Is een shisha pen slecht voor je gezondheid? En kan je ze op elke leeftijd krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Was laatst op het nieuwe, waarschijnlijk ook kankerverwekkend

Antwoorden (5)

Bij sommige winkels moet je minimaal 16 zijn bij andere 18 en bij andere kan je er al een kopen vanaf elke leeftijd. Er is niet bewezen dat een shisha pen slecht is, maar ook niet dat deze niet slecht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De shisha-pen is niet slecht voor je, er zit alleen waterstof in.
Je moet minimaal 16 jaar zijn om de pen te kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat word gezegd maar dit is echt niet bewezen, mijn zusje van 13 kan hem ook gewoon krijgen.
Op dit moment is niet duidelijk of de shishapen schade voor de gezondheid kan veroorzaken maar daar wordt nu wel onderzoek naar gedaan. Het advies is om het niet te gebruiken zolang er geen duidelijkheid over bestaat.

Het advies van de importeur is 16 jaar maar daar wordt momenteel niet op gecontroleerd.
----

Zolang nog niet duidelijk is of de kleine waterpijp in de vorm van een pen schade voor de gezondheid kan veroorzaken, raadt het Trimbos-instituut aan om het zekere voor het onzekere te nemen.

Bij gebruik van de shisha-pen komt onder meer propyleenglycol vrij, een stof die ook in sigaretten zit. Als die stof verbrand wordt, kunnen daarbij mogelijk kankerverwekkende stoffen ontstaan. Of dat ook zo is bij de shisha-pen, is nog onduidelijk.

Het Longfonds wil dat de shisha-pen uit de handel gehaald wordt tot er meer duidelijkheid is over de schadelijkheid voor de gezondheid. Met name over jonge gebruikers maakt het fonds zich zorgen. ''We horen links en rechts dat deze oefensigaret oprukt onder kinderen'', aldus een woordvoerder.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is bezig met een onderzoek naar de mogelijke risico's bij het gebruik van de pen.

Het Trimbos-instituut vindt, naast de mogelijke gezondheidsrisico's, het gebruik van de pen ook kwalijk omdat die het roken van een sigaret nabootst. Dampen (met onder meer de smaken cola, aardbei, kersen en perzik) worden ingeademd en daarbij gloeit het topje rood op. Op deze manier wennen jongeren aan de handeling van het roken en aan het inhaleren van stoffen via de mond.

Volgens het Trimbos-instituut, dat zich onder meer bezig houdt met onderzoek naar verslaving, wordt de stap naar het roken van sigaretten hier mogelijk door verkleind. Er zouden signalen zijn dat de pen populair is onder schoolgaande kinderen en jongeren.

Er staat geen officiële minimumleeftijd op het gebruik van de pen. De Nederlandse importeur adviseert om hem niet te verkopen aan mensen jonger dan 16 jaar, maar daar wordt niet op gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een sisha pen schadelijk is, is (nog) niet bewezen. Op de verpakking staat wel een leeftijdadvies maar deze is niet wettelijk vastgelegd. De verkoper mag dit dus zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ze wel weten is dat een van de stoffen die je binnen krijgt uitdroging veroorzaakt,
dus lijkt het me in bepaald opzicht licht schadelijk, want in mijn ogen is iets aan je lichaam toedienen wat het lichaam uitdroogt over het algemeen niet geheel goed voor je.
wel is dit dan op kleine schaal, maar toch.
Ook maakt het het beeld over roken bij de jeugd normaler en is bewezen dat kinderen die ervaringen met zon shisha pen hebben, sneller verslaaft zouden raken aan echt roken en er meer vatbaar voor zijn.
vanuit dat opzicht is het voor kinderen dus op lange termijn een soort van schadelijk, omdat het het negatieve beeld over roken bij kinderen verzwakt.