Hoe maak je iemand (tactisch) duidelijk dat degene even moet ophouden met praten?

Ik heb het over een dame die in een groep tijdens een luch continu op volume tien loopt door te ratelen. Ze is voor de rest wel vriendelijk en ziet er leuk uit maar dit ergert mij een beetje. En het gaat meestal over haarzelf en over dingen die mij persoonlijk niet zo intresseren. Ik wil niet bot of niet geintresseerd overkomen maar massaal negeren werkt niet omdat er alijd wel iemand lijkt te luisteren en ze een plaat voor haar hoofd heeft denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel anderen krijgen zo geen kans iets te vertellen omdat ze steeds doorpraat op sterk volume. Voor de rest stelt ze niet zo veel voor, maar die indruk laat ze niet bepaald merken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Stel aan deze persoon een vraag die niets met haar gepraat te maken heeft en betrek er wat vrienden bij in je vraag. bv: Heb jij ook zoiets leuk gedaan in het weekend Dame, want Tom heeft wel iets te vertellen. Hopelijk wordt ze dan geïnteresseerd in die andere zijn verhaal en vergeet ze haar eigen. Als ze ergert door blijft ratelen, is er niets mis mee om even tegen haar te zeggen dat je even de andere wil horen en dat je straks haar verhaal wel zal beluisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat mij wel eens in een vergelijkbare situatie gelukt is, is aan iemand tegenover mij, dus NIET NAAST ME, een gerichte vraag stellen waarvan ik zeker dacht een antwoord te krijgen van meer dan "ja" of "nee". Ik bedoel dus een antwoord met een verhaal.
Om dat te bereiken zal je eerst even moeten nagaan wie van de bekenden aan tafel daarvoor in aanmerking komt. Ook moet het iemand zijn met een stem die iets verder reikt van nature dan "zacht" en/of "bescheiden"...

Ik hoop dat het voor je werkt, ik kan je vertellen dat dit type mens weinig merkt van 'n hint, dus maak je daar geen zorgen over. Misschien kun je beter voortaan zo ver weg mogelijk van haar af gaan zitten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een truc die ik steeds gebruik is om deze persoon constant, maar dan ook konsekwent in de ogen te kijken. Geen enkel moment wegkijken. Na een tijdje zal ze niet zo vlot meer praten en dat is dan het moment om het gesprek over te nemen.
Wanneer mensen met elkaar praten ,dan zal de prater het hoofd afwenden. Op het moment dat hij terug in de ogen kijkt is dat het moment waar je kunt inspringen in het gesprek. Het wegkijken heeft als doel om te zeggen ik ben aan het praten en wil niet onderbroken worden
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan je uw oogcontact opdringen en of de andere personen er ook van op de hoogte brengen. Met verschillende mensen heeft het nog meer effekt
Ik zou haar eerlijk gezegd gewoon even apart nemen. Buiten het gesprek om, want anders zal iedereen zich afvragen wat er te bespreken valt. Doe het in elk geval wel persoonlijk, niet per SMS of WhatsApp of iets.

Leg het probleem vooral niet gelijk bij haar neer, zorg dat je het niet als een beschuldiging of aanval over laat komen. Je kunt zeggen dat je het gezellig vind om zo met de groep te lunchen, en dat je begrijpt dat zij altijd wel wat leuks(?) te vertellen heeft. Zeg dat je zeker weet dat de rest ook wel eens wat zou willen vertellen, maar dat ze een beetje overheersend over komt. (Laat merken dat dit puur jouw opvatting is, let er steeds op dat je niet aanvalt maar suggesties geeft). Probeer in te haken op iets wat zij die dag of de dag ervoor gezegd heeft, zodat ze weet dat je wel luistert. (Vindt ze vaak belangrijk) Je hoeft het niet interessant te vinden om te luisteren.