Ondergewicht maar toch een dikke buik, hoe komt dat?

Hallo,

ik ben een 24-jarige jongeman (1m81 en 60kg), ondanks dat ik graatmager ben heb ik toch een redelijk dikke buik met veel buikvet, hoe komt dat en hoe geraak ik hier het gemakkelijkst van af zonder dat ik nog meer moet afvallen?

Eerlijk gezegd wil ik wat bijkomen in gewicht maar tevens ook buikvet verliezen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
42.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben.een.meisje en had vroeger ook ondergewicht een een.dikke buik, maar voldoende beweiging, goede oefeningen en.goed eten doet wonderen!

Antwoorden (4)

Wat je nu vastpakt kan ook vel zijn.
Span eens je buikspieren goed aan en probeer dan eens wat vast te pakken, waarschijnlijk is het dan een stuk minder.
En zoveel heb je niet op je buik zitten hoor, mannen hebben nu eenmaal snel op die plek wat meer zitten.
Het kan ook een beetje door je bouw komen, als je in verhouding een korter bovenlijf hebt, hebben je organen iets minder ruimte en is het natuurlijk dat ze iets naar voren komen.

Is verder je houding goed? Sta je netjes rechtop? Buik beetjein, schouders naar achter en borst vooruit, maakt al veel verschil voor hoe je buik er uit ziet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt dus geen dikke buik.
Als je dit slanker wilt krijgen, moet je zorgen dat je gezond eet, en meer spiermassa kweet.
Ga ook meer eten, grote kans dat je te weinig eet.
Mensen zeggen vaak dat je vooral vlees, andere eiwitten en groente moet eten, en niks anders. Dat is wel erg drastisch, maar minderen met brood en dergelijke, en dit vervangen door andere dingen kan zeker wel wat helpen om verschil te maken.
Ga niet te extreem, kleine veranderingen, en het kost tijd.

Simpelweg: meer (en iets anders) eten, goed trainingsschema en let op je houding.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn buikspieren opgespannen en het is toch vet hoor, mijn houding is goed, ik heb wel heel veel stress, heeft stress hier iets mee te maken? Indirect misschien?
Ritsuka
10 jaar geleden
Stress speelt een hele grote invloed.
Je lichaam wil dan een extra beschermlaagje hebben, veel mensen komen aan bij stress.
Slaap je genoeg? Dat is ook erg belangrijk, te weinig slaap maakt je over het algemeen ook dikker.
Dus probeer te werken aan het verminderen van je stress (is trouwens ook voor de rest van je lichaam en geest niet goed, niet alleen je buik)
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar waar vergelijk je jezelf mee dat je het dik vind?
Met beelden uit de media? Bodybuilders/fitness mensen met strakke wasbordjes? Want die zien er normaal gezien ook niet zo uit hoor.
Over het algemeen trainen ze heel hard, en vlak voor zo'n fotoshoot hongeren ze zichzelf uit, en drinken geen water meer, zodat ze zo strak mogelijk zijn op de fotoshoot dag. En dan word er speciale belichting gebruikt, en in Photoshop nog wat extra de spieren geaccentueerd.
Dat is het bierbuik effect, hoewel een broodbuik of koolhydratenbuik de lading beter dekt.

Reken eens uit hoeveel vet koolhydraat en eiwit je eet, waarschijnlijk zal je verbaast zijn hoe weinig vet en hoe veel koolhydraten je eet.

In verhouding meer vet eten (bij dezelfde energie inname)
en krachttraining en aan te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Heeft bij mij zeker geholpen, minder brood en meer vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel vet per kilogram lichaamsgewicht raden jullie aan om dagelijks binnen te krijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo denkt ik niet, ik denk in energie (calorieën of Kilojoule) en daar een percentage van. (dat kan je omrekenen)
Hier hebben ze het over 30% vet. Van mij mag het nog meer, maar dat is best moeilijk om te doen.
http://forum.body-fitness.nl/Verlaagd-testosteron-door-weinig-vet-nu-ook-NLs-m19531.aspx
(halverwege de pagina is de tekst in het NL)
Een man en een vrouw hebben specifieke plekken waar hij, zij hun voorraden (vet) opslagen.
Bij een man is dat de buikstreek en bij de vrouw hun billen en bips.
Dat wil zeggen dat het lichaam daar eerst zijn vet opslaat maar ook dat het daar als laatste het vet wegneemt. Dit heeft tot gevolg dat een man een enorme buik heeft maar voor de rest normaal gebouwd is. Het zelfde geld bij de vrouw. Daarom is het zo moeilijk om een dieet vol te houden. Bij de vrouw is dit zeker het geval. Bij het dikker worden zullen de borsten ook vergroten maar bij het vermageren zal het vet bij de borsten ook het eerst verdwijnen, terwijl hun bips en billen even dik blijven.
Dus bij jou zal er eerst aan uw buik vet bijkomen en zal dan ook opvallen omdat u graat mager bent.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen billen en bips?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Billen en kont
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jumper, en kan ik volgens jou van dat buikvet afgeraken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen billen, bips en kont? = 3 x hetzelfde!! :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenbenen en billenbipskont. Inderdaad, in vlaanderen wordt soms verkeerdelijk ook de bovenbenen aanzien als billen. Om vet kwijt te spelen is het een kwestie van veel te bewegen en in verhouding te eten.
Robby BB
Ritsuka
10 jaar geleden
Ah, benen en billen dus, haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bovenbenen zijn je billen???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kun je wel misverstanden krijgen ja!! Billen en [boven]benen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat de billen betreft wil ik wel zeggen dat ik verkeerd was, maar boven benen zijn bovenbenen. Dus van aan uw knie tot aan de heup zijn uw bovenbenen, de rest erboven zijn de billen.;-), onderandere.
Volgens mij de eeuwige taalstrijd tussen Nl en Belg, die ik hier in Den Helder dagelijks ondervind :-))))))))))))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig maar tevens een leerrijke off-topic discussie :-)
Een buik die veel te dik is, in vergelijking met de rest van het lichaam, slaat op kwalitatieve honger. Een soort van voedseltekort dus.

Er komt dus wel voedsel binnen, maar van discutabele kwaliteit, of simpelweg te eenzijdig, waardoor tekorten aan bepaalde voedingsmiddelen kunnen ontstaan.

Denk aan de televisiebeelden van kinderen in sommige delen van Afrika. Kinderen die graatmager zijn, maar een hele dik buik hebben. Ze krijgen dus wel voedsel, maar bijvoorbeeld alleen maar rijst. Maar alleen van rijst kun je niet gezond blijven en een normale lichaamsbouw krijgen.

Denk dat je betere voedingskeuzes moet gaan maken, en vooral niet te eenzijdig moet eten. Daarnaast moet je ook zeker niet te weinig eten!

Zeker je ontbijt niet vergeten. Gezonde tussendoortjes eten. En veel afwisseling in je voeding. Daarnaast voldoende bewegen. Voldoende water drinken.
Maak niet de fout om vetten uit je voedingspatroon te weren. Gezonde vetten heb je hard nodig. Denk aan kokosolie en olijfolie. Vermijdt transvetten, en kant en klaar maaltijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je nu werkelijk zeggen dat een dikke buik in dit geval door hongeroedeem wordt veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan verschillende definities voor hongeroedeem. Ik noem het liever kwalitatieve honger of ondervoeding. Aangezien hij schrijft dat hij graatmager is, maar wel een dikke buik heeft, lijkt me dat hij niet gezond eet en voedingstekorten aan het opbouwen is. Tekort aan kwalitatieve voeding dus. Er bestaan nog andere oorzaken voor een dikke buik, maar ik hou het in zijn geval op een voedingsprobleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt op de foto zien dat het geen oedeem is! Echt niet dat je in nederland bij 181 en 60 kg oedeem hebt. Ik ben maar 2 cm korter en ik heb op die leeftijd 57 gewogen. Mijn man is 14 cm langer en heeft op die leeftijd 63 gewogen. Gewoon mager met weinig buikspieroefeningen en voila.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was het maar zo simpel! Maar met buikspier oefeningen krijgt hij dat vet niet weg. Sterker nog: na buikspieroefeningen komt zijn buik alleen verder naar voren zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt hoogstens een sixpack krijgen maar serieus jouw oedeemverondersteling (vreemd overigens dat je in je antwoord geen naam noemt) is echt heel fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, Hij kan trainen wat hij wil met buikspieroefeningen, en daarbij een sixpack ontwikkelen, wat echter niemand kan zien, vanwege het buikvet wat er over heen zit... We zullen het er bij deze vraag wel met elkaar over eens zijn, dat we het met elkaar oneens zijn, neem ik aan. Het staat je vrij om zelf een antwoord op zijn vraag te geven.
Hij moet dan zelf maar bepalen of hij jouw antwoord beter vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat staat mij niet vrij aangezien er al vier antwoorden staan en je moet wel wat nieuws zeggen. Kom eens met informatie waar uit blijkt dat mensen in Nederland van deze leeftijd en postuur oedeem zouden hebben door een voedseltekort!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, Het woord oedeem kom jij steeds mee op de proppen; ik heb het in mijn antwoord niet genoemd, en distantieer me daar verder dan ook van. Als jij zaken door elkaar wil gaan halen; prima.
Maar ik heb daar verder geen tijd voor.