Waarom ga je wél 1 á 2 keer per jaar naar de tandarts voor controle, maar niet 1 á 2 keer per jaar naar de huisarts?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede vraag, ik ga dan ook alleen naar de tandarts als ik ergens last van heb, Doe dat met mijn hele lijf zo, dus ook met mijn gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me hetzelfde af, maar dan van dietist ipv huisarts. Als zo onwijs veel Nederlanders gewichtsproblemen hebben en andere ongezonde voedingsstijl hebben, waarom is het dan niet de norm om preventief 2x per jaar naar een dietist te gaan, om even te checken of wat je binnenkrijgt wel gezond voor je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zou geen kwaad kunnen lijkt mij, en ze zouden meer kans hebben om ziektes eerder op te sporen. En dus meer kans op een beter resultaat.

Het beste antwoord

Een tandarts kan iets doen aan de geconstateerde gebreken, en dan is het over.

Een huisarts kan vaak alleen vaststellen dat er een kans van 1 op 1000 is dat je kanker krijgt, of een hartaanval, of bloedarmoede. Dat is bijelkaar een kans van 3 op 1000 dat je iets mankeert. Statistisch gezien ben je kerngezond, en moet je daar van genieten, maar 997 van de duizend mensen worden van zo'n consult doodongelukkig omdat ze waarschijnlijk iets mankeren.

Het klinkt heel raar zo op het scherm, maar dit is onderzocht.

Maar als antwoord op je vraag: de dokter kan maar weinig dingen echt onderzoeken. Als jij gezond leeft heb je die dokter dus ook niet nodig. En als je ongezond leeft, helpt zo'n jaarlijks consult ook niet. Als je klachten hebt, is het tijd om naar de huisarts te gaan, en sommige dingen kun je ook zelf checken, zoals bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huisarts die kan vaststellen dat er een kans is van 1 op 1000 dat je kanker krijgt, is een slechte huisarts.
In Nederland krijgt momenteel 1 op de 3 mensen in zijn of haar leven een vorm van kanker. Triest maar waar.

Andere antwoorden (11)

In Nederland is preventieve geneeskunde nog niet zover dat de huisartsenposten genoeg artsen hebben en de verzekeraars die kosten willen dekken.

Als je naar Duitsland gaat, zie je dat er voor vrouwen dat soort services al wel bestaan, waarbij er een jaarlijkse controle plaats vind om in aanmerking te komen voor 'de pil'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een huisarts controleert niet de staat van je gebit, een gebit dat aan slijtage onderhevig is omdat het te maken heeft met voedselverwerking.

Toegevoegd na 6 uur:
Een tandarts weet dat hij ENKEL het gebit moet controleren en behandelen, een huisarts heeft het grote terrein van lichaam/geest te bespreken en/of te behandelen, maar EXCL. het gebit. Het is dus niet te doen om standaard 2x per jaar het lichaam te controleren. Het is dus aan het individu zelf om op EIGEN initatiatief te bepalen wanneer hij/zij naar arts of specialist gaat.
Het gebit is een kwestie van goed onderhoud; de tandarts/mondhygienist kent een strak schema (2x p.j.) om een en ander te bezien en te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat het lang zo is geweest dat je "gesaneerd" moest zijn om in aanmerking te komen voor vergoeding van de tandartskosten.
als je minstens eenmaal per jaar je gebit liet controleren was je gesaneerd.
dat idee zit er bij veel mensen nog in denk ik.
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij de huisarts kom ik alleen als ik echt iets mankeer, wat ik zelf niet kan oplossen door thuis medicatie.
Voor de tandarts heb ik een extra verzekering, en dat is al een reden om extra te gaan.
Bovendien ziet een mooi en goed onderhouden gebit er goed uit.
Zelf vind ik het ook prettig als je in gesprek bent met andere mensen, dat die een goed gebit hebben.
Dat geeft toch een bepaalde indruk, hoe die mensen in elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gebit wordt de hele dag door "aangevallen" door allerlei bacteriën, omdat je eet, drinkt e.d. (dit moet ook wel om te overleven, eten en drinken)
Als je dit niet tijdig laat nakijken kan het heel erg uit de hand lopen en loop je het risico dat er zelfs tanden uit moeten.

Je lijf ben je min of meer zelf verantwoordelijk voor. Dus het is je eigen verantwoordelijkheid om bij dingen die je niet vertrouwt contact op te nemen met de huisarts.
Er is in ieder geval niet bij iedereen aantoonbaar onderhoud nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat gewoon 2x per jaar mijn chlorestorol controleren omdat ik gewoon wilde weten wat mijn waarde was.
Niet dat ik wat mankeerde maar het kwam zo ter sprake.
Sindsdien weet ik dat het goed zit,en dat wil ik ook zo houden.
En dat ik 2x per jaar naar de tandarts ga dat is vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar een tandarts gaat, is het gebied beperkt tot controle, nl alleen het gebit. Als je naar een huisarts gaat, moet-ie veel meer controleren dus veel tijdrovender en kostbaarder. Stel je voor: je gaat naar de huisarts voor een 'controle", waar moet hij/zij dan op controleren? Er is nogal wat.......maar het idee is niet gek. Een soort apk maar dan niet commercieel zoals de "bodycheck" in een scan waar je veel geld voor moet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de tandarts kan 'de staat van je gebit' vrij eenvoudig visueel gecontroleerd worden op nieuwe gebreken, bij de huisarts zou je véél meer dingen moeten doorlichten om een compleet beeld te krijgen van de 'staat van je lijf'.

Het is eigenlijk geen doen om een complete check-up te doen in korte tijd, het schept een soort schijnveiligheid als de dokter na 'n half uurtje porren zegt dat het helemaal in orde is. Als je een complete check-up wil, moet je het veel grootser aanpakken en dat is veel te duur. Dus wachten we tot er iets 'rammelt' voor we er mee naar de dokter gaan.

En de andere kant van het verhaal: gebreken die uit een complete check-up komen, zijn soms helemaal niet belemmerend voor de persoon die ze heeft. Je gaat binnen zonder probleem, je loopt buiten mét een probleem (b.v. een licht verhoogde bloeddruk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld, geld, geld.
Een gebidscontrole duurt 5 minuten en is zeer effectief. Kleine gaatjes kosten minder geld dan het plaatsen van een kroon.
Een body check up duurt veel langer en kost veel meer, maar is ook minder effectief. Mijn vader bezocht een cardioloog omdat hij klachten had, maar men kon niets vinden. Bij het verlaten van het ziekenhuis krreg hij een attack. Overigens zou ik wel voor een jaarlijkse "APK" zijn.
Laatst zij ik tegen mijn huisarts: je meet nooit mijn bloeddruk, moet dat niet eens? Hoe zo zei hij, voel je je niet goed. Dat is het huidige standpunt in NL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat de huisarts ook gewoon met domme dingen komt zoals ''je hebt gewoon stress'' en ''kom maar terug als het echt niet gaat'''en daar betaal je dus zo een honderd euro nog wat voor per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een zware operatie gehad aan mijn aorta en het is nu standaard elke 3 maand bloeddruk meten en elk half jaar bloed laten controleren : dus als je in een risico groep valt dan is het wel standaard enkele malen per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet hoor, de meeste risicogroepen gaan naar een specialist ter controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ik sta niet meer onder behandeling van een specialist alleen nog bij de huisarts .