Waar verlies je meer calorieën mee in 1 uur 30km fietsen, of in 2 uur 30km fietsen?

Dus de totale afstand in beide gevallen 30 km

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Dat is ongeveer gelijk maar bij fietsen zal de snelle manier iets meer kcal verbranden. Hetzelfde of je nu 15 km hardloopt of 15 km wandelt. Bewijs:

Kijk eens naar deze site: http://www.wielersportinfo.nl/energieverbruik.htm
20 km lang met 20 km per uur fietsen is dus 60 min en een persoon van 70 kg zal daarbij 560 kcal verbruiken.
20 km lang met 30 km per uur fietsen is dus 40 min en een persoon van 70 kg zal daarbij 607 kcal verbruiken.

Dat is natuurlijk wel een verschilletje maar niet echt heel groot en het kan ook door afronden komen of het berekenen maar als je moet kiezen tussen die twee kies dan dus gewoon wat je zelf het prettigste vindt. Als je na dat ene uur hard fietsen meteen wat lekkers neemt is het verschil allang weg terwijl je anders nog een uur aan het fietsen was.

Je ziet het in dezelfde link ook bij wandelen:
Wandelen (3km/u) 2,50 kcal 150 kcal
Wandelen (6km/u) 5,00 kcal 300 kcal

Dus 2x zo hard lopen is 2x zoveel kcal verbruik maar je bent ook 2x zo snel klaar met je afstand dus het maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te begrijpen dat je 3 negatieve reacties kreeg. Kunnen die mensen eens komen uitleggen waarom??? Je redenering klopt als een bus, en je kan het tevens argumenteren.
Van mij alvast een plus.
als je in 1 uur gaat fietsen moet je meer moeite doen, en dan zal er ook meer en sneller calorieen afgaan... dus je kan het beter in 1 uur doen...

gr harm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30 km in 1 uur.
Als je goed doorfietst en een vast tempo houdt dan verbrandt je veel calorieen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil is NIET heel erg groot. Vaak wordt gedacht, hoe sneller, hoe meer calorieeen. In de tijd gezien klopt dit, maar ten opzichte van de afstand niet.

Er is bijvoorbeeld weinig verschil in verbruik van calorieën tussen stevig wandelen en hardlopen. Als je een uur wandelt of een uur hardloopt, let op, het gaat hier om de factor tijd, dan verbrand je met hardlopen ongeveer twee keer zoveel als met wandelen.

Maar als je naar de afstand kijkt, bijvoorbeeld 6 km hardlopen (in een half uur) of 6 km stevig doorwandelen (in een uur) dan heb je ongeveer even veel calorieën gebruikt.
Met hardlopen gaat het wel sneller.

Moraal: Stevig wandelen is net zo goed als hardlopen, als je het maar lang genoeg en vaak genoeg doet. Echter de kans op blessures is bij wandelen kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan, je zegt hetzelfde als ik en daar ben ik blij mee. Mensen hebben hier nog steeds geen idee van en gaan hardlopen terwijl ze echt veel te dik zijn, zwakke knieën en enkels hebben terwijl ze net zo goed die afstand kunnen wandelen. Daarnaast: als je heel hard gesport hebt schijn je eerder weer iets lekkers 'te verdienen' en heb je al weer kcal ingenomen terwijl je anders nog bezig was en dan is het dus zelfs beter om LANGER te sporten dan om INTENSIEVER te sporten.