Wat kun je doen tegen geïrriteerd tandvlees?

Ik heb een paar dagen geleden iets te hard op een deel van mijn tandvlees gepoetst omdat ik een tandvleesontsteking heb.

Mijn vraag is wat kun je eraan doen?

Heeft de apotheek er iets voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
10.9K

Antwoorden (7)

Gewoon laten rusten en ontzien bij het poetsen en kauwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is puur een kwestie van rustig aan doen. Even geen harde knapperige dingen eten (harde broodjes, chips, krokante snacks).

En zachtjes poesten dan kan het tandvlees zich herstellen. Over 1-2 dagen is het over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"mond wonden" genezen zich zelf. Daar zijn geen middeltjes voor om het sneller of beter te laten genezen. Wel kun je voorkomen dat het erger word, door minder hard te poetsen en op te letten wat je eet en hoe je het eet.

Als je er echt last of pijn van hebt zou je een pijnstiller kunnen nemen. Verder zal alles vanzelf gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet oppassen voor een poetstrauma (teruggetrokken tandvlees). staan genoeg tips hoe goed te poetsen, gebruik bij voorkeur een zachte tandenborstel!

de apotheek heeft middeltjes tegen ontsteken tandvlees.
spoelen met een lauwwateroplossing met zout kan ook.
goede tandpasta's zijn meridol en paradontax (ff wennen aan smaak).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spoelen met waterstofperoxide wil wel eens helpen. Ik heb ook wel eens een wondje in mijn mond, of geirriteerd tandvlees. Dan spoel ik daarmee voor ik ga slapen, en de volgende dag is het weg of veel minder erg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandvleesontsteking is een infectie van het tandvlees.
Ontstoken tandvlees geneest alleen als u dagelijks alle tandplak verwijdert en door regelmatige behandeling door een tandarts of mondhygiënist.
Ontstoken tandvlees kan leiden tot parodontitis (ontsteking van het tandvlees met afbraak van kaakbot) en uiteindelijk verlies van de tanden.

Tekenen van tandvleesontsteking zijn: bloedend tandvlees bij poetsen en flossen en/of rood, gezwollen of gevoelig tandvlees.
Een dagelijkse routine van tweemaal daags twee minuten poetsen met fluoridetandpasta, interdentaal mechanisch reinigen (vb. door flossen, interdentale borstels) en spoelen met LISTERINE mondspoeling met antibacteriële eigenschappen, kan de mondhygiëne aanzienlijk verbeteren.

Eet voldoende fruit, groenten en eiwitrijk voedsel. Vitamine C is een belangrijk middel tegen tandvleesontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een geringe tandvleesontsteking is een heel gewone aandoening en komt bij negen van de tien volwassenen voor. Gezond tandvlees is roze (soms bruin/zwart) en stevig. Bij een tandvleesontsteking wordt het paarsrood, zacht en glimmend en gaat het gemakkelijk bloeden, vooral bij het tandenpoetsen. De aandoening ontstaat gewoonlijk door de ophoping van plaque op de plaats waar het tandvlees tegen de hals van het element ligt.

Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld, zal het tandvlees zich van het element terugtrekken en ontstaat er een pocket waarin zich nog meer plaque kan ophopen. Bacteriën in de plaque kunnen ervoor zorgen dat de ontsteking zich verspreidt. Uiteindelijk kan zich parodontitis of terugtrekkend tandvlees ontwikkelen.

Bij tandvleesontsteking zal uw tandarts of mondhygiëniste waarschijnlijk uw tanden schoonschrapen om plaque en tandsteen (verharde plaque) te verwijderen. Na het schrapen wordt het gebit gepolijst. Regelmatige vervolgbezoeken aan de tandarts kunnen nodig zijn om de conditie van het tandvlees in de gaten te houden.

Kijk voor meer informatie over de aandoening en eventuele behandelingen op kiesBeter.nl:

http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/tandvleesontsteking/