Hoe krijg ik mijn ongesteldheid terug?

Ik ben 16 en sinds mn begin 12e was ik al ongesteld.
Nu is mn menstruatie al 2 jaar uitgebleven. Maar hier zit een heel verhaal achter: ik heb op mn 13/14 de pil gekregen (vroeg ja maar mn ongesteldheid was extreem, net zoals mn acne) ik werd er alleen heel misselijk van maar dat had ik er voor over. Ik kwam ook redelijk wel wat aan, en kreeg vrouwelijke vormen. Na een tijdje werd de misselijkheid me te veel en stapte ik over naar een lichtere pil. Toen ik die ging gebruiken heb ik een hele onregelmatige cyclus gehad met veel bloedingen tussendoor. Maar tegelijkertijd ben ik veel gewicht verloren omdat ik mezelf te dik vond worden door de pil. Ik kreeg hierdoor zelfs anorexia waardoor mn menstruatie uitbleef, en ik moest uiteraard stoppen met de pil.
Nu, 1,5 jaar later ben ik al een tijdje op gezond gewicht (ik slik nog steeds geen pil) maar mn menstruatie blijft maar uit?
Hoe kan dit? En hoe kan ik mn menstruatie weer 'opwekken'?
Ik wil me zo graag weer vrouw voelen & borsten terug krijgen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je lichaam is door de anorexia opgehouden met normaal te functioneren. Geweldig dat je weer op een gezond gewicht zit, houden zo!!
Vraag aan je huisarts liever dan aan ons hoe lang het ongeveer duurt voordat je lichaam weer volgens 'het boekje' werkt, misschien zijn er hormoonbehandelingen voor en misschien is er iets anders wat eerst nog moet gebeuren/geregeld worden. De huisarts kan je hierover inlichten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds hoe lang ben je op gezond gewicht? Het kan best zijn dat je nog even geduld moet hebben voordat je lichaam zich weer helemaal heeft aangepast aan de nieuwe situatie.
Goed dat het je gelukt is om de anorexia te boven te komen!
Veel geluk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je iets vertellen over je voedingspatroon? (wat eet je op een dag) Ik gok dat je veel koolhydraten eet en weinig dierlijk vet.
Hormonen worden grotendeels geregeld door vet. Vrouwelijke vormen ook. (vet op de goeie plaatsen)
Zelfs de extreme ongesteldheid van voor de eetproblemen zou daar door kunnen komen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Duurt inderdaad even voordat het weer hersteld is.
Je zit op een gezond gewicht zeg je, maar eet je nu ook weer genoeg?
Want mogelijk eet je nog steeds te weinig, en ziet je lichaam het nog steeds als een hongersnood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan heel lang duren voor de menstruatie terug komt. Zelf ben ik al 5 jaar en 5 maanden nier meer ongesteld, terwijl ik de afgelopen anderhalf à 2 jaar het grootste deel van de tijd een gezond gewicht heb gehad. Dat kan dus nog wel even duren. Mocht je je daar erg zorgen om maken dan kun je altijd even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit nu ietsje langer dan 1 jaar op gezond gewicht.
wat ik zo ongeveer eet op een dag (verschild meestal wel)
ontbijt: 1 boterham met kipfilet & boter
schaaltje yoghurt met een banaan
thee met honing
tussendoortje: appel met water
's middags: 2 boterhammen - nutella
- pindakaas met boter
liga milkbreak
water
tussendoortje: caramel cappuccino met een eierkoek
's avonds: aardappel met 4 vissticks en 3 grote lepels groente
water
in de avond: glas melk met stuk fruit en wat nootjes. verder dans ik wel ook op een zeer hoog niveau 4 dagen in de week. @jodokus52 wat is een hormoonbehandeling precies?
Ritsuka
10 jaar geleden
Klinkt op zich wel goed wat je eet op een dag, maar lijkt mij wat weinig als je ook zoveel danst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals we al zeiden, is door de anorexia je lichaam opgehouden met "normaal" te reageren. Daardoor zijn ook je hormonen van slag, deze heeft het lichaam nodig o.a. voor "de groei, de seksuele ontwikkeling en de celstofwisseling." En als er te weinig van aanwezig zijn, houden sommige functies [zoals nu de menstruatie] op te werken.
Je vraagt wat een hormoonbehandelingen is?
"Een hormoonbehandeling is een cocktail van medicijnen waarbij het lichaam hormonen krijgt toegediend, of wordt gestimuleerd om hormonen aan te maken."
Dat betekent dat je medicijnen zou krijgen die de aanmaak door je lichaam van hormonen weer op gang krijgen. Natuurlijk voor je huisarts ter beoordeling òf en hoeveel je hiervan toegediend zou krijgen.
Vandaar mijn opmerking: ga liever naar je huisarts, deze weet beter dan wij hoe en wat. [uit de bron:]
Wat zijn hormonen?
Hormonen zijn chemische stoffen die door bepaalde klieren en weefsels in ons lichaam worden aangemaakt. Ze worden verspreid via het bloed en vertonen op verschillende plaatsen in het lichaam hun werking. Omdat hormonen informatie doorgeven en niet worden gebruikt bij de stofwisseling, zoals vitaminen en mineralen, noemen we ze ook wel boodschappers. Hormonen regelen bijvoorbeeld de groei, de seksuele ontwikkeling en de celstofwisseling. Hormonen zijn al in zeer lage concentraties werkzaam. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/74084-wat-zijn-hormonen.html [uit de bron:]
Een hormoonbehandeling is een cocktail van medicijnen waarbij het lichaam hormonen krijgt toegediend, of wordt gestimuleerd om hormonen aan te maken.
Over het algemeen is het lichaam in staat om zelf de juiste hormonen aan te maken, en is een hormonenkuur niet nodig. In bijzondere gevallen is echter een hormonenkuur nodig. Bijvoorbeeld oudere vrouwen die zwanger willen worden, of vrouwen die een onregelmatige menstruatiecyclus hebben, kunnen door hormoongebruik alsnog zwanger worden en een normale zwangerschap meemaken. Mensen die transseksueel zijn gebruiken zogenaamde geslachtshormonen om de secundaire geslachtskenmerken op te bouwen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormoonbehandeling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! Ik ga inderdaad komende week maar naar de huisarts en ga eens kijken waarvoor ik overal in aanraking kom, of dat het gewoon nog een lange tijd kost, en dus veel wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed zo, een gesprek met de huisarts is op dit moment het beste wat je kunt doen! Stel daar je vragen, maak thuis een lijstje met vragen, dan kan je niets vergeten. En wees niet bang om de dokter om uitleg te vragen, deze weet alles, je kan alles vragen, zodat je het snapt wanneer je weer naar huis gaat.
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag eventueel of je een doorverwijzing kan krijgen naar een dietiste, die kan je beter adviseren over je voeding.

Antwoorden (2)

Je lichaam neemt zichzelf en jou als het ware in bescherming. Blijkbaar kan jouw lichaam een zwangerschap (nog) niet aan. Het lichaam staat op een soort van overleef-stand. Het terugkomen van de menstruatie bij herstel van lichaamsgewicht heeft veel tijd nodig. Het lichaam moet eerst zeker weten dat het niet op korte termijn weer op de overleef-stand moet en daarom eerst lang genoeg op een gezond gewicht zitten (en op krachten zijn gekomen) voor de natuurlijke balans weer hersteld wordt. Ook stress vermindert de hoeveelheid van het hormoon oestrogeen.
De gevolgen van een te laag lichaamsgewicht zijn, naast dat je natuurlijk het risico loopt onvruchtbaar te worden, zijn er meer gevolgen die een te laag oestrogeengehalte met zich mee brengt:
•Afname van de huidspanning.
•Afbraak botdichtheid waardoor osteoporose onstaat.
•Afname van de elasticiteit van de bloedvaten waardoor de kans op kans op hart- en vaatziekten toeneemt.
•minder goede hersenfuncties waardoor o.a. de concentratie afneemt.
•Emotioneel evenwicht neemt af waardoor je dus labieler bent.
•Stijging cholesterolgehalte.
•Haaruitval
Ook als de ongesteldheid onregelmatig is kan de oestrogeenproduktie te laag zijn waardoor de botten niet de hoogste piekdichtheid bereiken en dus eerder botontkalking optreedt.
Als je geen last meer hebt van ondergewicht, dan kan het nog jaren duren voordat je menstruatiecyclus weer op gang komt, als dat al gebeurd, het kan dus ook nooit meer terugkomen.

Gezond en voldoende eten (minimaal 1 gram calcium per dag) is natuurlijk van belang om te zorgen dat de menstruatie weer terug komt. koffie, thee, frisdranken en alcohol hebben een negatieve invloed op het oestrogeenpeil. Daarnaast is het sowieso verstandig om, wanneer het uitblijven langer dan een paar maanden aanhoudt, naar de huisarts te gaan. In jouw geval is dat dus zeker het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, dus het heeft waarschijnlijk niks te maken met het slikken van de pil? Want hierover heb ik ook gelezen dat als je stopt met het slikken van de pil het een tijdje kan duren voordat je weer je menstruatie terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je huisarts je wel zal adviseren de pil voorlopig niet meer te slikken, maar het probleem zal gekomen zijn door je slechte eetgewoonten.
Meer vet eten.
Ik ben voorstander van weinig suikers en een flink percentage vet als voeding. Of dat 20% (vind ik te weinig), 30% of meer energie uit vet is is aan jou. Ik heb het dan over verhoudingen bij dezelfde energie inname, hoewel je misschien best iets meer mag eten.

Wat je eet ziet er op zich niet slecht uit.
Als je echter gaat uitrekenen, eet je veel koolhydraten en weinig vet.

Is die boter roomboter? doe dan maar lekker veel smeren.
Neem volle melk en volle (boeren) yoghurt.

En vergeet een eitje (of 2) niet, hoe zachter hoe beter.
Cholesterol is de basis voor de aanmaak van hormonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd: waarom is een zacht gekookt ei beter dan hard?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.brain-food.nl/cholesterol.htm
(gaat toevallig ook over menstruatie)