Hoe vraag je iemand om eens STIL te zijn zonder te kwetsen?

Het gaat om een werksituatie waarbij we 8 uur in 1 kantoor zitten. Ik kan tussendoor niet weg.
Ik heb al eens verteld dat het voor mij heel vermoeiend is om veel prikkels binnen te krijgen qua geluid en beeld enzo.
Maar deze hint werd blijkbaar niet begrepen, helaas.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Misschien zou je kunnen zeggen dat je moeite hebt om je op je werk te concentreren en dat je eventueel in een pauze het wel gezellig vindt om van gedachten te wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, loenie.

Andere antwoorden (13)

je kan af en toe vriendelijk roepen; jongens alsjeblieft, ik kan mezelf niet eens meer horen denken!
dit als je liever geen confrontatie aan wil gaan.
meer effect verwacht ik als je het serieus in de groep gooit.
geef aan dat je geen spelbreker wil zijn, maar dat je het echt niet trekt op deze manier, en dat het zo fijn zou zijn als ze een beetje rekening met je willen houden.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Doe een iPod op en luister naar NIETS, de stilte... Niemand die je stoort en de stilte is intenser met dopjes op dan zonder...

Dus niets zeggen, en dopjes op... En de batterij hoef je nooit op te laden bij deze stilte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je dan juist alles nog steeds te goed hoort om echt stil te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En op heel veel plekken is het echt niet geaccepteerd om je op die manier af te sluiten. Dan kun je beter serieus vertellen dat je last hebt van prikkels, anders lijk je alleen maar heel asociaal met je iPod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ook
Het is ongetwijfeld niet het antwoord dat je wilt horen, maar misschien pas jij niet in deze werkomgeving. Ik neem in elk geval aan dat er meerdere collega's aan het praten zijn gedurende de dag. Mogelijk kun je op een andere plek/kleiner kantoortje zitten waar je minder prikkels hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat voor baan je hebt, als het een baan is waarbij niemand aan de telefoon hoeft te zitten maar enkelt administratief, kan ik mij voorstellen dat het er erg druk is.
Overweeg dan een andere baan, want niet iedereen kan zich aan jou aanpassen.
Of geef gewoon aan, met alle respect, jullie zijn echt hele leuke collega's maar ik kan echter mijn werk niet doen tijdens deze drukte..

Of je roept door de drukte heen, heerlijk werken door de stilte heen en lacht een beetje..
Zelfs als zou je het kwaad verwoorden, zolang je eerlijk en duidelijk bent zal niemand je haten hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang men er zelf geen last van heeft zullen ze hiermee doorgaan. Ze zijn zich er niet van bewust. Dat is heel lastig voor jou. Want het is terug komende ergenis. Ik zou het als agendapunt inbrengen in een vergadering. Om er toch weer aandacht aan te besteden. Hoe het werkt bij jou, en de vraag of men er rekening mee wil houden. Het is even door de zure appel heen bijten. Maar het is om jezelf te beschermen tegen ergenissen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je verhaal is niet duidelijk met hoeveel personen je op kantoor zit.
Mijn advies: "beleg een afdeling vergadering en leg je probleem voor."!!
Goede collega's, resultaat positief.!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een lastige, iemand die veel kletst/ geluid maakt kan dat niet lang inhouden, en zeker niet voor langere tijd. En ik denk dat je een oplossing voor langere tijd zoekt.

Wellicht als je het echt te vermoeiend vindt, kun je je baas vragen een kantoortje jouw alleen te regelen, maar dan moet er dus wel ergens ruimte zijn in het gebouw. Een ander punt hierbij is dat je er niet mee leert omgaan, je hebt zelfs kans dat je gevoeligheid toeneemt als je op een echt stille plek gaat zitten.

Een ander punt wat niet duidelijk is uit jouw verhaal is of ze tegen jou kletst of dat jouw aanwezigheid voor haar geluiden niet uitmaakt. Als het dat laatste is kun je oordopjes indoen, nadat je hebt uitgelegd dat je haar de geluidsruimte niet wilt afnemen, maar dat je zelf ook geluidsruimte nodig hebt, welke je graag wilt invullen met stilte.

Je kunt ook proberen je beter af te schermen tegen de overvloed aan prikkels door meer in jezelf te kruipen, minder open te staan. Deze weg levert voor jou het meeste op, je leert je beter beschermen, en kunt in meer situaties goed overleven. Bijna overal hebben we tegenwoordig een overvloed aan prikkels, maak jezelf niet gevoeliger, maak jezelf sterker.
Leer je terug te trekken (als een slak in zijn huisje), beperk je ruimte en negeer de omgeving als ze te druk is, zij kan wel even zonder jou.

Neem de uitdaging van de werkelijkheid aan...ontwikkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het dan over 1 persoon specifiek, of over de hele groep?
Als het 1 persoon is: spreek diegene een keertje aan als er niemand anders bij is, dan voelt diegene zich niet voor andermans ogen bekritiseerd. Als het de hele groep is: praat er eens over tijdens een vergadering of teamdag oid.
Wees niet te bekritiserend of beschuldigend, vertel vooral hoe het voor jou is, hoe jij het ervaart, welke problemen het voor jou oplevert.
Zeg dat je niet hun plezier wilt bederven, maar wel graag samen een oplossing wilt zoeken omdat je op deze manier niet fijn kan werken.
Je kan hen vragen of zij mee willen denken om een oplossing te bedenken, en daarna je eigen ideeen vertellen.
Als jullie er niet uitkomen, kan je je baas vragen of het mogelijk is op een wat rustigere plek in het gebouw te werken, misschien 1 of meerdere dagen thuiswerken of eventueel op een andere afdeling of in een ander filiaal van het bedrijf.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het een beetje zachter? Want ik kan me niet goed concentreren. Dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ik ken het vreselijk irritant!

Toegevoegd na 1 minuut:
O dit was eigenlijk als reactie bedoeld.

Maar nu als antwoord erbij: Gewoon netjes zeggen dat je je hierdoor niet goed kunt concentreren op je werk.
(want daarvoor ben je daar tenminste ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarvoor die min als ik mag vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het ook niet, vandaar de + om te compenseren.
Bespreek het met je baas. Je collega's luisteren toch niet naar je. Misschien krijg je een andere werkplek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kan je iemand kwetsen door te vragen een beetje stil/rustig te zijn .
als dat al als kwetsend word ervaren kan je beter helemaal niets meer zeggen .

ik had een walkman ofzo op mijn hoofd gezet met lekkere muziek want muziek zijn arbeidsvitamine .

of je legt het gewoon nog een keer goed uit en hopen dat er mentaliteit in die anderen zit .
anders toch maar een andere plek desnoods een andere baan want dan valt er niet mee te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het beter om geen hint te geven maar gewoon vertellen dat je er niet tegen kunt en of ze daar rekening mee willen houden. Volgens mij kwets je daar niemand mee.

Heb je het er al eens ( zonder klagerig over te komen ) met je baas over gehad?
Ik denk dat hij/zij de aangewezen persoon is om orde in de tent te brengen.