Wat kunnen de oorzaken en gevolgen zijn van een negatieve aapfactor?

Bij mijn vriendin is haar spanwijdte van vingertop tot vingertop 10cm korter dan haar lichaamslengte.
nu vraag ik me af wat hier de oorzaak van kan zijn en wat dit betekent want bij iedereen waarbij ik het gemete heb is de spanwijdte altijd geleik of meer dan de lichaamslengte (positieve aapfactor).

ik kan hiervan ook niks vinden op internet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Amadea
10 jaar geleden
Waar haal je die informatie dan vandaan? Uit een broodje aap-boek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aapfactor
Ritsuka
10 jaar geleden
Nog nooit van gehoord
Amadea
10 jaar geleden
Er is geen wetenschappelijke site waar het verhaal van wikipedia op te vinden is. Leuk bedacht, maar niet waar dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat bedoel je precies met niet waar? welk gedeelte?
Amadea
10 jaar geleden
De afbeelding is de Vitruviusman van Leonardo da Vinci en laat de perfecte lichaamsverhoudingen zien.
De pagina op wikipedia, voor het laatst bewerkt op 14 mrt 2013 om 22:47 (zeer recent dus) geeft geen bronnen maar beweert alleen dat het de aapfactor zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik snap je punt niet maar, ik beweer ook niet dat er iets mis is ik wou enkel weten of dit normaal is en/of vaker voorkomt en/of dit ergens mee te maken heeft want ik vind het wel vreemd. vooral omdat ik op internet alleen maar dingen lees waarbij het positief is.

Antwoorden (1)

De oorzaak is waarschijnlijk gewoon genetisch. Er is een aandoening met als symptoom een positieve aapfactor (syndroom van Marfan) en daar kunnen goede sporters uit voortkomen: pag 25 http://www.zvo.be/bestanden/tboeksje/2011-10.pdf

Er wordt dus beweerd dat je bij een positieve aapindex voordeel kan hebben bij bepaalde sporten (bergbeklimmen, zwemmen, boksen, basketbal etc) maar ik kan maar weinig vinden over de voordelen van een negatieve aapindex maar goed ook geen negatieve (alleen dat je een T-Rex genoemd kan worden in het geval van je vriendin).

Ik zou me er niet teveel mee bezig houden en al helemaal niet als je vriendin geen plannen heeft om een topsporter te worden in één van de bovenstaande sporten.