Waarom lopen mensen in een grote stad niet tegen elkaar aan?

Hoe weet je wie er rechtsom en wie er linksom gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kabouter wesley!!! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, leuk is die!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanavond weer een nieuwe aflevering!:D

Antwoorden (9)

Ik woon in een niet al te grote stad en toch lopen er mensen tegen mij aan, dus dat zal in een grote stad niet anders zijn. Het valt me overigens wel op dat IK altijd degene ben die uitwijkt. Ik heb wel eens een winkeldagje gehad dat ik dat niet deed maar die ander vertikte het ook dus kreeg best harde botsingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het gewoon om elkaar links te passeren, net als auto's dat doen. Maar als men ziet dat iemand anders gaat passeren, dan pas je je daar automatisch op aan.

En soms ook niet, want ook in de grote stad lopen mensen gewoon tegen elkaar aan hoor! Tenminste, ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als ik autorijd, passeer ik andere auto's meestal rechts. Inhalen doe ik dan wel weer links.
Dat bepaalt de weg van de minste weerstand en het verbod om te botsen... Het moment van beslissing schept helderheid, meestal bepaalt dat de snelste beslisser... De snelste beslisser zorgt er vaak voor dat een botsing uitblijft, want dan heeft de snelste beslisser al zijn koers bepaald...

En daarom lopen ze niet tegen elkaar aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het voorjaar liep ik in een land waar het verkeer links rijdt, het was in een heel drukke straat.
Telkens weer botste ik tegen anderen aan die mij tegemoet liepen, totdat ik ontdekte, dat het links rijden hier mee te maken had!
Toen ik mijn tegemoet lopers, aan de linker kant ging passeren ging het tot mijn grote verbazing wel goed.
Hier in Nederland heeft het rechts rijden dus invloed op de manier waarop we als voetganger elkaar passeren.
Als we allebij rechts aan houden botsen we niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet aan de rechterkant passeren? In de zin: hier houden we rechts aan met lopen en passeren we links. In bijvoorbeeld Engeland zou het dan logisch zijn om links aan te houden en rechts te passeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa ik heb er meteen een beeld bij ,wat grappig ed!Maar je je moet er even aan wennen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maartje ik begrijp je niet helemaal.
Als we hier rijden dan houden we rechts van de weg aan, je wil dus op een drukke straat aan de rechterkant blijven lopen, dus diegene die je tegemoet komt, passeer je rechts en dat doet de ander ook.
@ josephina, dat went zomaar niet, telkens weer overkwam het me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Ed, ook ik heb gelijk beeld... Veel te levendige fantasie... hahaha!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ed het botsen zie ik voor me hihii.Gelukkig heeft Dounja dat ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas maar op dat de karakters niet gaan botsen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dat kan altijd natuurlijk, maar soms ontbreekt humor niet gelukkig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn hoor. Jij hebt het over tegemoetkomende passanten en ik niet. Inderdaad, bij een tegemoetkomer passeer je normaal gesproken rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig Maartje, hele oorlogen beginnen zo, :-)
Dacht al zoiets, toe ik het net nog eens overlas begreep ik dat je de tegemoetkomende rechts kan passeren, maar dat is zijn linkerkant!!
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook meegemaakt in engeland, echter tot mijn grote verbazing lopen ze daar RECHTS. En ik maar links blijven lopen.
Hoe raar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Lopen en rijden kan heel verschillend zijn. In Nederland rijden we rechts en lopen we rechts. Uit Eds verhaal blijkt dat ze in Engeland niet alleen links rijden, maar ook links lopen. In Frankrijk ging het bij mij juist aanvankelijk verkeerd doordat ik rechts liep. Maar daar is het kennelijk juist de gewoonte om rechts te rijden, maar links te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cry. was niet in Engeland, maar Australië.
In grote steden heb je vooral stromingen van 10 à 15 mensen breed. Zij die de intentie hebben af te slaan gaan reeds een paar meter op voorhand voorsorteren. Bovendien is de mens behept met een uiterst geraffineerde oogsensor die alle vreemde bewegingen capteert , doorstuurt naar de hersenen en terzelfdertijd de hindernis ontwijkt. Als snotneus is er niets plezieriger dan te slalommen tussen grote mensen in grote lanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal kijken tegemoetkomende mensen elkaar heel kort in de ogen, degene die het eerst wegkijkt b.v. naar rechts geeft daarmee aan dat hij naar de rechterkant uitwijkt.
In grote steden waar steeds minder oogcontact is leidt dat ongetwijfeld tot meer botsingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen probeert in zijn eigen pad te blijven lopen. Die staan in hun eigen zelf. Vreemd genoeg kom je nooit iemand tegen die precies op hetzelfde moment op dezelfde plaats is. Je hoeft nooit te versnellen of te stoppen.

Tenzij je niet in je element bent. Dan zit je niet genoeg in jezelf. Dan heb je moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cybernetica, heet dat. Grote stads mensen geven over het algemeen subtiel aan of ze de regels (rechtshouden) volgen of niet. Een dorpeling in Amsterdam botst vele malen meer dat een stedeling. Nu zijn er geen echt drukke steden en straten in Nederland, dus het is hier erg makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zakkerollers lopen expres tegen je aan, om je zakken te rollen.