Wat zegt een bloeddruk van 138/78 over een insuline spuitende diabeet?

Voor een vrouw van 58 jaar met overgewicht, diabeet (dagelijks insuline spuitend) en deze bloeddruk... Wat kun je hiervan maken?
N.B. ik had me net een beetje druk zitten maken over iets, dus niet erg rustig op moment van meten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is gewoon een goede bloeddruk, je moet niet hoger gaan dan 140 voor je tachtigste maar je zei al dat je daar niet rustig zat (heeft invloed op je bovendruk). De onderdruk is gewoon prima.

Wanneer is de bloeddruk te hoog?
Een bloeddruk rond de 120/80 mmHg is normaal.

De bloeddrukmeting is een momentopname. De bloeddruk is pas te hoog als de het gemiddelde van meerdere metingen bij de arts te hoog blijkt te zijn. Dat wil zeggen:

uw bovendruk is gemiddeld hoger dan 140 mmHg en/of
uw onderdruk is gemiddeld hoger dan 90 mmHg

Thuis is uw bloeddruk over het algemeen iets lager dan in de spreekkamer bij de arts. Voor een thuismeting geldt daarom dat deze gemiddeld op 135/90 mmHg moet uitkomen.

Dagelijkse schommelingen
De bloeddruk schommelt gedurende de dag.

In de ochtend en avond is de waarde vaak wat lager dan 's middags. Ook stijgt de bloeddruk als u beweegt of praat of uw stemming verandert. Bent u angstig, boos of aangeslagen? Dan stijgt uw bloeddruk.

Het is daarom goed dat de bloeddruk op verschillende tijdstippen en onder verschillende omstandigheden gemeten wordt. Pas dan kan een arts goed vaststellen of u werkelijk een hoge bloeddruk heeft.

Hogere bloeddruk bij ouder worden
Als u ouder wordt, stijgt de bloeddruk. De wanden van de slagaders worden wat minder soepel, waardoor het bloed iets minder makkelijk door de bloedvaten stroomt.

De waarde van voor hoge bloeddruk van 140/90 mmHg geldt voor volwassenen tot 80 jaar. Voor 80-plussers is de streefwaarde van de bloeddruk 150-160 mmHg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ok, het is toch iets anders bij diabetes:
Als je diabetes hebt zonder complicaties
Je wordt gewoonlijk geadviseerd om medicijnen te nemen om je bloeddruk te verlagen als je bloeddruk 140/90 mm Hg of hoger is.

Als je diabetes hebt met bepaalde complicaties
Je wordt gewoonlijk geadviseerd om medicijnen te nemen om je bloeddruk te verlagen als je bloeddruk 130/80 mm Hg of hoger is. Vooral als je niercomplicaties hebt ten gevolge van diabetes.

----
Je zit dus met je 138 toch te hoog omdat ik uitga van complicaties (insuline spuiten, problemen met ogen etc). Anders zit je net goed met die 138. Laat het nog eens meten als je WEL goed in rust bent!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdje terug had ik 120/70, nagenoeg perfect, dus voorlopig geen paniek. Het verbaast me alleen dat een beetje "onrust" zoveel verschil kan uitmaken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eenmalige meting zegt niet zo veel, tenzij natuurlijk veeeeel te hoog.
Als je dus een keer een te hoge bloeddruk meet, doe het dan een paar uur later over.
Het ene apparaat en het andere geven vaak ook verschillende uitslagen. Ook degene die meet kan invloed hebben.