten;
overlastsituaties, burenruzies;
vrijwillige verkoop woning;
te klein of te groot of op een etage wonen;
terugkeer naar gemeente of woonkern in verband met een sociale binding of heimwee;
te grote afstand tussen wonen en werken;
gezinsvorming of gezinshereniging.
Medische urgentie
Om in aanmerking te komen voor een medische urgentieverklaring heeft u een indicatie nodig van de gemeente.
Het is verstandig om eerst met een medewerker van de woningvereniging te overleggen, of het zin heeft urgentie aan te vragen.

Ik denk dus niet dat jouw vriend zijn gezondheid beter of slechter wordt door het krijgen van een andere woning, daarom krijgt hij geen urgentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Urgentie wordt door de meeste woningbouwverenigingen niet meer gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch als er een goede reden toe is, is er meestal wel een opening om het te krijgen. Een gemeente of woningbouwvereniging mag een noodtoestand niet negeren.
Helaas geven de meeste woningbouwverenigingen geen urgentie meer aan mensen om wat voor omstandigheden dan ook.

Vaak hebben instellingen zoals RIAGG en GGZ zelf begeleidwonen projecten op eigen terrein of afspraken met woningbouwverenigingen waarin mensen met een problemen worden gehuisvest in een huis dat aan het GGZ / RIAGG is toegewezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het laatste is ook een vorm van urgentie verlenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plaatsing in die huizen kan enkel als men in behandeling is bij het GGZ / RIAGG, woningbouwvereniging kan bewoning door bepaalde bewoners tegen houden. Toekomstige bewoners moeten een behoorlijke tijd bij GGZ / RIAGG in behandeling zijn is 1 van de eis4en, dus echt urgentie kan men het dus niet noemen.