Wat is een slaap arm?

Soms word ik wakker met een tintelent gevoel in mijn arm of mijn hand en dan kan ik hem niet bewegen wat is dit en hoe komt dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De benaming slapende arm of hand komt van het feit dat de arm of hand niet doet wat wij willen en niet reageert op aanwijzingen vanuit de hersenen. Het kan aanvoelen alsof de arm verlamd is. Soms is het nodig om met de andere hand de arm op te tillen, zo gevoelloos is deze geworden. Het probleem is meestal terug te vinden in de doorbloeding die afgekneld is. Maar ook kunnen de zenuwen afgekneld zijn. Daarnaast kan een verhoogde spierspanning de oorzaak zijn.
Vaak ontstaat een slapende arm tijdens de slaap. s'Nachts kan je onbewust de (slag)aders of zenuwen afknellen door een verkeerde houding. Ook kunnen bepaalde aandoeningen er de oorzaak van zijn. Zo zien we een slapende hand vaak terug bij het carpale tunnelsyndroom of een hernia. Beschadiging van de vaten/aders geeft ook een slapende arm of hand. Andere risicofactoren zijn diabetes of een traagwerkende schildklier. Mensen met een verhoogde spierspanning verkrampen zodanig dat de doorbloeding of zenuwen afgekneld worden. Soms is er sprake van een ernstig vitamine B12 tekort.
De symptomen zijn vaak heel duidelijk: de hand of arm is gevoelloos en als je erover wrijft voel je weinig tot niets. Knijpen in de hand of arm geeft geen pijngevoel. Soms is het onmogelijk om de hand of arm te bewegen. Het kan aanvoelen alsof deze verlamd is en dat kan best beangstigend zijn. Na verloop van tijd ontstaat er een tintelend gevoel. Dit wordt veroorzaakt doordat de doorbloeding weer op gang komt. Het kan aardig pijn doen: het lijkt soms alsof er duizenden kleine naalden in de huid worden gestoken. Wanneer de doorbloeding weer optimaal is, verdwijnt de pijn en het tintelend gevoel en kan de arm of hand weer normaal gebruikt worden.
In sommige gevallen blijft er een continue doof en gevoelloosheid aanwezig. Dit zien we wanneer de doorbloeding continue verslechterd is of wanneer zenuwen vaak afgekneld zijn. Er is sprake van een vermoeid en pijnlijk gevoel of rusteloosheid in de hand of arm die afgewisseld wordt met volledige gevoelloosheid. Een slapende hand of arm krijgt zijn gevoel altijd weer terug, soms voor kortere periode maar in de meeste gevallen wordt alles weer normaal. Op zich is een slapende arm of hand niet gevaarlijk. Het probleem zit hem in de oorzaak. vaak wordt door slapende ledematen pas duidelijk dat aders of zenuwen afgekneld worden of beschadigd zijn. Behandeling is dan wel noodzakelijk. Wie vaak last heeft van een slapende arm moet voorzichtig zijn: uiteindelijk kunnen zenuwen beschadigd raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan heb je in je slaap op je arm gelegen, en is door de druk die je lichaam op je arm zet de bloedtoevoer naar je arm "afgekapt".

Het bloed naar je arm moet weer op gang komen, en daardoor kan het enkele momenten (en soms wel minuten) duren voordat je je arm weer kunt bewegen.

Het is eigenlijk hetzelfde als dat je voet slaapt.