wat voor een materiaal is neptand?

Als er een stukje tand afbreekt word het gemaakt door een tandarts, het is een materiaal dat met uv licht hard word. Maar hoe heet dit materiaal?

Toegevoegd na 1 uur:
oke,
bedankt allemaal!
heb geen beste antwoord gekozen, bijna allemaal het zelfde..
srry ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.9K

Antwoorden (3)

Ik dacht in eerste instantie meteen aan composiet, maar googelen heeft dit opgeleverd:
In de tandheelkunde doet een nieuw, sterk, duurzaam, biologisch verdraagzaam en hoogelastisch materiaal haar intrede: zirkoniumoxide. Dit "witte goud" voldoet aan de drie belangrijkste eisen in de tandheelkunde: exacte pasvorm, sterk en esthetisch.

Toegevoegd na 15 minuten:
Of het nieuwe materiaal al in Nederland wordt toegepast, heb ik helaas niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Composiet heet het materiaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uw tand afgebroken is, dan kan er met wit vulmateriaal (composiet) een mooie restauratie gemaakt worden.
Voor composiet wordt de tand of kies eerst met een zuur voorbehandeld, waarna een hechtlaag wordt aangebracht.
Door belichting wordt deze hechtlaag hard.