Waarom lopen mensen in een grote stad niet tegen elkaar aan?

Hoe weet je wie er rechtsom en wie er linksom gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik woon in een niet al te grote stad en toch lopen er mensen tegen mij aan, dus dat zal in een grote stad niet anders zijn. Het valt me overigens wel op dat IK altijd degene ben die uitwijkt. Ik heb wel eens een winkeldagje gehad dat ik dat niet deed maar die ander vertikte het ook dus kreeg best harde botsingen.

Over het algemeen is het gewoon om elkaar links te passeren, net als auto's dat doen. Maar als men ziet dat iemand anders gaat passeren, dan pas je je daar automatisch op aan. En soms ook niet, want ook in de grote stad lopen mensen gewoon tegen elkaar aan hoor! Tenminste, ik wel.

Dat bepaalt de weg van de minste weerstand en het verbod om te botsen... Het moment van beslissing schept helderheid, meestal bepaalt dat de snelste beslisser... De snelste beslisser zorgt er vaak voor dat een botsing uitblijft, want dan heeft de snelste beslisser al zijn koers bepaald... En daarom lopen ze niet tegen elkaar aan...

Van het voorjaar liep ik in een land waar het verkeer links rijdt, het was in een heel drukke straat. Telkens weer botste ik tegen anderen aan die mij tegemoet liepen, totdat ik ontdekte, dat het links rijden hier mee te maken had! Toen ik mijn tegemoet lopers, aan de linker kant ging passeren ging het tot mijn grote verbazing wel goed. Hier in Nederland heeft het rechts rijden dus invloed op de manier waarop we als voetganger elkaar passeren. Als we allebij rechts aan houden botsen we niet.

In grote steden heb je vooral stromingen van 10 à 15 mensen breed. Zij die de intentie hebben af te slaan gaan reeds een paar meter op voorhand voorsorteren. Bovendien is de mens behept met een uiterst geraffineerde oogsensor die alle vreemde bewegingen capteert , doorstuurt naar de hersenen en terzelfdertijd de hindernis ontwijkt. Als snotneus is er niets plezieriger dan te slalommen tussen grote mensen in grote lanen.

Normaal kijken tegemoetkomende mensen elkaar heel kort in de ogen, degene die het eerst wegkijkt b.v. naar rechts geeft daarmee aan dat hij naar de rechterkant uitwijkt. In grote steden waar steeds minder oogcontact is leidt dat ongetwijfeld tot meer botsingen.

Omdat iedereen probeert in zijn eigen pad te blijven lopen. Die staan in hun eigen zelf. Vreemd genoeg kom je nooit iemand tegen die precies op hetzelfde moment op dezelfde plaats is. Je hoeft nooit te versnellen of te stoppen. Tenzij je niet in je element bent. Dan zit je niet genoeg in jezelf. Dan heb je moeite.

Cybernetica, heet dat. Grote stads mensen geven over het algemeen subtiel aan of ze de regels (rechtshouden) volgen of niet. Een dorpeling in Amsterdam botst vele malen meer dat een stedeling. Nu zijn er geen echt drukke steden en straten in Nederland, dus het is hier erg makkelijk.

En zakkerollers lopen expres tegen je aan, om je zakken te rollen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100