Er is een al heel oud middel dat goed werkt: colchicine, een alkaloïde uit herfsttijloos, Colchicum autumnale. De therapeutische breedte hiervan is echter maar klein.
Meestal wordt daarom begonnen met ontstekingsremmende pijnstillers uit de NSAID-groep, zoals diclofenac of naproxen. Is de ontsteking eenmaal bedwongen dan kan ook worden begonnen met een preventief werkend medicijn, als de aanvallen met enige regelmaat terugkomen. Hiervoor bestaan verschillende effectieve middelen zoals benzbromaron of allopurinol, die echter bij sommige mensen vervelende bijwerkingen hebben. De duurbehandeling kan pas gestart worden als de acute aanval bedwongen is. Anders kan deze weer makkelijk opflakkeren.
Ook vitamine C kan het urinezuurniveau in het serum verlagen. Het gaat in competitie met de urinezuurabsorptie door de niertubuli in de nieren, en verlaagt ook het urinezuurniveau via de verhoging van de totale glomerulaire filtratiesnelheid in de nieren. In een twintig jaar durende studie bij bijna 50.000 mannen bleek het risico op jicht met bijna de helft verminderd door dagelijkse inname van 1500 mg vitamine C of meer.[8]
Suppletie met polyfenolen kan waarschijnlijk ook het risico op jicht verminderen door een verlagend effect op de urinezuurniveaus in het lichaam en een remmend effect op het enzym xanthine oxidase.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bovenstaande antwoord klopt. Maar je zal nu ook op je voedingspatroon moeten letten. Weinig tot geen rood vlees , veel komkommers en tomaten eten etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelf heb ik last van jicht,vooral de voeten en schouders.de eerdere antwoorden zijn zeker goed,maar ervan af komen zit er niet in.wel kun je voorkomen dat je teveel last van hebt of minder.uit ervaring weet ik dat bij regelmatig gebruik van alcohol,de pijn aanwezig blijft.met regelmatig bedoel ik elke dag een of twee alcoholische versnaperingen.minder last heb ik als ik af en toe eens drink,zelfs als dat dan wat meer is.bv,een keer in de maand goed doorzakken.
11 jaar geleden
Verhoogd urinezuur in het bloed kan ontstaan door:

-Onvolledige verbranding van voedsel. Met name voeding waar de stof purine in zit heeft urinezuur als restproduct (rood vlees, vette vis, rode wijn)
-Medicijngebruik. Veel medicijnen bevatten urinezuur als afbraakproduct
-Hoge mate van stress. Stress breekt cellen af waardoor urinezuur wordt gevormd

Succesvolle aanpak bij Jicht:
Verlaag overtollig urinezuur met natriumbicarbonaat
Een effectieve en succesvolle wijze om het lichaam te ontzuren (te ontdoen van urinezuur en urinezuurkristallen) is door het natriumbicarbonaatgehalte in het bloed weer te verhogen.

Er zijn nu 2 manieren om dit zelf op veilige wijze te bereiken:

Het drinken van basisch water.
Basisch water is water met een hoge pH-waarde. U kunt dit gemakkelijk zelf maken door aan een glas water 3 druppels van een alkaline concentraat toe te voegen. Als u het basische water op een lege maag drinkt, zal de maag via de maagwandcellen natriumbicarbonaat produceren dat direct in het bloed wordt opgenomen. Als richtlijn geldt 5 glazen basisch water per dag drinken.

Het innemen van bicarbonaat tabletten.
De tabletten slikt u na de maaltijd op een volle maag. Dankzij de coating op de tablet, passeert deze de maag zonder te worden aangetast door het maagzuur. Pas in de darmen lost de tablet geleidelijk op. Het natriumbicarbonaat wordt dan via de darmwand aan het bloed afgegeven. Als richtlijn geldt 3 bicarbonaat tabletten per dag innemen.

Persoonlijk zou ik mijn voedingspatroon in zijn geheel aanpassen, hiermee kom je al een heel eind!

Er staat nog veel meer informatie op deze interessante sites!

http://www.alkalife.nl/jicht.html?gclid=CLKamqfsy7MCFYGz3god1QQAmw

http://www.consumed.nl/ziekten/4122/Jicht_behandeling

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/36951-jicht-is-vaak-te-behandelen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel voeding voor een klein deel verantwoordelijk is voor jichtklachten, verdient het toch aanbeveling, om niet al te veel producten te nuttigen die van nature te veel purine bevatten. Purine is namelijk de veroorzaker van urinezuur. Producten die veel Purine bevatten zijn: orgaanvlees, schaal- en schelpdieren, forel, zalm, kabeljauw. Maar ook spinazie en peulvruchten. Als het gaat om vlees is niet goed doorbakken roodvlees een boosdoener. Wijn is de enige alcoholhoudende drank die vermoedelijk geen kwaad kan. Maar bier, port en sterke drank is beter te vermijden. Mensen met jichtaanvallen doen er goed aan veel water te drinken.
Wat kun je tegen de pijn laten doen
Koeling van het gewricht kan de pijn doen verminderen. Bevindt de jicht zich in de knie of de voet, dan is het gunstig het been hoog te houden en druk op het gewricht (lopen) proberen te vermijden. Een aanval gaat overigens vaak binnen een week weer vanzelf over. Bij ernstige pijnklachten, kan de huisarts ontstekingsremmende geneesmiddelen voorschrijven:
Diclofenac of Naproxen zijn ontstekingsremmend.
Meestal wordt Colchicine voorgeschreven als het 100% zeker is dat het om jicht gaat.
Bij chronische klachten wordt Allopurinol voorgeschreven, een doeltreffend medicijn dat het urinezuurgehalte in het bloed vermindert. Bij dit middel verminderen de klachten sterk en verdwijnen soms zelfs volledig.

Bij twijfels over de diagnose en geen succes, is doorverwijzing naar een reumatoloog soms gewenst. Dat geldt ook als de jicht in meerdere gewrichten optreedt of als zich complicaties (nierstenen, nierfalen) voordoe

Toegevoegd na 1 minuut:
*voordoe=voordoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je letterlijk van jicht af kan komen weet ik niet. Wel zijn er remedies om jichtaanvallen te voorkomen.
Wat de voorgaande reacties betreft zal dat individueel verschillen omdat ieder mens anders is.
Zelf moest ik bij elke aanval de bekende medicijnen slikken en heb ik bovenstaande remedies geprobeerd. Zonder succes helaas.
Wat bij mij heel goed werkte is het volgende.
Telkens als de eerste tekenen van een aanval zich aankondigde, ging ik direct veel water drinken (ongeveer één liter per dag méér). De aanvallen kondigden zich soms wel aan (na meer dan normaal transpireren of te weinig drinken) maar door deze aanpak heb ik nooit meer medicijnen hoeven te slikken. Het is simpel én voordelig en is het proberen waard. Maar let wel op: direct beginnen met veel water drinken.