Kan je ook op je 21ste een midlife crisis krijgen?

Dit jaar ben ik gestopt met school sinds vorige jaar mei. Ik zit vaak thuis en kom vaak mezelf tegen. Het valt met lastig met vragen zoals ben ik wie ik hoor te zijn? Is dit alles? Wordt ik volwassen of blijf ik mezelf? Ik wordt gek door dit. Nu ben ik weer begonnen met werken het is afgenomen omdat ik minder tijd dus met mezelf doorbreng. Opgelost is het zeker niet ik ben bang als ik volgend jaar weer het leven oppak zoals ik hiervoor heb gedaan. Dat dit probleem weer komt aankloppen en dat ik er weer geen antwoord op heb. Dingen die ik 'vroeger' heel erg waardeerde zoals sex en daarna wegwezen is voorbij bij mij. Ik zoek nu naar intimiteit en langere relaties. Heb ik heel vroeg een midlife crisis of begin ik met tegenzin volwassen te worden. En wat kan ik eraan doen om er goed mee om te gaan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, want de midlife-periode zit ongeveer halverwege je leven en heeft te maken met de (hormoon)verandering van de volwassen- naar de oudere mens.
Jij bent nu bezig met de (hormoon)verandering van puber naar volwassene.
Deze onzekerheid die je ervaart hoort daarbij.
Misschien interessant om te weten, dat de prefrontale cortex in de hersenen bij jou heel druk bezig is ;-)
Wat info:
"In de vroege (10-15) en late (16-22) puberteit vinden de grootste veranderingen in de hersenen plaats. Dat gebeurt vooral in de voorste hersendelen, de zogeheten prefrontale cortex. In dit gebied bevinden zich de plannings- en controlefuncties. Deze functies stellen je in staat om te plannen, te anticiperen en de gevolgen voor de lange termijn te overzien. Pas in de late puberteit worden deze plannings- en controlefuncties rijp. Er vindt dus een verfijning van de organisatie in het brein plaats. Deze rijping kan nog doorgaan tot iemands 22ste jaar."
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/puber/24063/hoe-het-brein-van-pubers-werkt
Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prefrontale_cortex

Dat betekent dus, dat jij nu steeds beter in staat bent om bijvoorbeeld gevolgen in te zien van je gedrag en soms betekent dit, dat je andere dingen wilt/leuk vindt dan voorheen. Je kunt beter keuzes maken en dingen overzien. Dat kan best lastig en verwarrend zijn.
Overigens: als je volwassen wordt blijf jij jezelf. Wie kan je anders zijn, in welke fase van je leven dan ook, dan jezelf?
Over met tegenzin volwassen worden: volwassen word je toch wel, met of zonder verzet. Het zou voor jezelf dus helpend zijn, om het verzet los te laten.

Wat je aan jouw houding kunt doen is m.i.: aanvaarden dat je in deze fase van je leven zit en dat het er allemaal gewoon bij hoort. De 1 heeft er wat meer last van dan de ander. Het gaat ook weer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een midlife crisis heb je niet daar ben je echt nog te jong voor. Je ben je aan het realiseren dat het leven niet alleen lol is en dat er ook nog meer is dan wat je tot nu toe dacht. Ja je wordt volwassen er komen andere dingen aan de horizon.
ronron1212