Is het mogelijk om de prostaat preventief te laten verwijderen?

Mijn vader heeft al zeer lang een vergrote prostaat en nu blijkt het dat hij last heeft van knobbels op zijn prostaat. Is het tegenwoordig mogelijk om de prostaat preventief te laten verwijderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Natuurlijk is het mogelijk maar van de week was nog op het nieuws dat iemand door een fout in het ziekenhuis dacht dat hij prostaatkanker had en die prostaat is toen verwijderd. Hij is nu incontinent en impotent en dat is het gevolg vaak van het verwijderen van de prostaat.

Overleg met de arts en vraag hoe groot de kans is dat dit prostaatkanker wordt en hoe groot de kans is dat je er te laat bij bent. Laat vervolgens uw vader dit zelf beslissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet is dit niet mogelijk in Nederland, het heeft ook nadelen dit te laten doen, je kunt er impotent en/of incontinent van worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou het niet mogelijk zijn om een prostaat preventief te verwijderen of bedoel je dat dat niet vergoed zou worden of bedoel je dat nog anders? http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/11063/interview-met-dr.-knock.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een prostaat verwijderen heeft te veel negatieve gevolgen, die niet te herstellen zijn, een arts zal je ook altijd de keus moeten geven of je zo'n operatie wel wil en je daarbij de negatieve gevolgen, die vaak voorkomen bij het verwijderen van de prostaat die kunnen ontstaan moeten mededelen, wat jij weer in je overweging mee zou moeten nemen.
Een arts zal in dit geval dus niet kiezen voor het preventief verwijderen en de patiënt met grotere regelmaat willen onderzoeken, in het belang voor de patiënt. Zelfs bij mannen waarbij al kankercellen ontdekt zijn, wordt de prostaat veelal niet verwijderd. Verboden zal het dus niet zijn, maar een arts probeert zoveel mogelijk mee te werken aan een goede levenskwaliteit, waardoor een arts niet met dit voorstel zal komen. Ook je link, die gaat over een arts die werkzaam is in Frankrijk, als dat al waar is, gezien de onderste regel, dat hij meewerkt aan een toneelstuk, doet dus niets af aan mijn antwoord. Met niet mogelijk in Nederland, bedoel ik dat een arts daar niet aan mee zal willen werken. www.mens-en-gezondheid.infonu.nl › Ziekten‎
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel een hele ander antwoord dan zeggen dat het niet kan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is hetzelfde antwoord, alleen anders uitgelegd, als een arts niet mee wil werken, is het dus onmogelijk Pelle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, nu is het hetzelfde antwoord. Eerst niet, je zegt letterlijk dat het niet kan in Nederland en dat klopt natuurlijk niet als je dat zo zegt. Alles kan al zul je daar soms voor moeten betalen en krijg je het niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een arts zal geen operatie uitvoeren waar hij of zij niet achter staat, anders is het geen arts, maar een kwakzalver. Ik heb duidelijk gemaakt wat ik bedoel, dus ik stop deze discussie Pelle.