Als je kind in een pleeggezin zit, is het dan ook mogelijk dat ze de ouders niet meer mogen zien ?

En dan bedoel ik, dat pleegzorg dit verbied. Mogen ze dat zomaar doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit kan. Echter het is niet gebruikelijk en zal dan meestal een tijdelijke maatregel zijn.
Ik ben zelf pleegmoeder geweest en volgde toen een cursus met andere pleegouders.
Hier waren ook een opa en een oma die na het overlijden van hun dochter voor hun kleinkinderen zorgden. De moeder van de kinderen was vermoord door de vader van de kinderen. Zij moesten hem vier keer per jaar opzoeken in de gevangenis.
De kinderen waren telkens van streek rondom deze bezoeken maar grootouders waren verplicht mee te werken aan deze bezoeken.
Dit ter illustratie dat zelfs in een dergelijke nare situatie, contact met de ouders als belangrijk wordt gezien.
In mijn eigen situatie als pleegmoeder heb ik wel meegemaakt dat er een tijd (bijna een jaar) geen contact was tussen mijn pleegkind en haar ouders. Echter er werd wel aan gewerkt dat dit contact weer mogelijk werd en nu heeft ze weer contact met beide ouders.
Verder ken ik ook mensen waarbij een kind is misbruikt door een van de ouders. Er waren vele rechtszaken voor nodig om ervoor te zorgen dat dit kind geen contact meer hoefde te hebben met betreffende ouder. En dan nog wordt telkens opnieuw gekeken of hernieuwd contact wel of niet mogelijk is.
Jeugdzorg zal niet snel beslissen dat er geen contact mag zijn. Echter er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ze mogen deze beslissing wel nemen wanneer ze denken dat dit in het belang van het kind is. Het uitgangspunt is echter wel dat contact méér in het belang van het kind is dan geen contact. Hoe pijnlijk een situatie soms ook is.