Waar komt hyaluronzuur vandaan?

Je ziet het terug in cosmetica (bijv. serums), maar waar komt het vandaan? Een paar geven aan plantaardig te zijn, maar de meeste? Komt het uit dieren?

Toegevoegd na 2 uur:
Kan het van plantaardige afkomst zijn en dezelfde werking hebben als van dierlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Hyaluronzuur is een mucopolysaccharide dat is een belangrijk onderdeel van het menselijk bindweefsel, als een bindend en beschermende gemachtigde. Het is ook gevonden in de synoviale vloeistof die smeert en kussens van de gewrichten, en in het kamervocht van het oog.

Interne bronnen

Hyaluronzuur wordt natuurlijk geproduceerd in het menselijk lichaam. Het is gesynthetiseerd door een enzym genaamd hyaluronic acid synthase. Dit enzym vergemakkelijkt het verbinden van twee suikers, D-glucuronic zuur en N-acetyl glucosamine, die vervolgens worden omgezet in hyaluronzuur.

Natuurlijke bronnen

Hyaluronzuur wordt ook verkocht als voedingssupplement. De bron van hylauronic zuur wordt gezien als natuurlijke als het wordt gewonnen uit een dierlijke bron met geen verdere synthese van het molecuul. Natuurlijke hyaluronzuur is verkregen uit de Haan kammen of uit de waterige humeuren van de ogen van koeien.

Kunstmatige bronnen

Kunstmatige bronnen van hyaluronzuur zijn gesynthetiseerd in een laboratorium met andere chemicaliën als grondstof. Dit proces heet biosynthese. De streptococcus spanning van bacteriën zijn die worden gebruikt voor het synthetiseren van hyaluronzuur.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt! Het lijkt er dus op dat het met name dus van dieren afkomstig is tenzij het synthetisch is gemaakt. Ik las ook terug dat het plantaardig kan zijn? Maar dat lijkt me dan sterk gezien planten een totaal ander soort structuur heeft. Geen gewrichten waar synoviale vocht vandaan komt.
tinus1969
7 jaar geleden
@fremar, heb je dit letterlijk gekopieerd? het is duidelijk een (slechte) robot-vertaling van een Engelse text. (De streptococcus spanning van bacteriën = The streptococcus strain of bacteria, betere vertaling: Bacterien van de streptococcenstam of gewoon streptococ-bacterien).