Mag ik zelf bepalen wanneer ik van een verpleeghuis naar huis ga?

Wegens een enkelbreuk ben ik in een verpleeghuis opgenomen. Het is er prima toeven: lekker eten, prima verzorging, enz. Ik ben nu zover, dat ik mij kan redden achter een rollator. Er moeten wel aanpassingen aan mijn huis worden aangebracht. Echter, ik heb vanaf begin december ook een paar weken in mijn huis rondgelopen. Dat ging toen wel. Vrienden van mij deden wel boodschappen voor mij. Pas later (eind december) bleek uit een foto, dat mijn enkel toch gebroken was. Ik heb er weinig pijn aan gehad. Ik heb wel begrip voor de voorzichtigheid van het verpleegtehuis. Misschien hebben ze wel gelijk als ze mij nog een aantal weken willen houden. Maar ik wil toch even weten of ik het recht heb om eerder terug te keren naar mijn huis. Het is per slot van rekening mijn huis.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben nog te jong voor een verpleegtehuis! maar een spygoloog dacht dat dat nodig was na een minimal invasieve bijschildklier operatie? om zolang daarna naar een verpleegtehuis te gaan !? is toch maar een kleine ingreep

Antwoorden (4)

Jij bent zelf verantwoordelijk voor al je keuzes, jij bepaalt of je een operatie laat uitvoeren etc tenzij je een ernstige psychiatrische stoornis hebt bepaal je alles zelf dus ook dit.

Kun jij weer zelf je boodschappen doen of laat je dat doen, kun je zelf koken of laat je dat doen, kun je je huis weer schoonhouden of laat je dat doen en vooral: kun je jezelf weer reden met wassen, aankleden etc. Ja: dan kun jij zelf bepalen dat je weer naar huis wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vrijwillig bent opgenomen, kun je er ook weer vrijwillig vertrekken. Uiteraard gaat het erom of je jezelf kunt redden, als het antwoord daarop ja is, met of zonder rollator: geen probleem, kun je zo naar huis.
Bespreek een en ander wel met het huis zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Eigen haard: goud waard!! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vrijwillig opgenomen bent is dit geen probleem, ook niet als je nog niet helemaal hersteld bent. Als je niet zelfstandig kunt functioneren, is er vanuit de gemeente hulp mogelijk, via het WMO loket, het verpleegtehuis kan u helpen met de aanvraag, ook als er snel hulp nodig is, kunnen zij zorgen dat hier spoed achter wordt gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt het recht om eerder naar je eigen huis te gaan,maar als de arts van het verpleeghuis het nog onverantwoord vindt en je liever nog in het verpleeghuis houdt,dan is de kans groot dat je moeten tekenen voor eigen ontslag uit het verpleeghuis zodat de arts geen enkele verantwoording meer heeft als het alsnog fout gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Stel, ik ben op eigen initiatief naar huis gegaan en ik krijg een nieuwe verwonding. Worden dan de kosten via het ziekenfonds c.q. de AWBZ vergoed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een nieuwe verwonding heeft weer niets te maken met een oude waarvoor je behandeld bent en ja als het goed is moet de zorgverzekeraar dit gewoon betalen.
corzijlstra
10 jaar geleden
Wanneer spreekt men van een nieuwe verwonding? Als diee enkel weer breekt,, is dat een nieuwe verwonding?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het dezelfde enkel is en het gaat snel na thuiskomst weer fout,dan gaat het om dezelfde verwonding.